Reklama

Krytyczne uwagi do ustawy o e-podpisach

Firmy, eksperci i izby gospodarcze zgłaszają ważne zarzuty do projektu nowej ustawy o podpisach elektronicznych

Publikacja: 19.12.2008 07:15

Krytyczne uwagi do ustawy o e-podpisach

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Kilka dni temu zakończyły się konsultacje społeczne nad projektem [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=163185]przepisów o podpisach elektronicznych[/link]. Projekt całkowicie nowej ustawy ma zastąpić stare przepisy z 2001 r. Przygotowali go urzędnicy Ministerstwa Gospodarki.

Andrzej Bendig-Wielowiejski, prezes Unizeto Technologies, zaznacza, że radykalne zmiany nie są potrzebne. Wystarczyłoby dopuścić wystawianie certyfikatów na podmioty, które nie są osobami fizycznymi.

– Po takiej noweli możliwe byłoby wprowadzenie pieczęci elektronicznej i innych form e-podpisu. Zakres jego stosowania powinny jednak określać np. [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=182546]ustawy o ewidencji ludności[/link] albo [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=133093]kodeks postępowania administracyjnego[/link]. Eksperci podkreślają, że sama zmiana prawa nie wystarczy. Trzeba upowszechnić e-podpis.

– Tylko ok. 100 osób dokonało tą drogą rozliczeń podatkowych – mówi dr Jerzy Pejaś z Politechniki Szczecińskiej.

– W Polsce jest stanowczo za mało odbiorców takich usług – uważa prezes Bendig-Wielowiejski. Obaj winią za to nie przepisy o e-podpisie, ale opóźnienia legislacyjne: spóźnioną ustawę o informatyzacji, długoletni brak niektórych rozporządzeń do ustawy z 2001 r. i bariery w innych przepisach. Podają przykład faktur elektronicznych i podkreślają, że to Ministerstwo Finansów wprowadziło wymóg ich opatrywania kwalifikowanym bezpiecznym e-podpisem, choć wcale nie musiało tego robić.

Reklama
Reklama

Uwagi ma też m.in. Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji. Prosi Ministerstwo Gospodarki, by w dalszych pracach uwzględniło, że Unia Europejska pracuje nad zmianą przepisów o e-podpisie. Chodzi m.in. o to, aby nie wprowadzać podpisu urzędowego (pisaliśmy o nim 9 grudnia, „[link=http://www.rp.pl/artykul/231093.html]Formalności załatwimy e-mailem[/link]”). Projekt ustawy przewiduje, że dane opatrzone tym podpisem byłyby równoważne pod względem skutków prawnych z dokumentem opatrzonym podpisem własnoręcznym, a wydawać mogłyby go urzędy i nawet banki. Do końca 2009 r. [b]UE ma jednak wypracować wspólną koncepcję procedur e-government i PIiIT podkreśla, że wtedy polski podpis urzędowy od razu trzeba by zmieniać.[/b] Polskie Towarzystwo Informatyczne zarzuca zaś resortowi, że nie przygotował projektów aktów wykonawczych. PTI zaznacza też, że podpis urzędowy nie powinien być ograniczony do strefy publicznej, a wiele nowych pojęć w ustawie jest bardzo nieprecyzyjnych.

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama