Zalando podgryza sklepy odzieżowe

Internetowa platforma, sprzedająca odzież i obuwie w kilkunastu krajach, podbiera rynek tradycyjnym sklepom, również w Polsce.

Publikacja: 17.10.2015 08:00

Zalando podgryza sklepy odzieżowe

Foto: 123RF

Założone w 2008 r. Zalando rozwija się w imponującym tempie. Firma, mająca siedzibę w Berlinie, oferuje na swojej platformie internetowej ponad 1500 odzieżowych marek i ponad 150 tys. produktów.

Według wstępnych szacunków w III kwartale Zalando zanotowało wzrost przychodów o 42 proc. r/r, do 715 mln euro. Jednocześnie niemiecka firma podniosła prognozę wzrostu przychodów na cały rok do 33–35 proc. z 28–31 proc. (to już drugi raz, bo podniosła prognozę także w sierpniu, na początku roku zakładano 20–25-proc. wzrost). Jednak na poziomie zysku operacyjnego firma zanotowała stratę w wysokości 18-32 mln euro (to dane szacunkowe). Być może wynika to z efektów sezonowych - III kwartał jest najsłabszym w roku okresem dla branży odzieżowej. Ale Zalando przyznaje, że jego wyniki w tym czasie obniżyły także spore inwestycje (wyższe koszty logistyczne, rozwój aplikacji mobilnej, koszty marketingowe).

- Najnowsze wyniki finansowe są zgodne z naszą strategią inwestowania w długoterminowy rozwój. W trzecim kwartale dostrzegliśmy wyjątkowe możliwości rozwoju, które umożliwią nam nawet przekroczenie naszych dotychczasowych celów wzrostu. Jesteśmy zdeterminowani, aby pozostać na rentownej ścieżce rozwoju, ale jednocześnie skłonni poświęcić nieco zysków, aby dalej się rozwijać i zwiększyć udział w rynku - komentuje Rubin Ritter, członek zarządu Zalando.

Firma rozwija się bardzo szybko i zdaniem analityków podbiera rynek sieciom tradycyjnym, takim firmom jak Inditex (marki Zara, Bershka, itd.), H&M, C&A czy rodzimemu LPP (Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay). Zdaniem analityków w ostatnich latach sprzedaż detaliczna odzieży w Europie w sklepach naziemnych nie rosła, a rynek napędzała zwiększająca się sprzedaż internetowa. Zalando jako największy przedstawiciel odzieżowego e-commerce może potwierdzać tę opinię.

Średnia prognoz analityków, zebrana przez Bloomberga, zakłada, że w tym roku Zalando zwiększy przychody do 2,87 mld euro z 2,21 mld euro w 2014 r. Na poziomie netto zysk ma wzrosnąć do 95 mln euro z 47 mln euro w 2014 r. Zdaniem analityków w 2016 r. przychody wzrosną do 3,62 mld euro a zysk netto do 148 mln zł.

Po pierwszych 9 miesiącach 2015 r. Zalando ma ok. 2,09 mld euro przychodów, co oznacza wzrost o 35 proc. r/r. Skorygowany zysk operacyjny w tym czasie mógł osiągnąć ok. 27-41 mln euro.

Notowana na giełdzie we Frankfurcie firma jest obecnie wyceniana przez rynek na 7,2 mld euro, czyli aż 30,5 mld zł. Gdyby Zalando było notowane na GPW, byłoby firmą o jednej z najwyższych kapitalizacji na rynku (dla porównania największy pod względem kapitalizacji na GPW bank Pekao jest wyceniany na 40,7 mld zł, PKO BP na 37,5 mld zł, PGNiG na 39,8 mld zł, zaś Polska Grupa Energetyczna "tylko" na 26,9 mld zł, a bezpośredni konkurent Zalando, czyli LPP, na 13,8 mld zł).

Założone w 2008 r. Zalando rozwija się w imponującym tempie. Firma, mająca siedzibę w Berlinie, oferuje na swojej platformie internetowej ponad 1500 odzieżowych marek i ponad 150 tys. produktów.

Według wstępnych szacunków w III kwartale Zalando zanotowało wzrost przychodów o 42 proc. r/r, do 715 mln euro. Jednocześnie niemiecka firma podniosła prognozę wzrostu przychodów na cały rok do 33–35 proc. z 28–31 proc. (to już drugi raz, bo podniosła prognozę także w sierpniu, na początku roku zakładano 20–25-proc. wzrost). Jednak na poziomie zysku operacyjnego firma zanotowała stratę w wysokości 18-32 mln euro (to dane szacunkowe). Być może wynika to z efektów sezonowych - III kwartał jest najsłabszym w roku okresem dla branży odzieżowej. Ale Zalando przyznaje, że jego wyniki w tym czasie obniżyły także spore inwestycje (wyższe koszty logistyczne, rozwój aplikacji mobilnej, koszty marketingowe).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Handel
Polacy zmienili zdanie. Znów większość jest przeciwna zakazowi handlu
Handel
Przez rosnące ceny zyskują programy lojalnościowe. Czym przyciągają sklepy?
Handel
Będą tysiące nowych sklepów. Żabka przedstawiła ambitne plany rozwojowe
Handel
Ekspresowy koniec sprzedaży mentolowych wkładów tytoniowych?