Moda na używane dopiero się rozkręca. Wynajem zamiast kupowania?

Polacy nie mają już oporów przed kupowaniem ubrań, mebli czy telefonów z drugiej ręki. Podobnie jest z wynajmem zamiast kupowania.

Publikacja: 23.11.2021 21:00

Targ używanej odzieży w Poznaniu - Babi Targ

Targ używanej odzieży w Poznaniu - Babi Targ

Foto: PAP/Jakub Kaczmarczyk

Modzie na używane produkty bardzo pomaga internet, bo dla wielu konsumentów barierą było wejście do second-handu. Online takie zakupy zdecydowanie ułatwia, dlatego liczba zwolenników produktów z drugiej ręki zdecydowanie rośnie. Serwis Vinted podaje, że ma już w Polsce ponad 5 mln zarejestrowanych użytkowników, a jego popularność wciąż rośnie.

Second-hand na fali

– W pierwszym kwartale 2021 r. 29 proc. respondentów w naszym badaniu deklarowało troskę i wagę przywiązywaną do ekologicznych produktów odzieżowych, w drugim kwartale liczba ta wzrosła do 33 proc. – mówi Lisa-Marie Berns, rzecznik Vinted w Niemczech, Europie Południowej i Wschodniej. Badanie przeprowadzone we wrześniu wśród 900 kobiet w wieku 18–45 lat pokazuje, że zakup rzeczy używanej potwierdziło 77 proc. – na koniec 2020 r. deklarowało tak 63 proc. Firma podaje, że 30 proc. rzeczy sprzedawanych na platformie to produkty dla dzieci, a 8 proc. – dla mężczyzn.

Mimo ogromnej popularności rzeczy używanych w internecie (co potwierdza również Allegro, którego serwis Lokalnie podwoił w rok liczbę odwiedzin) kanał stacjonarny także ma potencjał. Choć ogółem liczba sklepów stacjonarnych tego typu spada, to już sieć należąca do lidera rynku przetwarzania ubrań z drugiej ręki, czyli Vive, wciąż się rozwija. Ma już niemal 50 sklepów i również działa w e-handlu.

Czytaj więcej

W dekadę zniknął co trzeci lumpeks. Polacy kupują gdzie indziej

Jak wynika z badania prowadzonego przez PMR w sierpniu 2021 r., połowa respondentów, którzy w ciągu trzech miesięcy poprzedzających badanie dokonały zakupu odzieży, deklarowała także zakup używanej rzeczy w tym okresie. – W całej próbie respondentów zakupu odzieży używanej w stacjonarnych second-handach dokonało 37 proc., zaś przez aplikację bądź stronę internetową – 22 proc. Wśród badanych do 34. roku życia było to, odpowiednio, 41 proc. i 29 proc. – mówi Magdalena Filip, starszy analityk PMR.

Telefon do wynajęcia

Gusta Polaków podbijają również telefony z drugiej ręki, na rynku odnowione modele iPhone'ów oferuje fińska platforma Swappie. – Branża używanych sprzętów staje się coraz bardziej mainstreamowa, a cykl życia telefonów można wydłużyć o wiele lat. Naprawy użytkowników będą dobrym na to sposobem dla osób ze smykałką technologiczną i w przypadku prostych usterek – mówi Janne Korpela, country manager Swappie.

W przypadku telefonów pojawiają się też nowe oferty, jak ich wynajmowanie. Firma iMad jako pierwszy autoryzowany przedstawiciel Apple'a w Polsce wprowadza najem sprzętu online, wcześniej usługa pojawiła się także w sklepach. – Najem staje się coraz bardziej popularny nie tylko wśród użytkowników biznesowych, ale przede wszystkim klientów indywidualnych – mówi Maciej Lipski, general manager iMad.

– Konsumenci wskazują cenę jako główne kryterium przy podejmowaniu decyzji o wynajmie sprzętu. Dla 26 proc. klientów najważniejszą korzyścią jest możliwość szybszej wymiany telefonu czy komputera na nowy model, a ponad 14 proc. badanych wskazuje na możliwość dostępu do najnowszych technologii przy niższych kosztach – dodaje.

Jak wynika z badania firmy, niemal 40 proc. konsumentów jest zainteresowanych usługą najmu telefonu.

Wiele wskazuje, że bardzo popularny może stać się również wynajem czy zakup używanych mebli. – Usługa ich wynajmu miała charakter testowy i przez kilka miesięcy była dostępna dla wybranych klientów m.in. poprzez IKEA.pl – mówi Aneta Gil, rzecznik IKEA Retail. – Wyniki badania wykazały na tyle duże zainteresowanie tą formą nabywania i używania mebli, że projekt wrócił do fazy innowacji w celu dalszego jej dopasowania na każdym z etapów – dodaje.

Czytaj więcej

Ikea będzie wypożyczać meble

Dużą popularnością cieszy się usługa Leasingu dla Firm, która w ostatnich tygodniach wygenerowała 60 proc. zapytań wśród klientów w ramach formularza kontaktowanego.

IKEA oferuje również usługę „Oddaj i zyskaj", dzięki której używane meble można przywieźć do sklepu i odsprzedać w Dziale Obsługi Klienta. – Przed wizytą w sklepie należy odwiedzić stronę internetową, aby otrzymać wstępną wycenę mebla, odpowiadając krok po kroku na pytania, m.in. o jego rodzaj i stan – dodaje Aneta Gil.

Czytaj więcej

Nike: w sklepach tej marki będzie można kupić buty używane

Modzie na używane produkty bardzo pomaga internet, bo dla wielu konsumentów barierą było wejście do second-handu. Online takie zakupy zdecydowanie ułatwia, dlatego liczba zwolenników produktów z drugiej ręki zdecydowanie rośnie. Serwis Vinted podaje, że ma już w Polsce ponad 5 mln zarejestrowanych użytkowników, a jego popularność wciąż rośnie.

Second-hand na fali

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Handel
Biedronka atakuje Lidla w walce o VAT. Kto zamrozi więcej cen?
Handel
Właściciel Milki troszczy się o Rosjan. „Nie możemy przestać dostarczać żywności”
Handel
LPP: nie handlujemy w Rosji od dwóch lat, ale wciąż zarabialiśmy
Handel
Krótsze godziny otwarcia sklepów w Wielką Sobotę. Gdzie zrobić zakupy w Wielkanoc?
Handel
Właściciel Sinsay i Reserved z rekordowymi wynikami. Nowe dane o sprzedaży w Rosji