Cross-border - najbardziej perspektywiczna część handlu

Do dwucyfrowych wzrostów na krajowym rynku sprzedaży online już się przyzwyczailiśmy. Taka imponująca dynamika – według prognoz – będzie się jeszcze utrzymywać. Ale, jak się okazuje, jest jeszcze bardziej perspektywiczny segment handlu, który w naszym kraju dopiero raczkuje.

Aktualizacja: 09.02.2017 09:11 Publikacja: 09.02.2017 08:59

Cross-border - najbardziej perspektywiczna część handlu

Foto: materiały prasowe

Chodzi o tzw. cross-border, czyli internetowy handel transgraniczny. W Unii Europejskiej już 15 proc. obywateli dokonuje zakupów w innych krajach Wspólnoty. W naszym kraju ten odsetek wciąż jest znikomy. Takie e-zakupy robi 10 proc. rodzimych internautów. Dla porównania w Luksemburgu to 65 proc., na Malcie 39 proc., w Austrii 40 proc., Danii 36 proc., czy Belgii 34 proc.

Z badań wynika, że około połowa rodzimych internautów przynajmniej raz dokonała jakichś zakupów w sieci. To 29 proc. wszystkich dorosłych, czyli ponad 16 mln konsumentów. Na e-zakupy wydajemy średnio 226 euro rocznie – znacznie mniej niż Brytyjczycy (1118 euro), czy Niemcy (676 euro). Mimo to rynek handlu online w Polsce szybko rośnie. W 2015 r. sprzedaż urosła o 21 proc., a w minionym roku – o prawie 18 proc. Internet generuje już 3,7 proc. handlu detalicznego w naszym kraju (w 2015 r. było to 3,3, proc.). Analizy wskazują, że kupujemy głównie w krajowych e-sklepach. Tylko co dziesiątego zakupu dokonujemy za granicą. Na zagranicznych stronach szukamy głównie odzieży, obuwia, książek, płyt z muzyką i filmami, a także usług związanych z podróżami, m.in. miejsc noclegowych. Eksperci zauważają, że na liście najpopularniejszych zakupów w zagranicznych e-sklepach nie ma elektroniki. To efekt z jednej strony kłopotów z gwarancją na taki sprzęt, a z drugiej strony kłopotliwej i stosunkowo kosztownej dostaw oraz potencjalnego problemu ze zwrotem wadliwego towaru. Ale to nie jedyne bariery handlu transgranicznego online. W Polsce ten nie rozwija się wciąż dynamicznie m.in. z uwagi na bariery językowe, czy też niechęć płacenia kartami kredytowymi w internecie, co w wielu kajach UE jest standardem (w Polsce korzysta z nich w sieci ledwie co piąty kupujący).

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Handel
Online kupujemy szybciej i coraz więcej, sklepy przegrywają
Handel
Mniej przewozów kontenerów, mniej środków w funduszach
Handel
Czy 27 kwietnia to niedziela handlowa? Które sklepy będą otwarte?
Handel
Co dręczy polskiego konsumenta? Jeden czynnik jest najsilniejszy od dwóch lat
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Handel
Chiny zaprzeczają: Nie toczą się żadne rozmowy z USA w sprawie ceł