Wydzwaniania z ofertami reklamowymi bez uprzedniej zgody rozmówcy zakazuje art. 172 prawa telekomunikacyjnego. Konsekwencją naruszenia zakazu może być wymierzenie pieniężnej kary administracyjnej. Nakłada ją prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Naruszanie przez przedsiębiorców art. 172 może stanowić nieuczciwą praktykę rynkową. Konsument zaskoczony kontaktem marketingowym ze strony przedsiębiorcy może się zgodzić na zawarcie umowy, której w innych okolicznościach by nie zaakceptował. Instrumenty indywidualnej ochrony przewidziane są w art. 12 ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.
Takie działanie można zgłosić także do UOKiK czy rzecznika konsumentów. Pomóc mogą także organizacje pozarządowe, np. Federacja Konsumentów.
Jeśli przy okazji marketingu doszło do niezgodnego z prawem przetwarzania danych osobowych, można poinformować o tym generalnego inspektora ochrony danych osobowych.
Nękanie niechcianymi telefonami może też rodzić sankcje karne na podstawie ustawy o ochronie danych osobowych. Przykładowo art. 49 ust. 1 przewiduje, że kto bez uprawnienia przetwarza w zbiorze dane osobowe, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat dwóch. Z kolei art. 54 mówi, że ten, kto administrując zbiorem danych nie dopełnia obowiązku poinformowania osoby, której dane dotyczą, o jej prawach, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku. O karze decyduje sąd.