Igrzyska olimpijskie w Paryżu to szansa dla sklepów sportowych. Liczą na ożywienie

W tym roku sport dostarcza emocji nie tylko widzom przed ekranami. Firmy prowadzące sklepy ze sprzętem i odzieżą sportową liczą na poprawę wyników po kolejnym roku próby.

Publikacja: 02.08.2024 04:30

Igrzyska olimpijskie w Paryżu to szansa dla sklepów sportowych. Liczą na ożywienie

Foto: Adobe Stock

Rok 2024 ze względu na mistrzostwa w piłce nożnej Euro 2024 i trwające obecnie igrzyska olimpijskie w Paryżu dostarcza emocji kibicom na świecie i w Polsce. Tylko na kanale publicznego nadawcy – TVP 1 – ceremonię otwarcia igrzysk obejrzało ponad 2,7 mln widzów – podał w czwartek Nielsen. W minionym tygodniu relacje z olimpijskich rozgrywek w ogóle zdominowały czas widzów przed telewizorami.

Dla firm zajmujących się sprzedażą sprzętu i odzieży sportowej rok obfitujący w sportowe wydarzenia to szansa, by przyciągnąć do sklepów stacjonarnych i internetowych większe rzesze klientów.

Foto: rp.pl

PMR: wzrost dzięki inflacji

Miniony 2023 rok – szacuje firma analityczna PMR Market Experts – przyniósł sklepom z artykułami sportowymi w Polsce jednocyfrowy wzrost przychodów. To jednak głównie efekt inflacji – przyznaje Katarzyna Kuciel, analityczka PMR.

Z danych przez nią zebranych i udostępnionych „Rzeczpospolitej” wynika również, że liczba dużych, multiasortymentowych marketów sportowych w 2023 r. wzrosła o około 9 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem.

Mimo skromnych wzrostów w 2023 r. jej zdaniem rynek odzieży i akcesoriów sportowych w Polsce ma pozytywne i długoterminowe perspektywy. – Napędzany jest przez rosnącą świadomość zdrowotną, co wykazały wyniki badania przeprowadzonego przez naszą firmę w październiku 2023 r. Aż 73 proc. Polaków kupujących artykuły sportowe wskazało zdrowie i dobre samopoczucie jako główny czynnik motywujący do podejmowania aktywności fizycznej – wylicza analityczka.

Co czeka sektor w tym roku i kolejnych latach? – Jeśli chodzi o cały rynek odzieży i obuwia, największy kanał sprzedaży stanowią sieci sklepów odzieżowo-obuwniczych, w tym także sieci specjalizujące się w sprzedaży odzieży sportowej. Powinien on w najbliższych latach utrzymywać się na stabilnym poziomie – mówi Kuciel.

Rower, nordic walking i joga

Na dobrą kondycję tego rynku wpływają również zmieniające się preferencje konsumentów, rozwój infrastruktury sportowej, ekspansja sektora e-commerce oraz aktywność globalnych i lokalnych marek.

Do najpopularniejszych sportów, jakie uprawiali respondenci (osoby kupujące artykuły sportowe w ciągu ostatnich 12 miesięcy), można zaliczyć jazdę na rowerze/kolarstwo (62 proc.), chodzenie i nordic walking (55 proc.) oraz bieganie i jogging (45 proc.). Swoisty boom przeżywa joga – co widać po ofercie sklepów. Praktykowało ją 11 proc. badanych.

W większym zbliżeniu branża wygląda różnie. Mniejsi gracze radzili sobie w ub.r. słabiej niż duzi, choć i tutaj bywało różnie, co pokazały opisywane przez nas wyniki OTCF, właściciela 4F.

Polskie firmy powalczą o konsumenta

Ambicje, by dynamicznie rosnąć, ma Intersport Polska, przejęty przez ukraiński EpicentrK rodziny Geregów. Aivars Bunde, prezes Intersport Polska, firmy, która w ub.r. zanotowała 21-proc. spadek przychodów, do 189 mln zł, i prawie 40 mln zł straty netto, sygnalizuje, że w nadchodzących latach firma liczy na dynamiczny wzrost.

– Pomimo burzliwego rynku detalicznego, cieszymy się ze wsparcia naszych akcjonariuszy i naszego strategicznego partnerstwa z EpicentrK. Dzięki wsparciu strategicznych inwestorów i kompleksowemu planowi rozwoju firma Intersport Polska jest dobrze przygotowana do dynamicznego wzrostu w nadchodzących latach – napisał Bunde w liście do akcjonariuszy. Plany na przyszłość określa mianem „solidnych”.

O udział w rynku będzie walczyć też sieć sklepów Ski Team. Należący do rodziny Piątkowskich Ski Team Polska w ostatnim roku obrotowym zakończonym 30 września ub.r. wypracował 65,1 mln zł przychodu, o 7,5 proc. mniej niż rok wcześniej, i miał około 350 tys. zł zysku netto. Wbrew nazwie, sprzedawał głównie rowery i odzież marki Spyder. Poza tym sieć oferowała usługi serwisowe i wypożyczania sprzętu. W minionym roku w związku z inflacją zmieniła strategię, która w covidowym roku polegała na obronie płynności finansowej. Głównym celem stało się ponownie uzyskiwanie jak najwyższej marży ze sprzedaży. Tomasz Piątkowski, prezes Ski Team, opisał miniony rok jako kolejny rok próby.

– Potężna inflacja, spadek siły nabywczej społeczeństwa, wysokie koszty pieniądza spowodowały konieczność kolejnej zmiany naszej strategii. Cele takie jak utrzymanie pozycji rynkowej, a nawet jej podniesienie, zachowanie stanu zatrudnienia, a także należyte przygotowanie na okres po recesji – to plan na kolejne sezony – zapowiedział.

Nowi gracze w sporcie

Dużo większą skalą działalności zarówno w porównaniu z Intersport Polska, jak i Ski Team może pochwalić się grupa Martes Sport, sieć sklepów należąca do Jarosława Droździka i Michała Kowalika. Wprawdzie, jak przyznał Jarosław Droździk w sprawozdaniu, 2024 r. zaczął się słabiej niż zakładano, ale nie spuszcza z tonu. W 2023 r. firma miała ponad 1,34 mld zł przychodu, a na czysto zarobiła 86,5 mln zł, z czego część wypłaciła w formie dywidendy właścicielom. Plan na bieżący rok zakłada powiększenie przychodów do 1,6 mld zł, a wyniku EBITDA do 80 mln zł.

W segmencie sportowym mocniej zaistnieć chce również Grupa CCC, która w tym roku zainwestowała w firmę Rawaki, sprzedającą w kanale hurtowym i detalicznym odzież i akcesoria pod markami Quicksilver, Roxy i DC. W minionym roku Rawaki także zanotowało spadek przychodów (o 9 proc., do niecałych 40 mln zł), ale wzrost zysku do nieco ponad 0,2 mln zł.

– Warto wspomnieć, że w ostatnich latach moda sportowa „wyszła na ulice”, a odzież i obuwie tego typu są chętnie noszone na co dzień – nie tylko podczas uprawiania aktywności fizycznej. Jednak dla sieci sportowych pojawia się nowe zagrożenie w postaci konkurencji ze strony sklepów, które nie specjalizują się w sprzedaży artykułów sportowych, zwłaszcza dyskontów spożywczych i niespożywczych – mówi Katarzyna Kuciel.

Handel
Natychmiastowa dymisja szefa sieci Primark. W tle zarzuty obyczajowe
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Handel
Luksus w odwrocie, Polacy wolą wydawać na inne rzeczy
Handel
Francuz chce odrodzić markę Tupperware. „Wielki powrót” kultowej marki do Polski
Handel
Do czego doprowadzi motoryzacyjna wojna celna Donalda Trumpa?
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Handel
Donald Trump rozpoczyna motoryzacyjną wojnę handlową. Kto ją wygra?
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście