Reklama

UOKiK wykrył zmowę. Jej skutki uderzały po kieszeni miłośników kawy

Ponad 66 mln zł kar mają zapłacić firmy, które brały udział w zmowie cenowej przy sprzedaży ekspresów do kawy marki Jura - zdecydował Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zmowa trwała 10 lat. Były w nią zamieszane: spółka Jura Poland i właściciele sklepów RTV Euro AGD, Media Markt i Media Expert.

Publikacja: 05.03.2025 10:47

UOKiK wykrył zmowę. Jej skutki uderzały po kieszeni miłośników kawy

Foto: Adobe Stock

mat

Jak czytamy w środowym komunikacie UOKiK, postępowanie antymonopolowe wykazało, że spółka Jura Poland wraz z oficjalnymi dystrybutorami, którzy jednocześnie byli sprzedawcami detalicznymi, zawarła porozumienie ograniczające konkurencję.

„Z materiału dowodowego, uzyskanego m.in. podczas przeszukania w siedzibie kliku spółek wynika, że przedsiębiorcy uzgodnili minimalne ceny odsprzedaży ekspresów Jura oraz akcesoriów do nich. Tych produktów nie można było kupić taniej niż w cenach ustalanych przez importera. Dotyczyło to zarówno sklepów stacjonarnych, jak i internetowych. Przedsiębiorcy zmówili się również co do wysokości cen stosowanych w promocjach i podczas wyprzedaży, a także rodzajów i wartości gratisów dla konsumentów” - podaje Urząd.

Czytaj więcej

Zmowa na rynku ekspresów do kawy? Znana marka pod lupą UOKiK

Prezes UOKiK: przez 10 lat ceny ekspresów Jura nie były ustalane samodzielnie przez sprzedawców

W komunikacie wskazano również, że Jura Poland monitorowała ceny stosowane przez dystrybutorów i interweniowała, jeśli próbowali sprzedawać ekspresy w niższych cenach. Informowała wówczas sprzedawców o możliwych konsekwencjach, m.in. wstrzymaniu dostaw lub rozwiązaniu umowy. Sami dystrybutorzy również sprawdzali, czy pozostali uczestnicy zmowy stosują się do jej ustaleń. Jak ustalili kontrolerzy UOKiK, wymiana informacji odbywała się za pośrednictwem telefonów, poczty elektronicznej, komunikatora WhatsApp oraz SMS-ów. Uzgodnień dotyczących cen Jura Poland dokonywała także podczas spotkań z dystrybutorami.

– W efekcie nielegalnego porozumienia przez 10 lat ceny ekspresów Jura nie były ustalane samodzielnie przez sprzedawców w warunkach uczciwej konkurencji. To oznacza, że konsumenci nie mieli możliwości zakupu tych produktów w cenach niższych niż odgórnie ustalone – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny, który nałożył łącznie ponad 66 mln zł kar na Jura Poland i jej czterech istotnych kontrahentów: Euro-net (m.in. sklepy RTV Euro AGD), Media Saturn Holding (sklepy stacjonarne Media Markt), Media Saturn Online (sklep internetowy Media Markt) i Terg (m.in. sklepy Media Expert).

Reklama
Reklama

Jak podano w komunikacie, Prezes UOKiK nałożył również 243 750 zł na Joannę Luto, prezes zarządu Jura Polska w okresie trwania porozumienia, która była bezpośrednio odpowiedzialna za niedozwolone ustalenia.

Decyzja nie jest prawomocna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Prawo w Polsce
Karol Nawrocki zawetował kolejną ustawę. „Kojce wielkości miejskich kawalerek”
Nieruchomości
Zapadł wyrok, który otwiera drogę do odszkodowań za stare słupy
Sądy i trybunały
Majątki sędziów nie będą już jawne? TK o sędziowskich oświadczeniach
Praca, Emerytury i renty
Aż cztery zmiany w grudniu 2025. Nowy harmonogram wypłat 800 plus
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Nieruchomości
Wspólnoty i spółdzielnie będą mogły zakazać Airbnb? Jest projekt ustawy
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama