Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów konsekwentnie toczy bój z operatorami telekomunikacyjnymi, którzy w regulaminach zawierają klauzule niekorzystne dla abonentów. Kolejna odsłona w tym starciu dotyczy zapisów, które wprowadziła spółka P4, operator sieci Play. Właśnie Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał kilka z nich za niedozwolone. Przede wszystkim chodzi o postanowienie mówiące, że operator może rozwiązać umowę w każdym czasie bez zachowania okresu wypowiedzenia lub zawiesić świadczenie usług bez odszkodowania w razie nieregulowania przez abonenta rachunków.
[srodtytul]Dodatkowy termin[/srodtytul]
– Niedopuszczalne jest rozwiązanie umowy z konsumentem ze skutkiem natychmiastowym, gdy zalega on z płatnościami. Przedsiębiorca powinien powiadomić abonenta o zaległościach, wysyłając mu wezwanie do zapłaty, i wyznaczyć dodatkowy termin na ich uregulowanie. W razie dalszych opóźnień może rozwiązać umowę – tłumaczy Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK.
Dodaje, że rozwiązanie kontraktu ze skutkiem natychmiastowym może narażać konsumenta na straty. Często wiąże się bowiem z obowiązkiem zwrotu ulgi przyznanej przez operatora, np. na zakup telefonu.
Marta Miszczuk z kancelarii Nowakowski i Wspólnicy przypomina, że wyznaczenie dodatkowego terminu zapłaty stosuje się w wielu umowach cywilnych zawieranych nawet przez podmioty biznesowe. – Tak jest np. w wypadku umów najmu – mówi.