W Niemczech rośnie optymizm konsumentów

Zaufanie niemieckich konsumentów rośnie trzeci miesiąc z rzędu dzięki pakietom pomocowym mającym na celu ograniczenie cen energii.

Publikacja: 21.12.2022 14:43

W Niemczech rośnie optymizm konsumentów

Foto: Bloomberg

Według sondażu przeprowadzonego przez instytut GfK, nastroje niemieckich konsumentów przedłużą się na nowy rok, ponieważ rządowe środki zaradcze mające na celu złagodzenie rosnących cen energii wydają się przynosić efekty.

Instytut podał, że jego indeks nastrojów konsumentów wzrósł w styczniu do -37,8 z nieznacznie skorygowanego odczytu -40,1 w grudniu i powyżej prognoz analityków ankietowanych przez Reuters na poziomie -38,0.

– Wraz z trzecim wzrostem z rzędu klimat konsumencki powoli wychodzi z dołka. Światełko w tunelu staje się coraz jaśniejsze – powiedział Rolf Buerkl, ekspert konsumencki GfK.

Jednak pomimo niewielkiej poprawy, zaufanie konsumentów jest nadal na niskim poziomie. Październik był najniższym odczytem od ponad dekady i wyniósł -42,8.

Negatywny odczyt wskazuje na spadek konsumpcji prywatnej rok do roku.

Czytaj więcej

Niemcy nie robią już świątecznych zakupów w Polsce. Za drogo

Buerkl powiedział, że ożywienie jest wciąż na niepewnym gruncie i może zostać wytrącone z równowagi, na przykład przez znaczny skok cen energii, jeśli sytuacja geopolityczna ulegnie pogorszeniu. – Światło na końcu tunelu bardzo szybko stałoby się ciemniejsze, a nawet całkowicie zgasłoby – powiedział.

Wszystkie trzy subindeksy odnotowały wzrost w grudniu, przy czym największy skok miał miejsce w oczekiwaniach dochodowych, do -43,4 z -54,3 w poprzednim miesiącu, ponieważ ceny energii rosły bardziej umiarkowanie w ostatnich tygodniach i pojawiła się jednorazowa ulga gazowa dla gospodarstw domowych w grudniu.

Wskaźnik klimatu konsumenckiego prognozuje kształtowanie się realnej konsumpcji prywatnej w kolejnym miesiącu. Wartość powyżej zera sygnalizuje wzrost konsumpcji prywatnej rok do roku. Wartość poniżej zera oznacza spadek w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej.

Według GfK jednopunktowa zmiana wskaźnika odpowiada zmianie rok do roku w konsumpcji prywatnej o 0,1 proc.

Wskaźnik „chęć zakupu” przedstawia równowagę między pozytywnymi i negatywnymi odpowiedziami na pytanie: „Czy uważasz, że teraz jest dobry czas na kupowanie głównych przedmiotów?”

Subindeks oczekiwań dochodowych odzwierciedla oczekiwania co do rozwoju finansów gospodarstw domowych w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

Dodatkowy indeks oczekiwań dotyczących cyklu koniunkturalnego odzwierciedla ocenę ankietowanych dotyczącą ogólnej sytuacji gospodarczej w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

Według sondażu przeprowadzonego przez instytut GfK, nastroje niemieckich konsumentów przedłużą się na nowy rok, ponieważ rządowe środki zaradcze mające na celu złagodzenie rosnących cen energii wydają się przynosić efekty.

Instytut podał, że jego indeks nastrojów konsumentów wzrósł w styczniu do -37,8 z nieznacznie skorygowanego odczytu -40,1 w grudniu i powyżej prognoz analityków ankietowanych przez Reuters na poziomie -38,0.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Handel
Polacy chcą oszczędzać nawet na świętach
Materiał Promocyjny
Finansowanie projektów związanych z odnawialnymi źródłami energii
Handel
Prezenty świąteczne będą, ale często na raty
Handel
Były szef Abercrombie&Fitch pozywa firmę. Nie chciała płacić za jego prawników
Handel
Przy zakupie zabawek zaczęliśmy trzymać się za portfel
Handel
Ursula von der Leyen grozi Chinom sankcjami za wspieranie Rosji
Materiał Promocyjny
Jak odróżnić nastoletni bunt od depresji. Poradnik dla nauczycieli