Prowizja i opłaty a zadośćuczynienie: Bank nie zapłaci za nękanie klienta wezwaniami do zapłaty za kartę kredytową

Konsument, od którego bank domagał się niesłusznie zapłaty prowizji i opłat za korzystanie z karty płatniczej, nie otrzyma zadośćuczynienia.

Publikacja: 30.07.2013 10:02

Nękanemu klientowi banku przysługuje tylko roszczenie o naprawienie szkody majątkowej - odszkodowani

Nękanemu klientowi banku przysługuje tylko roszczenie o naprawienie szkody majątkowej - odszkodowanie, nie może zaś domagać się zadośćuczynienia za doznaną krzywdę.

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik

Zachowanie banku nie nosiło cech czynu niedozwolonego, ale stanowiło przejaw nienależytego wykonania umowy, a za to nie należy się zadośćuczynienie pieniężne (sygn. akt: II Ca 103/13).

Jan K. w kwietniu 2008 r. założył w mBanku rachunek oszczędnościowo-kredytowy. Na podstawie umowy miał dostać kartę kredytową. Nie dostał. Tymczasem w styczniu 2010 r. bank wezwał go do zapłaty prowizji i opłat naliczonych na rachunku karty płatniczej. Mężczyzna odpowiedział, że skoro nie dostał karty, to umowa nie została zrealizowana, w związku z czym ją rozwiązuje.

W sprawę zaangażował się też miejski rzecznik konsumentów w Lublinie, który skierował do banku pisma z prośbą o wyjaśnienie. Bank nadal stał na swoim stanowisku. Co więcej umieścił informacje o zadłużeniu klienta w bazie Biura Informacji Kredytowej.

Za radą rzecznika Jan K. poskarżył się do arbitra bankowego przy Związku Banków Polskich. Dopiero wówczas bank uznał racje klienta, umarzając zadłużenie z tytułu opłat i prowizji. Zobowiązał się też do usunięcia danych z BIK i zwrotu 50 zł opłaty arbitrażowej. Po zakończeniu tego postępowania bank poinformował klienta, że kwotę 50 zł zaksięgował na jego koncie i dokonał korekty w bazie BIK.

Mężczyzna do rachunku mBanku nie miał jednak dostępu, bo nigdy nie otrzymał karty płatniczej ani kodów PIN niezbędnych do zalogowania się do systemu. Chciał, aby bank te 50 zł przesłał mu pocztą lub ewentualnie do któregoś z oddziałów BRE Banku w Lublinie, gdzie mógłby je odebrać.

W końcu Jan K. zażądał przed sądem zasądzenia od banku tej kwoty oraz 2 tys. zł zadośćuczynienia za straty moralne wynikające z nękania go przez bank.

Sąd Rejonowy w Lublinie uznał powództwo za zasadne jedynie co do kwoty 50 zł, a jako podstawę prawną powołał art. 415 kodeksu cywilnego. Wytknął, że bank wykazał się opieszałością w wyjaśnieniu sprawy, nie wstrzymał wezwania do zapłaty, nie przejawiał inicjatywy polubownego zakończenia sporu, zmuszając klienta do wszczęcia postępowania arbitrażowego i poniesienia kosztów. Sąd oddalił jednocześnie żądanie zasądzenia zadośćuczynienia, uzasadniając, że klient nie udowodnił, aby doznał rozstroju zdrowia.

Sąd Okręgowy w Lublinie utrzymał wyrok w mocy. Wskazał jednak, że podstawą prawną zasądzenia odszkodowania nie może być art. 415 (czyn niedozwolony), ale art. 471 k.c. (odpowiedzialność za szkodę majątkową wynikłą z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania). To oznacza, że klientowi banku przysługuje tylko roszczenie o naprawienie szkody majątkowej (odszkodowanie), nie może zaś domagać się zadośćuczynienia za krzywdę. Bezzasadne było więc badanie związku przyczynowego między zachowaniem banku a rozstrojem zdrowia klienta.

Wyrok jest prawomocny.

Zachowanie banku nie nosiło cech czynu niedozwolonego, ale stanowiło przejaw nienależytego wykonania umowy, a za to nie należy się zadośćuczynienie pieniężne (sygn. akt: II Ca 103/13).

Jan K. w kwietniu 2008 r. założył w mBanku rachunek oszczędnościowo-kredytowy. Na podstawie umowy miał dostać kartę kredytową. Nie dostał. Tymczasem w styczniu 2010 r. bank wezwał go do zapłaty prowizji i opłat naliczonych na rachunku karty płatniczej. Mężczyzna odpowiedział, że skoro nie dostał karty, to umowa nie została zrealizowana, w związku z czym ją rozwiązuje.

Pozostało 80% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów