Reklama

Amazon inwestuje, ale jego polski sklep bez sukcesów

Koncern w imponującym tempie rozwija swoje operacje także logistyczne i zwiększa zatrudnienie. Jego platforma handlowa zaś zdecydowanie przegrywa z konkurencją.

Publikacja: 09.09.2021 14:35

Amazon

Amazon

Foto: Bloomberg

Od 2020 r. Amazon stworzył w Polsce 5 tys. miejsc pracy, zwiększając łączną liczbę stałych pracowników do 23 tys. To stanowiska od pracowników poziomu początkowego po specjalistów – zatrudnionych w centrach logistyki na terenie całego kraju, biurach, działach obsługi klienta, a także w Centrum Rozwoju Technologii i Amazon Web Services.

Według raportu firmy Keystone przedsiębiorstwa należące do łańcucha dostaw Amazon (oferujące m.in. usługi budowlane, transportowe, usługi w zakresie nieruchomości oraz różnego rodzaju usługi profesjonalne) w zeszłym roku przyczyniły się do stworzenia 18 tys. miejsc pracy, a współpracujący sprzedawcy – kolejnych 10 tys. Oznacza to, że Amazon zapewnia pośrednio i bezpośrednio miejsca pracy dla ponad 51 tys. osób na terenie całego kraju. Oznacza to także wysokie inwestycje, tych od 2012 r. Amazon wygenerował w Polsce ponad 12 mld zł.

- Nieustannie inwestujemy w Polsce, a kwota ponad 12 mld zł wygenerowanych inwestycji, a także dodatkowe 12 mld zł wniesione przez nas jako wartość dodana, świadczą o naszym wkładzie w rozwój polskiej gospodarki - mówi Marian Sepesi, dyrektor regionalny ds. operacji Amazon na obszar Europy Środkowo-Wschodniej.

Jeśli chodzi o polską platformę handlową działająca od marca już takich sukcesów nie ma o czym już pisaliśmy w "Rzeczpospolitej".

Z danych Gemius wynika, że Amazon.pl w szczytowym momencie miał nawet 4,3 miliona użytkowników znad Wisły, którzy wcześniej trafiali na niemiecką stronę. To znacznie mniej niż Allegro, które miało ich w czerwcu 17,5 mln.

Reklama
Reklama

– Amazon nie przeprowadził kampanii reklamowej, która dałaby sygnał, że na serio wchodzi do Polski. Nie było też ciekawych promocji dla użytkowników - mówi Marcin Michalski, ekspert strategii digital marketingowych i reklamy online.

Z danych Similarweb PRO wynika, że Amazon.pl przyciąga zaledwie ok. 10 proc. zasięgu Allegro. W lipcu było to 2,5 miliona osób w porównaniu z 27 milionami użytkowników polskiego serwisu.

– Większość ruchu to osoby, które wchodzą tam z ciekawości niż za konkretną potrzebą. Najczęściej użytkownik odwiedzał polski Amazon mniej niż dwa razy w ciągu miesiąca, a 56 proc. osób weszło tylko na jedną podstronę. Dla porównania klient Allegro wraca na serwis ponad 11 razy, a użytkownik niemieckiej wersji Amazona prawie 9 razy – podkreśla Marcin Michalski.

Średni czas wizyty na polskiej stronie giganta wynosi zaledwie 2 minuty, w porównaniu z prawie 7 minutami spędzonymi na niemieckiej wersji Amazona oraz 10 minutami spędzonymi na Allegro.

Według serwisu Ahrefs.com – największej na świecie firmy zajmującej się analizą marketingu w wyszukiwarkach, gdy polski kupujący będzie szukał produktów związanych z LGBT+ czy erotyką, to właśnie Amazon będzie miał najwyższe miejsce w wyszukiwarce Google.

Handel
Rynek luksusowy globalnie traci, ale w Polsce jest wyjątkowo dobrze
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Patronat Rzeczpospolitej
Żywność: współpraca, regulacje i inwestycje
Handel
Rosyjskie drewno zalewa Unię, choć jest objęte sankcjami
Handel
Na święta szykuje się skok cen. Kawa i alkohol drożeją najmocniej
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Handel
Shein kontratakuje. Chińska platforma oskarża francuski rząd o „spisek” i „krucjatę”
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama