Aktualizacja: 12.12.2024 12:31 Publikacja: 04.05.2023 03:00
Foto: mat. pras.
Wzrosty wzięły się stąd, że na początku pandemii rynek budowlany w Polsce nieco przyhamował. Kumulował popyt, który zaczął się pojawiać cztery–pięć miesięcy po wybuchu epidemii koronawirusa. Po każdej wojnie budownictwo odżywa. Ludzie chcą budować, odbudowywać, remontować. Pandemia była trochę jak wojna. Na skutek narzuconych w jej czasie ograniczeń wiele osób uznało, że życie w mieszkaniach jest niewygodne. Zaczęli się więc budować na potęgę. To i zerowe stopy procentowe, a więc stosunkowo tanie i łatwo dostępne kredyty, nakręciło popyt na materiały budowlane. Mieszkaniówka przy tym też się mocno ożywiła. A ekonomia pokazuje, że jak jest duży popyt, to ceny zaczynają rosnąć. Było to przy tym zjawisko ogólnoświatowe. Polscy producenci materiałów budowlanych dostarczali je więc nie tylko na rynek krajowy, ale też za granicę, z oczywistych powodów – woleli zarobek w euro niż w złotych. W efekcie materiałów w Polsce było jednak mniej, co dodatkowo potęgowało wzrosty cen.
W listopadzie ceny wzrosły o średnio 5,5 proc., ale wiele produktów kupowanych często właśnie na święta zdrożało aż w dwucyfrowym tempie. To nie tylko masło, ale także warzywa, owoce, kawa czy czekolada.
Sprzedawcy to tradycyjnie najbardziej zadłużona branża w Polsce, a obecnie są już pod kreską na ponad 2,4 mld zł. Koniunktura im zdecydowanie nie sprzyja, na dotychczasowe problemy i wzrost kosztów nakłada się wojna cenowa dyskontów i konkurencja e-handlu.
Wiele popularnych produktów drożało w ostatnich tygodniach w dwucyfrowym tempie. Rekordy zwyżek pobiły masło, czekolada i warzywa. Ceny nie spadły w żadnej kategorii.
Platforma internetowa zamierza ogłosić publiczne wezwanie do wykupu 100 proc. kapitału zakładowego About You. Wyłożyć na to chce ok 1,1 mld euro.
Bank wspiera rozwój pasji, dlatego miał już w swojej ofercie konto gamingowe, atrakcyjne wizerunki kart płatniczych oraz skórek w aplikacji nawiązujących do gier. Teraz, chcąc dotrzeć do młodych, stworzył w ramach trybu kreatywnego swoją mapę symulacyjną w Fortnite, łącząc innowacyjną rozgrywkę z edukacją finansową i udostępniając graczom możliwość stworzenia w wirtualnym świecie własnego banku.
W tym roku rynek tego typu produktów ma być warty już 55,6 mld zł, co oznacza wzrost o 24,6 proc. rdr. Największą jego część stanowią samochody, ale mocno rosną hotele i SPA.
Naukowcy odkryli sposób na wzmocnienie struktury cementu. Ma być odporniejszy na uszkodzenia niż beton. Inspiracją były... ludzkie kości.
Od 15 sierpnia 2024 r. rozszerzony został zakres zastosowania w budownictwie elementów drewnianych. Do jakich konstrukcji i na jakich warunkach można wykorzystać budulec w postaci drewna?
Marzec był kolejnym miesiącem, w którym zmalały ceny większość produktów dla budownictwa oraz domu i ogrodu. Bardziej potaniały jednak produkty oferowane w hurcie niż w detalu.
Przedsiębiorcy z rynku budowlanego alarmują, że słabnie na nim koniunktura i powraca obrót bez faktur. Domagają się od premiera Donalda Tuska przywrócenia zwrotu VAT za materiały budowlane albo ulgi w podatku dochodowym.
Luty to szósty z rzędu miesiąc, w którym tanieje większość produktów dla budownictwa oraz domu i ogrodu. Jak będzie w kolejnych miesiącach, w dużej mierze zależy od sytuacji gospodarczej w Polsce.
Trzeba przywrócić zwrot VAT za materiały budowlane, by ożywić rynek i zredukować szarą strefę – postuluje 41 organizacji przedsiębiorców.
Zapotrzebowanie na materiały budowlane jest mniejsze niż w 2022 r. Mimo to ceny tylko niektórych wyrobów spadają. Producenci nie za bardzo widzą pole do ich obniżek, bo cały czas muszą radzić sobie z wysokimi kosztami.
Ubiegły rok upłynął pod znakiem rekordowych wzrostów cen materiałów budowlanych, ale w tym sytuacja zaczyna się stabilizować. Nie ma co liczyć, przynajmniej teraz, na wielkie okazje. Przynajmniej wyhamowały ogromne wzrosty cen.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas