Po wprowadzeniu zachodnich sankcji morskie szlaki przez Bałtyk i Morze Czarne stały się głównymi drogami transportowymi rosyjskiej ropy i zboża. Z portów na południu statki wiozą towary do Indii i Chin, oba kraje stały się głównymi importerami potaniałej ropy Kremla.
Ukraińska armia atakuje rosyjskie statki na Morzu Czarnym
– Dzieli nas wiele różnic, zajmujemy różne pozycje (dyplomatyczne), ale ważne, że łączą nas wspólnie wyznawane zasady – powiedział przed rozpoczęciem negocjacji specjalny przedstawiciel Chin ds. Eurazji Li Hui.
Wcześniej odbywał on dyplomatyczne podróże po krajach europejskich, Kijowie i Moskwie, sondując możliwości przerwania wojny. Ale ani on, ani żaden inny przedstawiciel Pekinu nie był obecny na czerwcowym spotkaniu w Kopenhadze, które było wstępem do obecnych rozmów w Dżeddzie.
Czytaj więcej
Ukraińska kontrofensywa jest trudna ze względu na rosyjską obronę, ale najważniejsze jest to, że...
„Wall Street Journal” uważa, że kraj Saudów wybrano jako miejsce kolejnego spotkania, gdyż utrzymuje on obecnie dobre stosunki z Chinami i to miało pomóc w przyciągnięciu na nie przedstawiciela Pekinu. Ale Chińczycy poinformowali o przyjeździe do Dżeddy dopiero, gdy ukraińska armia zaczęła atakować rosyjskie statki na Morzu Czarnym, wyraźnie pokazując, że jest w stanie przerwać transport na tym akwenie.