Pracownicy muszą mniej jeść, bo sieć supermarketów źle nalicza pensje

Tysiące pracowników brytyjskiej sieci Asda ma problemy przez błędne naliczanie wynagrodzeń.

Publikacja: 15.07.2022 12:32

Pracownicy muszą mniej jeść, bo sieć supermarketów źle nalicza pensje

Foto: Adobe Stock

Pracownicy sieci supermarketów Asda muszą opóźniać płatności rachunków, brać pożyczki czy nawet jeść mniej (albo korzystać z banków żywności), by móc przetrwać miesiąc. Sieć od kilku miesięcy regularnie wypłaca bowiem wynagrodzenia z błędami na niekorzyść pracowników. Niektórzy widzieli nawet niedopłaty rzędu 500 funtów.

Na problem zwróciły uwagę lokalne szkockie media, po tym jak odkryto, że pracownicy sklepu w Falkirk korzystają z banków żywności oraz zaciągają chwilówki, by spiąć domowe budżety. Artykuł w Falkirk Herald doprowadził do tego, że sprawa trafiła do lokalnego, szkockiego parlamentu. Przedstawiciele koncernu Asda przyznali podczas przesłuchania w parlamencie, że zewnętrzna firma zatrudniona do naliczania wynagrodzeń popełniła w ostatnich miesiącach prawie 11 tys. błędów przy wyliczaniu wynagrodzeń, wpływając negatywnie na wypłaty 5,5 tys. pracowników.

Czytaj więcej

Minister Czarnek radzi jak walczyć z inflacją: Jeść mniej i taniej

Pracownicy sklepu w Falkirk, w rozmowach ze związkiem zawodowym GMB, że rośnie ich desperacja, gdyż miesięczne wypłaty były zaniżane o kwoty od 100 do ponad 500 funtów. Do tego, wyrównania wynagrodzeń sprawiały, że czasowo obcinano im zasiłki. Błędne naliczanie wynagrodzeń i spowodowane tym braki w budżetach domowych sprawiły też, że pracownicy w różny sposób zaczęli sobie radzić z sytuacją, w której nie dało się przewidzieć dochodów – jedni pomijali posiłki (i ryzykowali niedożywieniem), inni stali się klientami banków żywności, a jeszcze inni brali krótkoterminowe pożyczki. Niektórzy musieli płacić rachunki po terminie.

- Płacenie pracownikom za pracę, którą wykonują jest podstawowym obowiązkiem pracodawców. Asda wie, że jest to ogromny problem, ale niestety nie robi wystarczająco dużo, aby to naprawić – odmawia inwestowania pieniędzy w niezbędne rozwiązania – twierdzi, cytowana przez „The Guardian” Nadine Houghton z GMB.

- Pracować na życie, ale musieć korzystać z banków żywności i dobroczynności by zjeść i ubrać się, przeżyć po prostu, jest całkowicie upokarzające – stwierdził anonimowo jeden z pracowników.

Czytaj więcej

3 paczki papieru toaletowego na głowę. Nowe limity na Wyspach

Problemy nie dotyczą tylko pracowników Asda w Szkocji, choć to tam sprawa stała się głośna. Niedopłaty wynagrodzeń zdarzały się też w sklepach w Anglii.

Asda twierdzi, że za kłopoty odpowiada dostawca rozwiązań płacowych firma SD Worx, która miała popełnić 10 806 błędów przy naliczeniach wynagrodzeń 5 529 pracowników.

- Konieczne jest, aby nasi współpracownicy byli prawidłowo i na czas opłacani i przykro nam, że nie tak było w przypadku niektórych z ich. Jak tylko staliśmy się świadomi problemu, podjęliśmy działania, aby zapewnić, że nikt nie zostanie z pustym portfelem. Ściśle współpracujemy z naszym partnerem w zakresie płaci i zapewniliśmy dodatkowe wsparcie dla sklepów, aby zapewnić, że taka sytuacja się już nie powtórzy – twierdzi rzecznik prasowy sieci Asda.

Sieć Asda zatrudnia ponad 145 tys. osób. Problem z wynagrodzeniami jest więc całkiem znaczący dotycząc 3,8 procenta zatrudnionych.

Czytaj więcej

Narzeczona Borisa Johnsona: Przestańcie korzystać z niewolniczej pracy małp

Pracownicy sieci supermarketów Asda muszą opóźniać płatności rachunków, brać pożyczki czy nawet jeść mniej (albo korzystać z banków żywności), by móc przetrwać miesiąc. Sieć od kilku miesięcy regularnie wypłaca bowiem wynagrodzenia z błędami na niekorzyść pracowników. Niektórzy widzieli nawet niedopłaty rzędu 500 funtów.

Na problem zwróciły uwagę lokalne szkockie media, po tym jak odkryto, że pracownicy sklepu w Falkirk korzystają z banków żywności oraz zaciągają chwilówki, by spiąć domowe budżety. Artykuł w Falkirk Herald doprowadził do tego, że sprawa trafiła do lokalnego, szkockiego parlamentu. Przedstawiciele koncernu Asda przyznali podczas przesłuchania w parlamencie, że zewnętrzna firma zatrudniona do naliczania wynagrodzeń popełniła w ostatnich miesiącach prawie 11 tys. błędów przy wyliczaniu wynagrodzeń, wpływając negatywnie na wypłaty 5,5 tys. pracowników.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu
Handel
Francja: Shrinkflacja to oszustwo. Rząd z tym kończy
Handel
Biden chce uderzyć w Chiny. Wzywa do potrojenia ceł na metale
Handel
Pęka handel Chin z Rosją. Kreml po prośbie w Pekinie