Zmiany w podejściu i świadomości konsumenckiej są coraz mocniej widoczne. W efekcie 59 proc. konsumentów już wybiera częściej produkty krajowe, 57 proc. unika tych szkodzących środowisku – wynika z badania ARC Rynek i Opinia dla Szkoły Głównej Handlowej. Ponadto 59 proc. badanych chętniej wybiera produkty krajowe niż z importu. W porównaniu z trzema europejskimi krajami – nasze postawy są bardziej świadome niż postawy Czechów, jednak mniej świadome niż Włochów i Niemców.
Ekokonsumenci
48 proc. przyznaje, że wybierając między dwoma podobnymi produktami ostatecznie wybierze, opierając się na kryteriach ekologicznych, 44 proc. bardziej zwraca uwagę, czy opakowania nadają się do recyklingu.
– Niezbywalnym prawem konsumenta jest prawo do wyboru i zaspokajania potrzeb, a świadome korzystanie z tego prawa wiąże się z odpowiedzialnością za podejmowane decyzje nabywcze. W okresie pandemii stajemy się bardziej refleksyjni i odpowiedzialni za nasze zachowania konsumenckie – mówi prof. Anna Dąbrowska, kierownik Katedry Badań Zachowań Konsumentów SGH.
– Polscy konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na takie tematy, jak: ekologia, nadmierny konsumpcjonizm czy prawa konsumenckie. To oznacza, że ta kropla drążąca od wielu lat skałę okazała się efektywna – mówi Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.
Takie zmiany w zachowaniach to także efekt działań choćby sklepów, które często jeszcze przed obowiązkiem nałożonym ustawą same wprowadzały wiele nowych trendów. Choćby z eliminowaniem foliowych jednorazówek na rzecz trwalszych opakowań.