Zakupy w Chinach na Dzień Singla. Z czym trzeba się liczyć

Dzień Singla 11 listopada to nowa tradycja zakupowa, z której korzysta coraz więcej osób. Przyciągają ich niskie ceny, choć drogi dolar może pokrzyżować szyki.

Publikacja: 10.11.2022 17:12

Zakupy w Chinach na Dzień Singla. Z czym trzeba się liczyć

Foto: Adobe Stock

Na chińskich platformach zakupowych, np. na Aliexpress, da się kupić m.in.: ubrania, AGD, elektronikę, sprzęt sportowy, narzędzia, zabawki, biżuterię, a nawet artykuły budowlane i części motoryzacyjne. 11 listopada dzięki organizowanemu przez grupę Alibaba festiwalowi zakupowemu generowane są najwyższe dzienne obrony w e-handlu na świecie. Kupują głównie Chińczycy, ale w Europie w ślad za rosnącym powodzeniem chińskich platform coraz więcej osób z nich korzysta.

– Ceny możemy zobaczyć w złotych, ale są one przeliczane z bazowej wartości w dolarach. Kurs wymiany USD/PLN nie jest jednak ostatnio korzystny z perspektywy krajowego konsumenta. Wprawdzie w październiku br. złoty odrobił część strat poniesionych we wcześniej-szych miesiącach, niemniej jednak dziś za dolara płacimy o ok. 70 groszy więcej niż rok temu – tłumaczy Bartosz Sawicki, analityk Cinkciarz.pl.

Mimo to wiele towarów z Chin udaje się kupić znacznie taniej niż w europejskich sklepach, m.in. dlatego, że pochodzą one wprost od chińskich producentów, a sprzedawcy często nie obciążają klientów kosztami przesyłki. Co więcej, oferty producentów i handlowców zawierają też opcję darmowego zwrotu, gdyby towar nie spełniał oczekiwań nabywcy.

Czytaj więcej

Czym płacić za granicą? Zwykłą kartą, wielowalutową, gotówką?

Decydując się na zamówienie w Chinach, trzeba się liczyć z dłuższym okresem oczekiwania niż w przypadku zakupów u sprzedawców z Polski bądź innych krajów Europy. W zależności od wybranej metody i firmy dostawczej zajmuje to z reguły ok. 2-4 tygodni. Co ważne, sprzedawca określa maksymalny termin dostarczenia produktu. Jeśli się z niego nie wywiązuje, konsument może łatwo odzyskać pieniądze. Ważna cecha transakcji dokonywanych na chińskich platformach polega bowiem na tym, że portal przetrzymuje pieniądze aż do chwili, gdy dostanie potwierdzenie od klienta, że zamówienie dotarło na miejsce. Dopiero po tym zapłatę otrzymuje sprzedawca.

Warto wiedzieć, że np. sprzęt elektroniczny, w przypadku którego można liczyć na największe przebitki cenowe (a na Aliexpress kupić go nawet o ponad połowę taniej niż w Europie), sprowadzony spoza obszaru UE może zostać zatrzymany przez Urząd Celny i obłożony dodatkową opłatą. W praktyce zdarza się to jednak dość rzadko.

Zainteresowanie widzą też firmy. - Chińczycy sprawili, ze Dzień Singla przypadający na 11.11 jest jednym z największych świąt zakupowych, nie tylko w Chinach, ale i na całym świecie. Święto to dotarło również do Polski, stając się coraz bardziej popularnym wydarzeniem komercyjnym – mówi Sławomir Ziemski, członek zarządu Miraculum. - Jak pokazują nasze wyniki sprzedaży, Polacy hucznie obchodzą Dzień Singla, dlatego w tym roku również przygotowaliśmy dla nich super okazje zakupowe. Od kilku lat sprzedaż w dniu 11.11 rośnie w stosunku do wcześniejszej edycji, średnio o kilkanaście procent – dodaje.

- Dzień Singla, który wypada 11 listopada będzie miał problem, aby przyjąć się w Polsce jako następca Black Friday czy Cyber Monday ze względu na wypadające w tym dniu święto. Dla wielu rodaków jest to początek lub przedłużenie długiego weekendu. Start wyprzedaży zaczyna się praktycznie w pierwszy dzień listopada, a wartość rabatów narasta, aż do Cyber Monday i do tego polscy konsumenci się przyzwyczaili – mówi Wojciech Uchman, wiceprezes Grupy Modne Zakupy. - Dokładnie taki trend zainteresowania zakupami widzimy w naszych sklepach (intymna.pl, primodo.com, blackbunny.pl). Nie sądzę, aby w naszym przypadku chińskie święto wyprzedaży wypadające w Dzień Singla wyprzedziło amerykański Black Friday – dodaje.

Na chińskich platformach zakupowych, np. na Aliexpress, da się kupić m.in.: ubrania, AGD, elektronikę, sprzęt sportowy, narzędzia, zabawki, biżuterię, a nawet artykuły budowlane i części motoryzacyjne. 11 listopada dzięki organizowanemu przez grupę Alibaba festiwalowi zakupowemu generowane są najwyższe dzienne obrony w e-handlu na świecie. Kupują głównie Chińczycy, ale w Europie w ślad za rosnącym powodzeniem chińskich platform coraz więcej osób z nich korzysta.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Niemieckie luksusowe galerie handlowe uratowane. Przejmuje go egzotyczny inwestor
Handel
Właściciel 4F zaskakuje pozwem. Chce pieniędzy od Intersportu. Sam ma kłopoty
Handel
Rosjanie tęsknią za zachodnimi markami. Narzekają na jakość zamienników
Handel
Jak Rosjanie oszukali Chińczyków: sprzedali im zamiast miedzi tysiące ton kamienia
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Handel
7-Eleven szykuje ofensywę w Europie. Żabka może mieć problemy
Handel
W Sejmie o zakazie handlu w niedzielę. Petru: Chodziło o to, by zarobić na Polakach