Właściciel odzieżowej marki Reserved planuje w tym roku zwiększyć powierzchnię handlową o 11-13 proc

Właściciel odzieżowej marki Reserved planuje w tym roku zwiększyć powierzchnię handlową o 11-13 proc., czyli nieco wolniej niż pierwotnie zakładano.

Publikacja: 19.02.2016 12:11

Właściciel odzieżowej marki Reserved planuje w tym roku zwiększyć powierzchnię handlową o 11-13 proc

Foto: materiały prasowe

LPP planuje w tym roku zwiększyć powierzchnię handlową netto o 11-13 proc., czyli o 90 tys. mkw. (w całym 2015 r. urosła o 17 proc., do 843 tys. mkw.). To nieco mniej niż planowane wcześniej 13-15 proc. - Poprzednie plany były mniej konkretne, bardziej życzeniowe. Te najnowsze są bardziej realne, oparte w większości na podpisanych już umowach. Mniejszy wzrost wynika głównie z wolniejszego rozwoju na Bliskim Wschodzie, gdzie nasz partner franczyzowy z powodu sytuacji geopolitycznej zdecydował na nieco wolniejszy rozwój - mówi Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes LPP.

LPP zamierza w latach 2017-2018 wrócić do wzrostu powierzchni w tempie około 15 proc. Celem będą te kraje, w których firma już jest obecna.

Łączna wartość inwestycji LPP w tym roku wyniesie 370 mln zł (spadek o 24 proc.), z czego na otwarcia sklepów przypadnie 290 mln zł (mniej o 26 proc., co wynika z większej liczby otwarć sklepów franczyzowych). 60 mln zł pochłonie rozbudowa centrali firmy w Gdańsku, która będzie kontynuowana w 2017 r., kiedy budynek zostanie oddany do użytku i wydatek na ten cel wyniesie kolejne 60 mln zł.

W tym roku planowane są otwarcia sklepów franczyzowych w trzech nowych krajach: ZEA, na Białorusi i w Kazachstanie. Firma będzie kontynuować rozwój w Niemczech i planuje 10-proc. wzrost powierzchni w Rosji.

Sprzedaż ma się poprawić

LPP liczy w tym roku dwucyfrowego wzrostu sprzedaży, wyższego od zakładanego na 11-13 proc. wzrostu powierzchni handlowej. Odzieżowy gigant zakłada, że sprzedaż porównywalna w Polsce w tym roku wzrośnie w jednocyfrowym tempie. - Okolice 5 proc. byłyby zadowalające - mówi wiceprezes. W IV kwartale rynek polski i niemiecki były jedynymi, gdzie firma zanotowała spadek tego wskaźnika. Również w całym roku był on pod presją w Polsce, która wciąż jest głównym rynkiem LPP (stanowi 60 proc. przychodów).

LPP zakłada utrzymanie w tym roku marży brutto na poziomie zbliżonym do tego z 2015 r. (wyniosła 53,5 proc., po spadku o 5,1 pkt). - Głównym zagrożeniem jest umocnienie dolara i konkurencja na rynku - mówi Lutkiewicz.

Zarząd przyznaje, że wysoka presja konkurencyjna w Polsce wciąż się utrzymuje. W poprzednich latach, kiedy dolar drożał, byliśmy w stanie zrekompensować ten efekt poprzez podniesienie cen. Teraz nie możemy tego zrobić ze względu na wysoką i bardzo silną konkurencję na polskim rynku ze strony dużych graczy takich jak Inditex i H&M, ale także ze strony platform internetowych - mówi Lutkiewicz.

Koszty już nie spadną

W IV kwartale koszty SG&A (ogólne, zarządu i administracji) w przeliczeniu na mkw. spadły „tylko" o 10 proc., wobec średnio 15 proc. w całym roku. To pokazuje, że firmie będzie trudno nadal zmniejszać koszty. - W 2015 r. koszty były rekordowo niskie, ten rok tak dobry już nie będzie. Spodziewamy się jednocyfrowego wzrostu kosztów na mkw. - mówi Lutkiewicz.

Wprawdzie koszty czynszów, stanowiące połowę kosztów sklepowych, będą spadać, ale spółka widzi presję na wynagrodzenia, nie tylko w Polsce (wynagrodzenia stanowią jedną czwartą kosztów sklepów). - To czynnik, który nie pozwoli na obniżkę kosztów w tym roku. Koszty personelu mogą wzrosnąć o kilkanaście, więc pomimo spadku kosztów czynszów, łączne koszty nie spadną - dodaje.

Dywidenda będzie

Wiceprezes informuje, że LPP wypłaci dywidendę w tym roku, ale zarząd nie przygotował jeszcze oficjalnej rekomendacji. - Jeśli ja miałbym rekomendować dywidendę, to nie powinna być niższa niż rok wcześniej - zaznacza.]

Z zysku za 2014 rok LPP wypłaciła 32 zł dywidendy na akcję, co przyniosło 0,42 proc. stopy dywidendy. Jednak wtedy kurs był znacznie wyższy (w okolicach 7700 zł). Gdyby dzisiaj wypłacono 32 zł na walor, stopa byłaby tylko nieznacznie wyższa i wyniosła 0,6 proc. (przy kursie w okolicach 5300 zł).

LPP planuje w tym roku zwiększyć powierzchnię handlową netto o 11-13 proc., czyli o 90 tys. mkw. (w całym 2015 r. urosła o 17 proc., do 843 tys. mkw.). To nieco mniej niż planowane wcześniej 13-15 proc. - Poprzednie plany były mniej konkretne, bardziej życzeniowe. Te najnowsze są bardziej realne, oparte w większości na podpisanych już umowach. Mniejszy wzrost wynika głównie z wolniejszego rozwoju na Bliskim Wschodzie, gdzie nasz partner franczyzowy z powodu sytuacji geopolitycznej zdecydował na nieco wolniejszy rozwój - mówi Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes LPP.

Pozostało 86% artykułu
Handel
Ruszyły protesty przed sklepami Lidla w całej Polsce. Spór o inwestycję na Warmii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Handel
Wielkie plany LPP. Firma zainwestuje w 2025 r. 3,5 mld zł
Handel
Co po elektrykach i koniakach
Handel
Cena wigilijnych pierogów i barszczu rośnie najmocniej od kilku lat
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Handel
Znowu szykują się drogie święta. Co zdrożało najmocniej?