Dyskryminacja kobiet w reklamie paneli podłogowych

Do Komisji Etyki Reklamy trafiła skarga przeciwko reklamie zewnętrznej firmy PPHU Multifloor z siedzibą w Mysłowicach.

Aktualizacja: 15.08.2015 11:13 Publikacja: 15.08.2015 11:00

Dyskryminacja kobiet w reklamie paneli podłogowych

Foto: 123RF

Konsumentka w złożonej skardze zauważyła, że reklama paneli z gratisowym montażem przedmiotowo wykorzystuje wizerunek kobiet i jest przykładem seksualizacji (sygn. K/66/15).

Skarżąca wyjaśniła, że reklama przedstawia kobiety montujące panele. Panie ubrane były w stringi i skórzane mini spódniczki. Bilbord był dostępny w miejscu publicznym, w centrum Mysłowic i pojawiał się co parę minut, przez cały dzień.

- Obraz roznegliżowanych kobiet nie ma związku z reklamowanym produktem i ich wykorzystanie nie jest niczym uzasadnione eksponując kobiecą nagość w miejscu publicznym – czytamy w skardze.

Skargę przedstawiał i popierał arbiter-referent. Wniósł o uznanie reklamy za sprzeczną z art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy, z uwagi na to, że reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z dobrymi obyczajami.

Wniósł również o uznanie reklamy za niezgodną z art. 4 Kodeksu Etyki Reklamy, w myśl którego reklamy nie mogą zawierać elementów, które zawierają treści dyskryminujące, w szczególności ze względu na rasę, przekonania religijne, płeć lub narodowość.

Skarżony nie uczestniczył w posiedzeniu i nie złożył pisemnej odpowiedzi na skargę.

Zespół orzekający dopatrzył się w przedmiotowej reklamie naruszenia norm kodeksu zarzucanych przez skarżącą.

Jego zdaniem reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z dobrymi obyczajami. Zespół uznał, że przedmiotowa reklama narusza dobre obyczaje i dyskryminuje kobiety poprzez ich instrumentalne traktowanie.

Ponadto stwierdził, że na reklamodawcach reklamy zewnętrznej spoczywa szczególna odpowiedzialność za staranny, niegodzący w powszechne odczucie dobrych obyczajów, wybór treści i formy reklamy.

Konsumentka w złożonej skardze zauważyła, że reklama paneli z gratisowym montażem przedmiotowo wykorzystuje wizerunek kobiet i jest przykładem seksualizacji (sygn. K/66/15).

Skarżąca wyjaśniła, że reklama przedstawia kobiety montujące panele. Panie ubrane były w stringi i skórzane mini spódniczki. Bilbord był dostępny w miejscu publicznym, w centrum Mysłowic i pojawiał się co parę minut, przez cały dzień.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Dane osobowe
Wyciek danych klientów znanej platformy. Jest doniesienie do prokuratury
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Sądy i trybunały
Prokurator krajowy zdecydował: będzie śledztwo ws. sędziego Nawackiego