Co trzeci Polak kupuje zagranicą

Wynik wygląda nieźle, ale to wciąż ponad dwa razy mniej niż we Włoszech czy w Niemczech. Mniej zwolenników e-zakupy zagranicą mają w USA.

Aktualizacja: 17.02.2016 13:54 Publikacja: 17.02.2016 12:29

Co trzeci Polak kupuje zagranicą

Foto: 123rf.com

Dane pochodzą z badania firmy Nielsen, przeprowadzonego w 26 krajach przez ostatnie sześć miesięcy 2015 r. Wynika z niego, że 57 proc. kupujących on-line dokonało w tym okresie zakupów w sieci również za granicą.

– Jest to dziś łatwiejsze niż kiedykolwiek dzięki rozwojowi technologii cyfrowych, ale także globalnej sieci logistycznej. Nie chodzi przy tym tylko o wielkich graczy, jak Amazon. Dziś firma z Polski można oferować produkty z Argentyny klientowi z Niemiec, nawet nie sprowadzając ich do Polski. Wszystko wskazuje na to, że handel on-line „ponad granicami" będzie miał coraz większe znaczenie – mówi Krzysztof Grzegorzewski, dyrektor zarządzający platformy dropshippingowej Dropka.pl.

W Polsce zagraniczne zakupy zrobiło 34 proc., ale we Włoszech aż 79 proc., a w Niemczech 73 proc. W USA z kolei tylko 29 proc.

W Polsce online za granicą kupuje najmniej internautów spośród uwzględnionych w badaniu krajów europejskich. – Polacy szukają w zagranicznych sklepach takich produktów, których nie znajdują w polskich. Niższe ceny wcale nie są najważniejsze. Z drugiej strony, od zakupów on-line za granicą często odstraszają ich wysokie koszty dostawy – komentuje Krzysztof Grzegorzewski.

Każdy rynek ma jednak inną specyfikę. Na pierwszy rzut oka zaskakujące może być to, że zagraniczne zakupy robi podobnie niski jak w Polsce odsetek internautów japońskich (32 proc.). Japonia pod względem wielkości e-rynku zajmuje przecież czwarte miejsce na świecie.

– To bardzo rozwinięty rynek. Aż 80 proc. Japończyków kupuje on-line, z czego blisko połowa przy użyciu urządzeń mobilnych. Jednak Japończycy oczekują nie tylko wysokiej jakości produktów, lecz ogromne znaczenie ma dla nich również zaufanie, zarówno do producenta, jak i sprzedawcy. Dlatego rzadko korzystają z e-sklepów poza Japonią – wyjaśnia Tomasz Paprocki, ekspert firmy Focus Telecom Polska, oferującej usługi IT do komunikacji biznesowej.

– Hasło „myśl globalnie, działaj lokalnie" dotyczy także sprzedaży on-line. Trzeba rozpoznać specyfikę każdego rynku, na którym chcemy działać. W grę wchodzą tu przede wszystkim oczekiwania dotyczące jakości produktów, poziomu cen, standardu obsługi oraz bezpieczeństwa transakcji – wyjaśnia Krzysztof Grzegorzewski z Dropka.pl.

Jako uzupełnienie warto zauważyć, że kolejnym globalnym trendem jest dynamiczny wzrost znaczenia urządzeń mobilnych w zakupach on-line.

Autorzy raportu Nielsena podkreślają, że dla e-sklepów inwestycje w infrastrukturę, a przede wszystkim integracja różnych kanałów sprzedaży i komunikacji z klientami (tzw. omni-channel) staje się kwestią „być albo nie być".

– Faktycznie niezbędna staje się komunikacja wielokanałowa i możliwość gromadzenia w czasie rzeczywistym danych ze wszystkich kanałów. Szybka, kompetentna i spersonalizowana obsługa to czynniki, które coraz częściej są w oczach klientów decydujące. Nowoczesne rozwiązania pozwalają łatwiej włączyć się w globalny rynek. Sądzę, że dla polskich e-sklepów na przykład rynek niemiecki może być bardzo perspektywiczny – wyjaśnia Michał Misiak, ekspert ds. komunikacji z klientami Focus Telecom Polska.

Jest o co walczyć. Analitycy amerykańskiej firmy eMarketer (przygotowuje niezależne analizy handlu online) przewidują, że między 2015 a 2019 rokiem sprzedaż w handlu online na całym świecie wzrośnie o 100 proc., osiągając w 2019 roku poziom 12 proc. całkowitej sprzedaży detalicznej.

Dane pochodzą z badania firmy Nielsen, przeprowadzonego w 26 krajach przez ostatnie sześć miesięcy 2015 r. Wynika z niego, że 57 proc. kupujących on-line dokonało w tym okresie zakupów w sieci również za granicą.

– Jest to dziś łatwiejsze niż kiedykolwiek dzięki rozwojowi technologii cyfrowych, ale także globalnej sieci logistycznej. Nie chodzi przy tym tylko o wielkich graczy, jak Amazon. Dziś firma z Polski można oferować produkty z Argentyny klientowi z Niemiec, nawet nie sprowadzając ich do Polski. Wszystko wskazuje na to, że handel on-line „ponad granicami" będzie miał coraz większe znaczenie – mówi Krzysztof Grzegorzewski, dyrektor zarządzający platformy dropshippingowej Dropka.pl.

Pozostało 80% artykułu
Handel
Ruszyły protesty przed sklepami Lidla w całej Polsce. Spór o inwestycję na Warmii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Handel
Wielkie plany LPP. Firma zainwestuje w 2025 r. 3,5 mld zł
Handel
Co po elektrykach i koniakach
Handel
Cena wigilijnych pierogów i barszczu rośnie najmocniej od kilku lat
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Handel
Znowu szykują się drogie święta. Co zdrożało najmocniej?