Art. 169 § 1 op mówi, że jeżeli podanie nie spełnia wymogów określonych w przepisach prawa, organ podatkowy wzywa wnoszącego podanie do usunięcia braków w terminie siedmiu dni, z pouczeniem, że niewypełnienie tego warunku spowoduje pozostawienie podania bez rozpatrzenia.
Podatnicy zainteresowani otrzymaniem interpretacji indywidualnej składają wniosek na formularzu ORD-IN. Jego wzór został określony w załączniku do rozporządzenia ministra finansów z 20 czerwca 2007 w sprawie wzoru wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego oraz sposobu uiszczenia opłaty od wniosku (DzU nr 112, poz. 771 ze zm.).
Wynika z niego, że w rubryce 72 trzeba wpisać imię i nazwisko wnioskodawcy lub osoby przez niego upoważnionej, a w rubryce 73 – podpis wnioskodawcy lub osoby upoważnionej (osób upoważnionych). Minister finansów w przypisie nr 4 do rubryki 73 umieścił następującą informację:
„W przypadku gdy wnioskodawca działa przez pełnomocnika (pełnomocników) lub osobę upoważnioną (osoby upoważnione), do wniosku należy dołączyć oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa lub innego dokumentu, z którego wynika prawo do występowania w imieniu wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego”.
Pojawia się pytanie: z którego ustawowego przepisu wynika ten obowiązek? Minister nie mógł go przecież wprowadzić na podstawie upoważnienia do przygotowania wzoru wniosku o interpretację.
Pytanie o podstawę prawną
Przyjrzyjmy się więc bliżej ordynacji podatkowej. Szczególnie ważny jest art. 137 § 2 i 3 op. Przepisy te mówią, że pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie lub zgłoszone ustnie do protokołu, a pełnomocnik dołącza do akt oryginał lub urzędowo poświadczony jego odpis.