Reklama
Rozwiń

Co zrobić, gdy klient przez dwa lata nie odbiera zareklamowanego towaru?

Publikacja: 30.04.2009 02:46

[b]Prowadzę sklep z butami. Dwa lata temu klientka oddała obuwie do reklamacji. Uznaliśmy reklamację i naprawiliśmy buty. Klientka nie odebrała towaru, w związku z czym, musieliśmy obuwie magazynować.

Przez ten czas towar uległ pogorszeniu. Kilka dni temu klientka zażądała wydania towaru. Czy możemy obciążyć ją kosztami magazynowania? Czy mamy obowiązek po dwóch latach wydać towar, nawet gdy nie jest on pełnowartościowy? Po jakim czasie mamy prawo np. zniszczyć obuwie, które nie nadaje się już do użytkowania? Czy możemy uznać, że skoro klientka przez dwa lata nie odebrała butów, to porzuciła swoją własność? [/b]

Umowa przechowania przewiduje, że przechowawca zobowiązuje się zachować rzecz ruchomą w stanie niepogorszonym. Przechowanie może być płatne albo nieodpłatne.

Jeśli przyjmiemy, że w czasie rozpatrywania reklamacji z tytułu niezgodności towaru z umową będziemy mieć do czynienia z przechowaniem, to powinno być ono nieodpłatne, bo inaczej doszłoby do ograniczenia ustawowych uprawnień konsumenckich.

Inaczej będzie, gdy termin do naprawy minął i buty czekają na odbiór przez klienta. Strony mogą określić wysokość wynagrodzenia za przechowanie, ale gdy tego nie zrobią, to przechowawcy i tak się ono należy w wysokości przyjętej w danych stosunkach (w praktyce może o tym rozstrzygnąć nawet sąd, gdyby doszło do sporu pomiędzy zainteresowanymi).

Problem polega na tym, jak określić moment, kiedy buty stają się rzeczą przechowywaną ponad niezbędną potrzebę (co mogłoby spowodować, że za ich magazynowanie sklep mógłby pobrać wynagrodzenie).

[i]Więcej na ten temat w artykule "[link=http://www.rp.pl/artykul/4,298214_Gdy_klient_zapomnial_odebrac_towar.html]Co zrobić, gdy klient zgłasza się po latach po reklamowany towar[/link]".

Polecamy też artykuł [link=http://www.rp.pl/artykul/75730,57272_Zapominalski_klient_nie_straci_sprzetu.html]"Zapominalski klient nie straci sprzętu[/link]"[/i]

[b]Prowadzę sklep z butami. Dwa lata temu klientka oddała obuwie do reklamacji. Uznaliśmy reklamację i naprawiliśmy buty. Klientka nie odebrała towaru, w związku z czym, musieliśmy obuwie magazynować.

Przez ten czas towar uległ pogorszeniu. Kilka dni temu klientka zażądała wydania towaru. Czy możemy obciążyć ją kosztami magazynowania? Czy mamy obowiązek po dwóch latach wydać towar, nawet gdy nie jest on pełnowartościowy? Po jakim czasie mamy prawo np. zniszczyć obuwie, które nie nadaje się już do użytkowania? Czy możemy uznać, że skoro klientka przez dwa lata nie odebrała butów, to porzuciła swoją własność? [/b]

W sądzie i w urzędzie
Nowa funkcja w mObywatelu. Przyda się na starość
Prawo drogowe
Trudniej będzie zdać egzamin na prawo jazdy. Wchodzi w życie "prawo Klimczaka"
Prawo w Polsce
Ponad pół tysiąca głosów na Nawrockiego przypisanych niesłusznie Trzaskowskiemu
Edukacja i wychowanie
Jakie są najlepsze uczelnie w Polsce? Opublikowano ranking Perspektywy 2025
Zawody prawnicze
Ranking kancelarii prawniczych 2025. Znamy zwycięzców