„Wspólnie budujemy przyszłość naszego kraju i naszych dzieci. Zyski przeznaczmy na rozwój polskiej innowacji" – podkreśla najnowszy spot reklamowy Grupy Adamed, jednej z czołowych firm farmaceutycznych. W minutowej reklamówce odniesienia do polskości pojawiają się kilkakrotnie – także w przypomnieniu, iż „kupując polskie leki grupy Adamed, tworzysz nowe miejsca pracy".
– Prowadzone przez firmę dwie odsłony kampanii wizerunkowej akcentują nie tylko polskość, ale również innowacyjność oraz wysoką jakość oferowanych produktów – dostępnych w Polsce i na rynkach zagranicznych – podkreśla Katarzyna Dubno, dyrektor działu relacji zewnętrznych i ekonomiki zdrowia Grupy Adamed. Jak dodaje, aspekt polskości jest elementem długofalowej strategii biznesowej firmy od początku jej istnienia, a więc już od 30 lat.
Patriotyzm spożywczy
Rodzinna firma Małgorzaty i Macieja Adamkiewiczów należy do rosnącej grupy firm, które rodzimy rodowód traktują dzisiaj jako dodatkowy atut w biznesie. Wśród nich jest też największa polska sieć delikatesów Alma, która swoją kampanię reklamową przed ostatnimi świętami Bożego Narodzenia prowadziła pod hasłem „Alma, prawdziwie polskie delikatesy". – Celem kampanii jest promocja oferty zdrowej i naturalnej żywności, pochodzącej od sprawdzonych polskich producentów, z którymi firma współpracuje od lat – wyjaśniała spółka Alma Market, właściciel sieci.
Najnowsze badania dowodzą, że Polacy coraz częściej kierują się tzw. etnocentryzmem albo patriotyzmem zakupowym, zwracając uwagę na wybierane przez siebie produkty. W niedawnym sondażu przeprowadzonym na zlecenie reaktywowanej niedawno polskiej marki zegarków Błonie aż 90 proc. Polaków stwierdziło, że w przypadku produktów w tej samej cenie wybierają ten zrobiony w kraju. O ile w badaniu Grupy on Board sprzed dwóch lat polskie pochodzenie żywności doceniało 41 proc. polskich konsumentów, przy zakupach odzieży zwracało na to uwagę tylko 15 proc. badanych, a przy kosmetykach ledwie 12 proc., o tyle w opisywanym ostatnio w „Rzeczpospolitej" sondażu serwisu Ceneo.pl już ponad połowa badanych internautów stwierdziła, że preferuje krajowe produkty.
Ten odsetek podwyższała żywność, gdzie rodzime pochodzenie jest atutem dla 71 proc. badanych. Rynek produktów spożywczych był zresztą pierwszym, na którym zaczęliśmy doceniać atut znaku „Made in Poland", uznając krajowe produkty za zdrowsze i bardziej naturalne.