Daniel Rogiński, Zalando: Szykujemy się na spowolnienie

Obniżenie nastrojów konsumenckich to wyzwanie dla wielu firm – mówi Daniel Rogiński, szef Zalando na region CEE.

Publikacja: 21.07.2022 03:00

Daniel Rogiński, Zalando: Szykujemy się na spowolnienie

Foto: mat. pras.

Niedawno Zalando obniżyło prognozy finansowe. Czy taka zmiana dotyczy też Polski?

Nie możemy udzielać informacji dotyczących konkretnego kraju. Nasza rewizja prognozy dotyczy pełnego roku finansowego 2022. Spodziewamy się, że wyzwania makroekonomiczne będą trwać dłużej, niż zakładaliśmy, i będą bardziej nasilone.

Czy firma szykuje się na spadek popytu?

Na rynku mody nadal jest wiele możliwości, które możemy uchwycić i przekuć w zmianę na lepsze dla całej branży. Dzięki podniesieniu efektywności w firmie i selektywnym cyklicznym inwestycjom w dłuższej perspektywie będziemy jeszcze lepiej przygotowani do realizacji naszej strategii.

Obecna sytuacja, z którą mierzy się świat, z rosnącą inflacją i wojną tuż za granicą naszego kraju, spowodowała obniżenie nastrojów konsumenckich. Jest to wyzwanie dla wielu firm, nie tylko dla Zalando. W drugim kwartale 2022 r. warunki makroekonomiczne uległy dalszemu pogorszeniu, a unijny indeks zaufania konsumentów w czerwcu utrzymywał tendencję spadkową. Z tego powodu zdecydowaliśmy się zrewidować prognozy na rok finansowy 2022. Podejmujemy wyzwania i dostosowujemy się, aby wyjść z nich silniejsi. Staramy się budować elastyczną organizację i bardzo szybko dostosowywać się do zmieniających się warunków i potrzeb naszych klientów.

Konsumenci chętniej teraz szukają okazji i promocji niż produktów w pierwszej cenie?

Polscy klienci byli zawsze wrażliwi na ceny i zawsze poszukiwali rabatów lub doskonałych okazji. Obecnie, w zależności od preferencji, kupujący skłaniają się ku asortymentowi z wyższej półki lub przechodzą ze średniego poziomu cen na niższy. Oczywiście nadal najbardziej pożądaną sytuacją dla klienta jest ta, w której trafia on na marki premium w mocno obniżonej cenie. Między innymi dlatego Zalando Lounge – klub zakupowy z kampaniami oferującymi wybór atrakcyjnych produktów modowych i lifestyle’owych z rabatem nawet do 75 proc. – tak dobrze rozwija się w naszym kraju.

W jakim tempie rośnie?

Mamy w Zalando cel, by stać się dla naszych klientów Starting Point for Fashion, czyli miejscem, do którego naturalnie kierują się, myśląc o modzie, a Zalando Lounge odgrywa w tej wizji ważną rolę. Nasz klub zakupowy, w którym kupujący mogą poczuć się jak łowcy skarbów, jest jednocześnie idealnym uzupełnieniem oferty Zalando Fashion Store. Rozwija się on prężnie, odpowiadając na potrzeby i oczekiwania naszych klientów. W tym roku rozszerzyliśmy jego zasięg na trzy nowe rynki: Litwę, Słowację i Rumunię, jest dostępny już w 17 krajach. Zalando Lounge to świetna opcja nie tylko dla klientów, ale również dla naszych partnerów biznesowych. Oferujemy im platformę off-price, która umożliwia redukcję nadwyżek magazynowych i przyciągnięcie nowych klientów, a jednocześnie chroni markę dzięki limitowanym, wyłącznie członkowskim wyprzedażom.

Czy wojna w Ukrainie wpłynęła na biznes Zalando w regionie?

Nie prowadzimy sprzedaży i żadnych innych działań w Ukrainie i Rosji, wojna nie dotyka więc bezpośrednio naszego biznesu. Oczywiście ma wpływ na gospodarkę wielu krajów na świecie. Naszym priorytetem w Zalando są ludzie, więc w pierwszej kolejności skupiamy się nad tym, jak możemy pomóc naszym kolegom i pracownikom z Ukrainy, a także innym osobom, dotkniętym wojną.

Obecna sytuacja rynkowa bez wątpienia stanowi duże wyzwanie. Wpływ na nią ma nie tylko wojna, ale też inne czynniki makroekonomiczne. Ale jak mówiłem wcześniej, solidność firmy i elastyczność organizacji są tym, na czym powinniśmy się teraz skupić.

Jak rozwija się program współpracy ze sklepami stacjonarnymi?

Dzięki Connected Retail sklepy tradycyjne mogą połączyć się z Zalando i łatwo wejść do świata zakupów online. W tej chwili mamy ok. 7 tys. sklepów połączonych w ten sposób z naszą platformą w 13 krajach, w których ta usługa jest dostępna. Polska jest obecnie jednym z największych rynków dla Zalando Connected Retail, z takimi markami jak Bytom, Wólczanka, Vistula i Solar.

Ile polskich marek ogółem jest dostępnych na Zalando i czy ich liczba będzie rosła?

W tej chwili na Zalando znaleźć można ponad 100 polskich marek, takich jak: 4F, Kazar, La Mania czy Greenpoint, i spodziewamy się dalszego wzrostu tej liczby. Poza opisanym wcześniej Connected Retail, marki i sprzedawcy mogą skorzystać z Partner Program, by znaleźć się na Zalando. Daje to im unikalną możliwość rozwoju na skalę europejską i stwarza doskonałe możliwości budowania przewagi konkurencyjnej i systematycznego wzrostu.

Współpracującym z nami partnerom oferujemy profesjonalne usługi logistyczne, dostępne jako część oferty Connected Network. Obejmują one rozwiązania dotyczące realizacji zamówień, ich transportu czy zwrotów (Zalando Fulfillment Solutions, Zalando Return Solutions czy Zalando Shipping Solutions). Dzięki temu całość logistyki zamówień w ramach Partner Programu może być realizowana przez sieć dystrybucyjną Zalando. Marki mają szansę na szybkie skalowanie swoich działań na międzynarodowy poziom z wykorzystaniem naszych doświadczeń, wysokich standardów obsługi czy też geolokacji albo zwrotów na żądanie. Obecnie współpracujemy z ponad 5 tys. marek w ramach Partner Programu, co pokazuje popularność tego rozwiązania.

Jesteście gotowi na zmiany wprowadzane przez dyrektywę Omnibus, która wzmacnia ochronę praw konsumentów?

Zrobiliśmy kolejny krok ku dalszemu pogłębianiu relacji z klientami, kontynuując budowanie uczciwej i przejrzystej komunikacji cenowej. Nasz nowy sposób prezentacji cen i rabatów (dostępny od 28 maja) jest zgodny z unijną dyrektywą Omnibus, która została już wdrożona w większości państw członkowskich. Nowo wprowadzone rozwiązanie w zakresie komunikacji cenowej odpowiada na tę potrzebę: za każdym razem, gdy pokazuje się informacja o obniżeniu ceny, klienci widzą również najniższą cenę danego produktu oferowaną w ciągu ostatnich 30 dni. Zapewnia to dodatkową transparentność, a klientom, szczególnie zwracającym uwagę na ceny, daje gwarancję otrzymania najlepszej oferty. Podjęliśmy działania mające na celu dostosowanie się do nowych przepisów, mając na uwadze planowane wdrożenie dyrektywy Omnibus dla konsumentów w Europie w maju br. Obecnie czekamy na jej pełne wprowadzenie na rynku polskim.

Rozważacie rozszerzanie oferty platformy o kolejne kategorie produktów?

Stale szukamy nowych możliwości, dzięki którym zapewnimy klientom jeszcze bardziej kompleksową ofertę i coraz lepsze doświadczenia zakupowe. Doskonałym tego przykładem są partnerstwa, które nawiązaliśmy na innych rynkach na początku br., jak współpraca z Apple’em, która umożliwiła nam poszerzenie oferty o akcesoria technologiczne, lub z Lego, dzięki której uzupełniliśmy asortyment o zabawki.

Co z inwestycjami w logistykę, czy są planowane nowe centra w Polsce?

Z pięcioma centrami logistycznymi Polska jest sercem rozwijającej się europejskiej sieci logistycznej Zalando. Nasz kraj odgrywa kluczową rolę w efektywnych dostawach, wpływając pozytywnie na relacje z klientami i sprawiając, że doświadczenia zakupowe są jeszcze lepsze. Niedawno nasza sieć logistyczna poszerzyła się o dwa centra. Centrum koło Bydgoszczy jest już gotowe do działania. Z kolei drugi obiekt, w samej Bydgoszczy, o łącznej powierzchni 140 tys. mkw. wraz z zapleczem biurowym, będzie zadaszony w trzecim kwartale roku. Docelowo dwa centra logistyczne pod Bydgoszczą zapewnią miejsca pracy dla ponad 4 tys. osób.

Daniel Rogiński kieruje Zalando w regionie od listopada 2021 r. Wcześniej dwa lata był prezesem sieci Drogerie Natura, do firmy przeszedł zaś z platformy Eobuwie, gdzie odpowiadał za rozwój e-commerce w regionie. W latach 2017–2018 pracował jako szef e-handlu w spółce Terg, właścicielu sieci Media Expert. Zawodowo był też związany z Samsung Electronics, Danone Nutricia, Grohe i Avon.

Niedawno Zalando obniżyło prognozy finansowe. Czy taka zmiana dotyczy też Polski?

Nie możemy udzielać informacji dotyczących konkretnego kraju. Nasza rewizja prognozy dotyczy pełnego roku finansowego 2022. Spodziewamy się, że wyzwania makroekonomiczne będą trwać dłużej, niż zakładaliśmy, i będą bardziej nasilone.

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Bez alkoholu nie ma w Polsce grilla
Handel
Polacy coraz chętniej kupują używane produkty. Które firmy już to zauważyły?
Handel
Rząd Orbana skarży sieć sklepów. Uważa, że został zniesławiony
Handel
W niedzielę, 28 kwietnia, sklepy otwarte. Okazja do zaopatrzenia się na majówkę
Handel
Kończy się czas wielkich promocji w sklepach. Specjalne oferty w innych kanałach
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił