Polska czekolada podbija świat. To nasz hit eksportowy

Polska jest już trzecim graczem Unii Europejskiej, jeżeli chodzi o eksport czekolady. Słodycze produkują u nas globalne korporacje, ale coraz większą rolę odgrywają też rozproszone firmy polskie.

Publikacja: 13.04.2023 03:00

Polska czekolada podbija świat. To nasz hit eksportowy

Foto: Adobe Stock

Z wynikiem 295 tys. ton czekolady Polska jest już na europejskim podium eksporterów branży czekoladowej. Może nieco zaskakujące, ale Europa – choć nie produkuje najważniejszego surowca czekolady, czyli ziarna kakaowca – jest największym producentem i eksporterem czekolady na świecie.

Bezkonkurencyjnym graczem w eksporcie czekolady są Niemcy, których zdolności produkcyjne wspiera też ogromny rynek wewnętrzny.

Silna konkurencja

Z okazji Dnia Czekolady, który przypadł w środę, Eurostat zebrał dane eksporterów wysyłających tabliczki czekolady, batoniki, czekoladki, nadziewane czy z owocami, z alkoholem i bez, zarówno na spokojniejszy i bardziej przewidywalny rynek Europy, jak i poza nią, czyli na rynki trzecie.

Okazuje się, że w obu konkurencjach Polska radzi sobie naprawdę dobrze. Ogólnie w eksporcie tych słodyczy zajmujemy trzecie miejsce, niedaleko za Niemcami – którzy wysyłają w świat aż 680 tys. ton czekolady i same odpowiadają za 28 proc. eksportu UE. Holandia zajmuje drugie miejsce i posiada 13 proc. udziału w europejskim eksporcie. Tuż za nią uplasowała się Polska, która sprzedała za granicę 295 tys. ton czekoladowych słodyczy, co dało jej 12-procentowy udział w czekoladowo-europejskim torcie.

Czytaj więcej

Kakao staje się surowcem cennym jak złoto

Sześciu graczy

Pytanie, skąd bierze się tak wysoka pozycja Polski – która skądinąd nadal się poprawia, bo kilka lat temu byliśmy na czwartym miejscu.

Grzegorz Rykaczewski, ekspert rynku spożywczego Banku Pekao, wskazuje, że ważną przewagą Polski jest (nadal) konkurencyjność cenowa względem innych dużych producentów, co wspiera tempo rozwoju naszego eksportu. Eksporterzy mają też silne rynki własne – produkcja wyrobów czekoladowych w Unii Europejskiej jest skoncentrowana w sześciu państwach, które produkują 80 proc. wartości tego rynku. Kraje te mają przy tym wysokie, w porównaniu z innymi państwami UE, spożycie na swoich rynkach wewnętrznych.

– Te kraje mają też tradycje w wytwarzaniu określonych rodzajów wyrobów cukierniczych, znanych często nie tylko w UE, ale również na rynkach poza Wspólnotą. Dodatkowo są też dużymi eksporterami żywności, co ułatwia sprzedaż zagraniczną słodyczy – mówi Rykaczewski.

Czytaj więcej

Polska czekoladą stoi, czyli słodkie dane z rynku

Polska wysyła głównie do UE: pięciu naszych najważniejszych odbiorców czekolady to Niemcy, Belgia, Francja, Holandia i Czechy. W przypadku czekoladek jest podobnie: Niemcy, Dania, Francja Holandia, Rumunia.

Najważniejsze w obu przypadkach są Niemcy, które odpowiadały w 2022 roku za 18 proc. naszego eksportu czekolad i 32 proc. czekoladek. Poza UE najważniejszy dla nas jest były członek europejskiej wspólnoty, Wielka Brytania, która w ubiegłym roku przyjęła 15 proc. naszych wyeksportowanych czekolad i aż blisko jedną trzecią (27 proc.) czekoladek. Wcześniej ważne były też Rosja i Ukraina, ale po wybuchu wojny eksport na te rynki mocno spadł. W zamian Polacy zwiększyli sprzedaż do Turcji czy USA.

Apetyt wewnątrz kraju

Polska, podobnie jak pozostali duzi eksporterzy, również może się pochwalić wysoką konsumpcją słodyczy czekoladowych. W 2021 r. Polak zjadał średnio 5,6 kg na osobę, to więcej, jak zauważa Rykaczewski, niż w sporo bogatszej Francji. Trend ma charakter rosnący: od 2015 r. średnia konsumpcja w Polsce zwiększyła się o 0,6 kg, podobnie rosną też apetyty niemieckie, choć tam baza odniesienia była znacznie wyższa.

Rynek śledzą oczywiście producenci czekolady. – Jak pokazują badania, czekolada gości niemal w każdym domu w Polsce, a do zakupowego koszyka trafia minimum raz w tygodniu – przyznaje Piotr Kaznowski, dyrektor marketingu w Mars Wrigley. Jak dodaje, kategoria słodyczy czekoladowych w kraju jest jedną z największych wśród dóbr szybko zbywalnych (FMCG), w ubiegłym roku głównie za sprawą czekoladowych batonów i pralin urosła wolumenowo o nieco ponad 8 proc. Tu Mars jest mocno obecny na rynku, sama tylko fabryka w Janaszówku k. Sochaczewa wytwarza rocznie nawet 640 mln batonów Snickers rocznie, sprzedaje je na 50 rynków z całego świata.

Czytaj więcej

Nestle wyprodukowało czekoladę bez cukru

Ryzyka

Ostatnie lata pandemii, dziś inflacji i recesji nie są łatwe dla branży spożywczej – i produkcja czekolady nie jest tu wyjątkiem. Jednym z głównych ryzyk tej branży jest niski udział wartości dodanej w przychodach. – Ten poziom jest znacznie niższy niż u innych dużych unijnych producentów – zauważa Grzegorz Rykaczewski.

Rosną koszty m.in. pracy, w takim wypadku liczy się marża, wskazane jest wiec – zdaniem analityka – zwiększenie nacisku na wyroby o wysokiej wartości dodanej. Kolejne ryzyko to kakao i utrzymanie stabilności jego dostaw na rynek światowy. Za 65 proc. globalnych zbiorów odpowiadają... cztery kraje Afryki Zachodniej. Wahania produkcji na tym relatywnie niewielkim obszarze, spowodowane nie tylko katastrofą pogodową, ale też czynnikami politycznymi czy ekonomicznymi, mają więc istotny wpływ na całą globalną podaż.

Z wynikiem 295 tys. ton czekolady Polska jest już na europejskim podium eksporterów branży czekoladowej. Może nieco zaskakujące, ale Europa – choć nie produkuje najważniejszego surowca czekolady, czyli ziarna kakaowca – jest największym producentem i eksporterem czekolady na świecie.

Bezkonkurencyjnym graczem w eksporcie czekolady są Niemcy, których zdolności produkcyjne wspiera też ogromny rynek wewnętrzny.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Bez alkoholu nie ma w Polsce grilla
Handel
Polacy coraz chętniej kupują używane produkty. Które firmy już to zauważyły?
Handel
Rząd Orbana skarży sieć sklepów. Uważa, że został zniesławiony
Handel
W niedzielę, 28 kwietnia, sklepy otwarte. Okazja do zaopatrzenia się na majówkę
Handel
Kończy się czas wielkich promocji w sklepach. Specjalne oferty w innych kanałach
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił