Nie da się kupować bez promocji. Nowe pomysły sieci handlowych

Tylko co setny Polak nigdy nie kupuje towarów w obniżonych cenach. W ślad za rosnącymi cenami i kosztami życia przybywa zwolenników okazji. Promocyjne zakupy to siłą rzeczy domena dyskontów i dużych sieci handlowych.

Aktualizacja: 25.08.2023 08:35 Publikacja: 25.08.2023 03:00

Nie da się kupować bez promocji. Nowe pomysły sieci handlowych

Foto: Bloomberg

Mieszkańcy Polski podczas codziennych zakupów żywnościowych regularnie kupują w promocjach 20–40 proc. produktów. Wskazuje na to aż 28,8 proc. badanych przez UCE Research i Syno Poland. „Rzeczpospolita” jako pierwsza poznała wyniki tych badań.

Z kolei 21,6 proc. ankietowanych twierdzi, że różnego typu okazje stanowią 10–20 proc. ich zakupów. Niemal co piąty kupuje zaś w ten sposób aż 40–60 proc. produktów. I tylko 1,3 proc. mówi, że nigdy nie kupuje w promocji. To pokazuje, jak w ślad za rosnącymi cenami zmieniły się zwyczaje zakupowe.

Walka na ceny

– Ten wynik napędziła wcześniej pandemia, a podbiła inflacja – mówi Robert Biegaj, ekspert rynku retailowego z Grupy Offerista. Gdyby porównać samą pandemię do inflacji, to skłonność do sięgania po promocje wzrosła o ok. 20 pkt proc. – Widać więc, że inflacja ten proces mocno pogłębiła. Trzeba też dodać, że w pandemii konsumenci nie odczuwali codziennego obciążenia cenami, a w ciągu ostatniego roku zostali tym mocno przyciśnięci – zwraca uwagę Biegaj.

Czytaj więcej

Początek kwartału rozczarował na całej linii. Słabe dane z handlu i budownictwa

Spodziewa się, że grupa deklarująca 40–60 proc. zakupów w promocjach powiększy się do końca roku, bo to z reguły osoby mniej zamożne. – Bardziej odczuwają one inflację i coraz bardziej widoczną zapaść w gospodarce – uważa Biegaj. Jego zdaniem trzy opisane wyżej grupy korzystające z promocji, które obejmują dziś blisko 70 proc. konsumentów, obejmą 75–80 proc.

– Następny skok może być widoczny pod koniec I kwartału 2024 r., ale to będzie zależało od tego, jak sytuacja będzie wyglądała w IV kwartale br. Jeżeli znacząco się pogorszy, to oprócz tego kolejne przesunięcia (w zakresie 40–60 proc.) będą kilkuprocentowe, ale w głównej mierze w przedziale 60–80 proc. – dodaje.

Z badania wynika, że 90,5 proc. Polaków regularnie kupuje żywność w promocji. Nic więc dziwnego, że trwa prawdziwy wyścig na takie oferty. W Biedronce ci, którzy zrobią zakupy do końca sierpnia z kartą Moja Biedronka lub aplikacją, otrzymają voucher do 25 zł do wykorzystania na kolejne zakupy. Ale chcąc go zrealizować, trzeba wydać dużo wyższą kwotę – 250 zł. Akcja nie obejmuje też wszystkich kategorii produktów.

– Końcówka wakacji to tradycyjnie okres zwiększonych wydatków związanych z przygotowaniami do rozpoczęcia roku szkolnego i koniecznością uzupełnienia zapasów spożywczych po powrotach z letnich wyjazdów – mówi Grzegorz Pytko, dyrektor działu zakupów w sieci Biedronka.

Nowe pomysły sieci

Choć tylko 2,4 proc. badanych całą regularnie kupowaną żywność nabywa w promocji, to zwrot w tę stronę jest zdecydowany. Zdaniem autorów badania owe ponad 2 proc. to najbiedniejsi konsumenci, którzy nie mają innego wyjścia, jak tylko szukać okazji cenowych. Jeśli spojrzeć na lata ubiegłe, to widać, że ten wskaźnik utrzymuje się na zbliżonym poziomie 2–3 proc. Wygląda na to, że w najbliższym czasie niewiele się tu zmieni. Będą to najwyżej wahnięcia minimalne, które trudno zauważyć.

Czytaj więcej

Polacy kupują używane ubrania i meble. Nie tylko z oszczędności

W efekcie sieci muszą stawiać na nowe pomysły. Sieć Aldi ogłosiła, że w odpowiedzi na dynamiczne zmiany na rynku handlowym obniża ceny regularne ponad 400 produktów.

– Decyzja o obniżeniu cen na tak dużą liczbę produktów jest wyrazem zaangażowania w spełnianie potrzeb konsumentów oraz w dążeniu do zapewnienia im lepszego doświadczenia zakupowego – mówi Aldona Rogulka-Biskowska, kierownik działu zarządzania kampaniami i aktywacją klientów w firmie Aldi.

Szybko odwrotu od tego trendu nie będzie. – Polacy mocno odczuwają inflację i jej skutki, dlatego coraz chętniej sięgają po żywność w promocji. A niektóre grupy społeczne (seniorzy i po części wielodzietne rodziny) wręcz wyczekują, kiedy mogą coś kupić w obniżce. To pokazuje, że sytuacja finansowa Polaków nie jest zbyt dobra – mówi Robert Biegaj.

Jego zdaniem nasycenie rynku promocjami doszło już jednak do granicy możliwości, zarówno producentów, jak i detalistów. Spodziewa się, że ogólna grupa konsumentów korzystających z promocji się nie zmieni, a ewentualne zmiany dotyczyć będą udziału w koszyku towarów z promocyjnymi towarami. – Nawet jak sytuacja się znacząco poprawi, np. inflacja będzie jednocyfrowa, to nie tak szybko zauważymy poprawę – dodaje Biegaj.

Cios w małe sklepy

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, w lipcu 2023 r. wartość sprzedaży w sklepach o powierzchni do 300 mkw. była w ujęciu wartościowym o prawie 6 proc. wyższa niż przed rokiem, ale to głównie efekt wyższych cen. Jednocześnie bowiem liczba transakcji spadła o 4 proc. Z kolei łączna liczba sprzedanych produktów była prawie o 7 proc. niższa niż w czerwcu 2023 r. W lipcu 2023 r. klienci sklepów małoformatowych robili mniejsze zakupy niż rok wcześniej.

Autorzy badania wskazują, że średnia liczba produktów widniejących na paragonie spadła o 3 proc. Mimo to średnia wartość paragonu wzrosła o 10 proc., do 22,4 zł.

Gorszy wynik odnotowało piwo – w lipcu 2023 r. klienci sklepów małego formatu kupili go aż o 9 proc. mniej w przeliczeniu na litry niż przed rokiem. Podobnie jest z wódką – liczba paragonów z nią spadła aż o 15 proc.

Mieszkańcy Polski podczas codziennych zakupów żywnościowych regularnie kupują w promocjach 20–40 proc. produktów. Wskazuje na to aż 28,8 proc. badanych przez UCE Research i Syno Poland. „Rzeczpospolita” jako pierwsza poznała wyniki tych badań.

Z kolei 21,6 proc. ankietowanych twierdzi, że różnego typu okazje stanowią 10–20 proc. ich zakupów. Niemal co piąty kupuje zaś w ten sposób aż 40–60 proc. produktów. I tylko 1,3 proc. mówi, że nigdy nie kupuje w promocji. To pokazuje, jak w ślad za rosnącymi cenami zmieniły się zwyczaje zakupowe.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Biedronka trzęsie giełdą. Na akcjach Dino leje się krew
Handel
Zaskakujące wyniki Biedronki. Kurs Dino się załamał
Handel
Minister finansów chce walczyć z "małpkami. Zapowiada wspópracę z ministrą zdrowia
Handel
Udział Polski w Expo 2025 w Osace to szansa dla rodzimych firm
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Handel
Zaskakujące poparcie młodych dla zakazu handlu alkoholem