Kampania Adidasa, w której dziesiątki nagich biustów promowały różnorodność oferowanych przez koncern staników sportowych, została zakazana przez brytyjską organizację zajmującą się nadzorem rynku reklamowego ASA (Advertising Standards Authority). To efekt skarg, które wpłynęły do tej branżowej organizacji po kampanii Adidasa, w której nagie piersi były obecne na ogólnodostępnych plakatach czy w mediach społecznościowych. ASA uznała, że reklamy te uprzedmiotowiały kobiety „seksualizując je i sprowadzając do części ciała”. Problemem było też to, że reklamy te mogły być dostępne dla dzieci.

- Zauważyliśmy, że w reklamach główny nacisk położono na piersi, a mniejszy na same staniki, o których wspomniano tylko w załączonym tekście. Ponieważ reklamy zawierały wyraźną nagość, uznaliśmy że wymagają ostrożnej publikacji, by uniknąć kontrowersji wśród oglądających – stwierdziła ASA w cytowanym przez „The Guardian” uzasadnieniu swojej decyzji.

Brytyjski Adidas bronił międzynarodowej kampanii koncernu twierdząc, że zdjęcia piersi nie były ani nieuzasadnione ani seksualne, gdyż miały „odzwierciedlać i celebrować różne kształty, rozmiaru i ilustrować różnorodność”. Koncern tłumaczył też, że zdjęcia zostały przycięte (tak, że były na nich tylko piersi), w celu chronienia tożsamości modelek. Które, jak twierdzi Adidas, zgłosiły się do udziału w kampanii na ochotnika i popierały cele kampanii. Koncern dodawał też, że reklamy nie pojawiały się na nośnikach umieszczonych w pobliżu szkół czy miejsc kultu religijnego i nie spodziewał się, że kampania ta może zrobić jakąkolwiek krzywdę dzieciom.

Decyzją ASA, która jest organizacją samoregulującą, ale jej decyzje są w Wielkiej Brytanii uznawane za obowiązujące przez uczestników rynku, reklamy staników sportowych Adidasa w formie zdjęć nagich piersi nie mogą się pojawiać na bilbordach czy na Twitterze. Według ASA użycie Twittera do propagowania kampanii było niezgodne ze zwykle publikowanymi tam treściami i mogło urazić osoby, które się z nią tam zetknęły.

Czytaj więcej

Nagie piersi w reklamie staników. Adidas wywołał szum