Każdy użytkownik globalnej sieci ma bez przerwy do czynienia z reklamami zasłaniającymi strony internetowe. Są dużo popularniejsze od zwykłych banerów. Wystarczy wejść na stronę któregoś z serwisów informacyjnych, aby ujrzeć wyskakujące okienko, w którym znajduje się reklama. Po kliknięciu w nie internauta zostaje przeniesiony na stronę reklamującej się firmy.
Większość z nas na tyle przyzwyczaiła się do tych reklam, że nie zwraca już na nie uwagi. Co najwyżej irytują, gdy nie można ich zamknąć bądź towarzyszą im głośne efekty dźwiękowe. Tymczasem okazuje się, że mogą one łamać polskie prawo. Tak przynajmniej wynika z odpowiedzi Ministerstwa Transportu na interpelację posła Romana Czepe. Według ministerstwa reklamy zasłaniające treść stron internetowych są zakazane przez ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, ustawę oświadczeniu usług drogą elektroniczną oraz ustawę o ochronie niektórych praw konsumentów i odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny.
Ministerstwo Transportu uważa, że tego typu reklamy stanowią czyn nieuczciwej konkurencji. A to dlatego, że są uciążliwe. Okienka zasłaniające treść stron internetowych otwierają się bowiem wbrew woli użytkownika i wpływają bezpośrednio na pracę komputera, co może być szczególnie uciążliwe przy starszym sprzęcie. -Wpisując adres strony internetowej, chcę się zapoznać z jej treścią, a nie oglądać wyskakujące okienka. Tymczasem pojawiają się one bez mojej zgody, co samo w sobie świadczy o ich uciążliwości - mówi Dariusz Dąbek z Departamentu Telekomunikacji MT, który przygotowywał odpowiedź na interpelację.
Wskazuje on na art. 16 ust. 1 pkt 5 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Przepis ten zakazuje reklam, które stanowią "istotną ingerencję w sferę prywatności, w szczególności przez (...) nadużywanie technicznych środków przekazu informacji".
Co ciekawe, interpretacja idzie dużo dalej niż opinia Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydana w tej samej sprawie. UOKiK uznaje tego typu reklamy za zgodne z prawem. Tylko niektóre z nich, według jego opinii, naruszają przepisy. Są to okienka pozbawione funkcji ich natychmiastowego wygaszania lub takie, które zaprojektowano specjalnie w taki sposób, aby obchodziły działanie programów blokujących wyskakiwanie reklam.