Sklepy nadal znikają tysiącami, a duże sieci nie przestają rosnąć

W 2023 r. zlikwidowano ponad 3 tys. sklepów, głównie małych. Kolejne 10 tys. zawiesiło działalność. W tym samym czasie duże sieci nie przestają się rozwijać.

Publikacja: 15.01.2024 03:00

W 2023 r. zlikwidowano ponad 3 tys. sklepów, głównie małych

W 2023 r. zlikwidowano ponad 3 tys. sklepów, głównie małych

Foto: PAP/Darek Delmanowicz

Na koniec 2023 r. liczba sklepów w Polsce spadła poniżej 370 tys., co oznacza, że w rok skurczyła się o ponad 3 tys. – wynika z najnowszych danych wywiadowni Dun & Bradstreet. To jednak nie jest pełen obraz branży, kolejne 10 tys. działalności gospodarczych zostało bowiem w tym okresie zawieszonych.

Kurczy się większość sektorów rynku, wzrost widać natomiast w przypadku np. placówek z wyrobami medycznymi, ale też z tytoniem czy odzieżą, co pokazuje zmiany w nastawieniu konsumentów.

Sieci nadal rosną

W liczbach bezwzględnych kurczy się wyraźnie sektor sklepów spożywczych, choć nadal ich liczba przekracza 90 tys. i dominuje pod względem liczby placówek handlowych. Ofiarą trendu są jednak głównie małe, niezależne placówki. Sieci handlowe mimo spadku optymizmu konsumentów i ograniczania wydatków wciąż się rozwijają i wiele z nich w najmniejszym stopniu nie spowolniło tempa rozwoju.

Widać to choćby po sieci Żabka, która w 2023 r. otworzyła ponad 1 tys. sklepów, a ich łączna liczba przekroczyła 10 tys. – Codziennie poszukujemy nowych lokalizacji, by być coraz bliżej klientów i każdego dnia oferować im możliwość szybkich, wygodnych zakupów – podaje biuro prasowe Żabki Polska. – W 2024 roku planujemy utrzymać tempo ekspansji na takim samym poziomie – dodaje.

Czytaj więcej

Biedronka chwali się nowym rekordem. Chodzi o kasy samoobsługowe

Najmocniejszy na rynku sektor dyskontowy także nie zmniejsza tempa i nadal mocno inwestuje w rozwój w Polsce. – Nasza sieć sprzedaży liczy w tej chwili ponad 850 sklepów ulokowanych na terenie całego kraju. Otwieramy kilkadziesiąt sklepów rocznie i takie tempo ekspansji planujemy utrzymać, rozwijając się w sposób organiczny – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, rzeczniczka Lidl Polska.

Kiepska koniunktura

Z kolei według sprawozdania finansowego ogłoszonego przez portugalskiego właściciela sieci Biedronka, czyli grupę Jeronimo Martins, polska sieć zwiększyła sprzedaż liczoną w euro o 22,3 proc., podczas gdy cała grupa w tym okresie urosła o 20,6 proc., do 30,6 mld euro.

– W i tak już długiej historii naszej grupy rok 2023 zapisze się w pamięci jako rok, w którym przekroczyliśmy granicę 30 mld sprzedaży w euro – wyjaśnia w komunikacie Pedro Soares dos Santos, prezes Jeronimo Martins.

Czytaj więcej

Sklepy nadal znikają tysiącami, a duże sieci idą jak burza

– W związku ze szczególnie niepewnym kontekstem międzynarodowym zachowania konsumentów będą reagować w zależności od ewolucji cen, dochodów gospodarstw domowych i ogólnego wzrostu gospodarczego. Nasza wzmocniona konkurencyjność będzie kluczowa dla utrzymania dynamiki sprzedaży, która w 2024 roku pozostanie priorytetem dla wszystkich naszych firm – dodaje Pedro Soares dos Santos.

Firma podaje, że w Polsce wzrost cen żywności hamował konsekwentnie przez cały 2023 r., osiągając średnio 15,1 proc. r./r. dla całego roku roku i 7,1 proc. r./r. w IV kwartale.

Jeronimo Martins wyjaśnia w komunikacie, że pod koniec 2022 r. konsumenci stali się bardziej ostrożni ze względu na wysoką inflację, ich zachowania zakupowe charakteryzowały się większą wrażliwością cenową i w większym stopniu opierały się na promocjach.

– Biedronka przez cały rok utrzymywała silną dynamikę handlową, osiągnęła lepsze wyniki niż rynek nawet w bardziej agresywnym kontekście konkurencyjnym, zyskując udział w rynku – podaje firma. Zdaniem ekspertów w 2024 r. sytuacja na rynku nadal będzie trudna. Biedronka w dalszym ciągu skupiała się na realizacji swoich projektów programu ekspansji i otworzyła 203 sklepy (174 otwarcia netto), wyprzedzając plan. Przebudowała zaś 375.

Czytaj więcej

Ile Polacy wydają w sklepach przed świętami Bożego Narodzenia?

Zdaniem ekspertów sieci nadal muszą być gotowe na wiele wyzwań, ponieważ nie znikają podstawowe problemy sektora w postaci wzrostu kosztów działalności, a w efekcie wyższych cen.

– Ceny są wciąż zbyt wysokie w stosunku do dochodów i stanowią poważny problem dla budżetów wielu rodzin. Ogólnie rzecz biorąc, nie ma wielu powodów do optymizmu. Mówimy tu bowiem o cenach w sklepach detalicznych, o cenach produktów zaspokajających podstawowe potrzeby, o cenach produktów, których nie sposób wykluczyć z koszyka zakupowego – mówi dr Robert Orpych z Uniwersytetu WSB Merito. – A relacja pomiędzy dochodami klientów a cenami w sklepach sprawia, że ich siła nabywcza maleje, co pociąga za sobą spadek ogólnego poziomu dobrobytu – dodaje.

Opinia dla "Rzeczpospolitej"
Szymon Mordasiewicz, dyrektor zarządzający Consumer Panel Services GfK

Rok 2024 będzie oznaczał powolny powrót do zwyżek konsumpcji, które powinny już być widoczne w niektórych kategoriach w drugiej połowie roku. Nadchodzący rok może się jeszcze nie skończyć dodatnią dynamiką konsumpcji, ale rozsądny scenariusz każe się spodziewać popytu przynajmniej nie mniejszego niż w roku 2023. To, czego można się spodziewać w 2024 roku, to powrót do częstszych zakupów. Ten zwyczaj uległ mocnej redukcji w czasie pandemii i dopiero teraz kupujący do niego wracają, czego głównym beneficjentem są sklepy fizyczne, w których Polacy po prostu lubią robić zakupy.

Na koniec 2023 r. liczba sklepów w Polsce spadła poniżej 370 tys., co oznacza, że w rok skurczyła się o ponad 3 tys. – wynika z najnowszych danych wywiadowni Dun & Bradstreet. To jednak nie jest pełen obraz branży, kolejne 10 tys. działalności gospodarczych zostało bowiem w tym okresie zawieszonych.

Kurczy się większość sektorów rynku, wzrost widać natomiast w przypadku np. placówek z wyrobami medycznymi, ale też z tytoniem czy odzieżą, co pokazuje zmiany w nastawieniu konsumentów.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Biedronka trzęsie giełdą. Na akcjach Dino leje się krew
Handel
Zaskakujące wyniki Biedronki. Kurs Dino się załamał
Handel
Minister finansów chce walczyć z "małpkami. Zapowiada wspópracę z ministrą zdrowia
Handel
Udział Polski w Expo 2025 w Osace to szansa dla rodzimych firm
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Handel
Zaskakujące poparcie młodych dla zakazu handlu alkoholem