Reklama
Rozwiń
Reklama

Operator odetnie tego, kto nie płaci

Zanim operator wyłączy komórkę z powodu niezapłacenia rachunku, musi wezwać klienta do jego uregulowania

Aktualizacja: 18.03.2010 03:42 Publikacja: 18.03.2010 02:00

Operator odetnie tego, kto nie płaci

Foto: www.sxc.hu

Jeszcze nie jest tak dobrze, by za dobra cywilizacyjne nie trzeba było płacić. Do takich jednak wniosków doszły autorki tekstu na pierwszej stronie "Dziennika Gazety Prawnej": "Płacisz czy nie płacisz, i tak cię nie odetną".

Chodzi o operatorów komórkowych, którzy w mniemaniu gazety utracą prawo do wyłączenia telefonu komórkowego konsumenta nieregulującego przez 30 dni rachunku za usługi telekomunikacyjne.

Według gazety, która powołuje się na wyrok Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, operator nie może pozbawić konsumenta możliwości korzystania z telefonu tylko dlatego, że nie płaci on za otrzymane usługi. Otóż nic bardziej mylnego. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który był powodem w sprawie, argumentuje, że nigdy nie kwestionował samej możliwości odłączenia niepłacącego konsumenta. Również SOKiK nie wydał orzeczenia, które tak dalece "wiązałoby ręce" przedsiębiorcom.

[b]Wyrokiem z 24 listopada 2009 r. (sygn. XVII AmC 428/09) SOKiK[/b] uznał za sprzeczne z prawem szereg postanowień umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, zawieranej z klientami przez Polską Telefonię Komórkową Centertel (operatora sieci Orange).

[b]Do rejestru klauzul niedozwolonych trafi postanowienie, że operator może rozwiązać umowę z konsumentem, który ma miesiąc opóźnienia w regulowaniu swojego rachunku. Oczywiście nie jest to równoznaczne z tym, że klient firmy telekomunikacyjnej może bezkarnie nie płacić za swoje telefony[/b], a operator nadal musi mu świadczyć usługi. Niestety, klient płacić musi, a jeśli tego nie robi, to operator oczywiście ma prawo odciąć go od "dobra cywilizacyjnego", ale zgodnie z procedurą i dobrymi obyczajami.

Reklama
Reklama

Przede wszystkim [b]dostawca usług ma obowiązek przynajmniej raz wezwać konsumenta do zapłaty zaległej należności i wyznaczyć mu dodatkowy termin zapłaty[/b]. Jeśli wezwanie jest bezskuteczne, to operator ma prawo rozwiązać umowę ze skutkiem natychmiastowym.

Stwierdzając sprzeczność z prawem klauzul umownych stosowanych przez operatorów telekomunikacyjnych, SOKiK odnosił się również do innych kwestii związanych z blokowaniem dostępu do usług.

Przykładowo w [b]wyroku z 24 lutego 2009 r. (sygn. XVII AmC 421/09)[/b], dotyczącym Polskiej Telefonii Cyfrowej sp. z o. o., operatora sieci Era, SOKiK nie zakwestionował samej możliwości rozwiązania umowy ze skutkiem natychmiastowym, ale fakt, że ma ją tylko operator. Klient takiego prawa nie posiadał.

Jeszcze nie jest tak dobrze, by za dobra cywilizacyjne nie trzeba było płacić. Do takich jednak wniosków doszły autorki tekstu na pierwszej stronie "Dziennika Gazety Prawnej": "Płacisz czy nie płacisz, i tak cię nie odetną".

Chodzi o operatorów komórkowych, którzy w mniemaniu gazety utracą prawo do wyłączenia telefonu komórkowego konsumenta nieregulującego przez 30 dni rachunku za usługi telekomunikacyjne.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Sprawa immunitetu Małgorzaty Manowskiej spadła z wokandy
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Prawo dla Ciebie
Sąd: wlewy z witaminy C i kurkuminy to nie jest żadne leczenie
Prawo dla Ciebie
"To nie był film erotyczny". Sąd Najwyższy rozstrzygnął skargę Polsatu
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Nieruchomości
Budowa domów i mieszkań na nowych zasadach. Co się zmieni w 2026 roku?
Reklama
Reklama