BookScan, czyli cykliczne badanie Nielsena podaje, że łącznie rynek detaliczny książki zakończył rok 2020 na plusie, średnia cena książki w cenach nominalnych nie zmieniła się, a uwzględniając inflację 3,4 proc. w 2020 roku (według GUS) – nawet spadła. Klienci indywidualni kupili mniej więcej 100 mln egzemplarzy książek, wydając 2,1 mld zł. Średnio książka w księgarniach kosztowała 25,21 zł, a w sieciach handlowych 11 zł.

Nielsen podaje, że mieliśmy to szczęście, że księgarnie były u nas zamknięte tylko podczas pierwszego lockdownu i tylko w galeriach handlowych. - W marcu 2021 wygląda na to, że kryzys nas jeszcze nie dopadł, Polacy nie spanikowali i nie ograniczyli wydatków na książki - podaje firma. Według badania IMAS International w okresie pandemii co trzeci Polak deklaruje częstsze sięganie po książkę, a więcej czytają zwłaszcza dzieci.

Także rynkowy lider, czyli Empik, jest zadowolony z wyników, łączna sprzedaż książek we wszystkich kanałach osiągnęła 21,3 mln egzemplarzy. To również blisko 4 mln odsłuchanych audiobooków i podcastów. W ciągu minionych 12 miesięcy liczba egzemplarzy zakupionych online zwiększyła się o 68 proc., a w ostatnim kwartale 2020 roku - o 100 proc.

Do najpopularniejszych kategorii należą: książki dla dzieci w wieku 3-5 lat, powieści kryminalne i thrillery, literatura obyczajowa oraz literatura faktu/reportaż.

– O dynamicznym rozwoju rynku książki w internecie świadczy nie tylko liczba sprzedanych egzemplarzy, ale też wyraźny przyrost grona kupujących: w kanale online co drugi klient był nowym użytkownikiem. Łącznie w czasie 12 miesięcy pandemii po książki w Empiku sięgnęło prawie 3,5 miliona osób - mówi Michał Tomaniak, dyrektor Działu Książka w Empiku.

Nadzieję na wzrost czytelnictwa w dłuższej perspektywie daje zwłaszcza duża popularność literatury dla najmłodszych. Książki dla dzieci do 12 lat stanowiły aż 25 proc. egzemplarzy zakupionych w ubiegłym roku na Empik.com.