Internet dziesiątkuje księgarnie. Znikają kolejne punkty

Aż o 10 proc. może się w tym roku skurczyć rynek księgarski, jeśli zsumować zlikwidowane i zawieszone punkty sprzedaży.

Publikacja: 28.07.2023 03:00

Internet dziesiątkuje księgarnie. Znikają kolejne punkty

Foto: Adobe Stock

Rynek księgarń systematycznie kurczy się od lat. I nie inaczej jest w pierwszych miesiącach 2023 r. – Tylko w pierwszym półroczu liczba księgarni skurczyła się o kolejne 1,4 proc. Wszystko wskazuje na to, że w końcu 2023 r. specjalistyczny rynek sprzedaży książek może być uboższy o kolejnych 100 punktów. Co oznacza spadek o niemal 4 proc. w porównaniu z 2022 r. – mówi Tomasz Starzyk z wywiadowni Dun & Bradstreet Poland, która zebrała dane specjalnie dla „Rzeczpospolitej”.

Likwidacja placówek to tylko część problemów, z jakimi zmaga się sektor. W rzeczywistości bowiem sieć sprzedaży kurczy się mocniej. – Jednocześnie dziesiątki działalności na rynku księgarni zostały zawieszone: w pierwszych sześciu miesiącach blisko 30, a w całym 2022 r. niemal 50 – mówi Tomasz Starzyk. – Co oznacza, że na koniec 2023 r. możemy spodziewać się od 60 do 70 zawieszonych działalności księgarni i w połączeniu z liczbą zlikwidowanych niewypłacalność finansową dla blisko 170–200 firm, czyli niemal 10 proc. całości rynku – dodaje.

Czytaj więcej

Duży zastrzyk pieniędzy dla Empiku. Firma podpisała umowy z czterema bankami

Przyczyn tego zjawiska jest wiele. To choćby twarda gra dużych korporacji i sieci handlowych uderzających w małe niezależne księgarnie. Książki, zazwyczaj w cenach niższych niż drukowane przez wydawnictwa na okładkach, można kupić w wielu sieciach ogólnospożywczych, a także tych z elektroniką.

– Ludzie kupują tzw. czytadła i poradniki, książki dla dzieci, tam na ambitniejszą literaturę nie ma miejsca – mówi jeden z przedstawicieli branży.

Sprzedaż w sieciach handlowych rośnie kosztem niezależnych księgarni, których znika najwięcej. Książka jest po prostu kolejnym produktem w ofercie – jeśli nie rotuje, znika i na jej miejsce wchodzi kolejna pozycja.

Online to wróg, ale i jedyna szansa

Swoje dokłada internet, z cenami często nieznacznie, ale jednak niższymi niż w stacjonarnych placówkach. To przyciąga na zakupy online kolejnych chętnych.

Jednak nie wszyscy na tym tracą, np. sieć antykwariatów Tezeusz rośnie właśnie dzięki sprzedaży online. Firma powstała w 2011 r., to największy antykwariat w Polsce, z ofertą niemal miliona książek nowych, używanych i kolekcjonerskich. Ma też dziesięć filii w największych miastach, a jej rozwój w kanale online potwierdza wejście do Izby Gospodarki Elektronicznej.

– Chcemy to wykorzystać, aby podzielić się doświadczeniami. Dostrzegamy też wiele korzyści wynikających ze współpracy z partnerami – mówi Karol Dziarnowski, dyrektor zarządzający AiK Tezeusz.

Sieciom nadal lepiej

Nie wszyscy są w stanie tak dobrze odpowiedzieć na wyzwania rynku. W efekcie kondycja sektora księgarskiego jest coraz gorsza. Zgodnie z analizą Dun & Bradstreet Poland zaledwie 0,5 proc. z badanych blisko 1000 księgarni jest w bardzo dobrej kondycji finansowej. Pocieszający jest fakt, że 63 proc. jest w dobrej sytuacji, gdy w złej tylko 4 proc., a słabej 32,5 proc.

Oczywiście lepiej radzą sobie duże sieci, choć ich także nie omijają problemy. W ostatnich latach z rynku zniknęło wielu wielkich graczy, z siecią Matras na czele. W ostatnim czasie upadłość ogłosiła sieć BookBook.

Lider rynku, czyli Empik, z kolei zdobył 310 mln zł finansowania, dzięki czemu zapowiada dalszy wzrost sprzedaży we wszystkich kanałach. Ma też plany strategiczne, np. rozwój marek własnych. Spółka nie wyklucza akwizycji.

– W 2022 r. zanotowaliśmy dynamiczny wzrost sprzedaży w kanale cyfrowym i tradycyjnym. Pierwsza połowa tego roku również pozytywnie nastraja nas na kluczowe sprzedażowo drugie półrocze, zarówno na Empik.com, jak i w sieci fizycznej, gdzie wyniki przekraczają zakładane tempo wzrostu – mówi Piotr Świątek, dyrektor finansowy i członek zarządu Empiku. – To dla nas ważny sygnał i solidna baza do dalszego rozwoju, który teraz wesprze dodatkowe finansowanie pozyskane od wiodących instytucji bankowych – dodaje.

Grupa Empik zamknęła rok 2022 dwucyfrowym wzrostem sprzedaży. Wzrost zanotowały wszystkie należące do niej spółki.

Rynek księgarń systematycznie kurczy się od lat. I nie inaczej jest w pierwszych miesiącach 2023 r. – Tylko w pierwszym półroczu liczba księgarni skurczyła się o kolejne 1,4 proc. Wszystko wskazuje na to, że w końcu 2023 r. specjalistyczny rynek sprzedaży książek może być uboższy o kolejnych 100 punktów. Co oznacza spadek o niemal 4 proc. w porównaniu z 2022 r. – mówi Tomasz Starzyk z wywiadowni Dun & Bradstreet Poland, która zebrała dane specjalnie dla „Rzeczpospolitej”.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Joe Biden karze chińskie firmy. To odwet za incydent z zeszłego roku
Handel
Ukraińskie płody rolne płyną morzem do odbiorców. Maliny podbiły rynek USA
Handel
Piechocki, LPP: Nie pozwę Hindenburg Research za raport o nas w Rosji. Na razie
Handel
Wojna cenowa cieszy konsumentów, ale coraz mocniej uderza w firmy handlowe
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Handel
Ofiary wojny cenowej. Za szalone promocje ktoś w końcu zapłaci