Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.
Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Treści, którym możesz zaufać.
Aktualizacja: 02.12.2024 06:06 Publikacja: 02.12.2024 04:41
Donald Trump
Foto: Jim Watson / AFP
Od 10 do 20 proc.: nałożenie przynajmniej takich ceł na cały import do Stanów zapowiada Donald Trump. A więc dotyczy to także importu z Unii. Dziś za towary sprowadzane ze zjednoczonej Europy Amerykanie pobierają średnio opłaty celne w wysokości 3,5 proc. Wprowadzenie w życie planów miliardera oznaczałoby, że eksport do USA przestałby być opłacalny dla całych branż unijnej gospodarki.
Do tej pory Ameryka była najważniejszym partnerem handlowym europejskiej „27”. W ubiegłym roku kraje te wysłały za ocean łącznie towary aż za 576 mld dol., wypracowując ogromną nadwyżkę w wysokości przeszło 200 mld dol. Udział Polski w tym eksporcie (blisko 12 mld dol.) był co prawda niewielki. Bladł on także w porównaniu z całą sprzedażą za granicą (382 mld dol.) naszego kraju. Jednak plany Trumpa Warszawa boleśnie odczuje także pośrednio, gdy uderzą w naszych najważniejszych partnerów w Unii, zaczynając od Niemiec. Przyszły prezydent USA jest na przykład szczególnie cięty na import niemieckich samochodów. Na ich sprowadzanie może nałożyć znacznie wyższe cła. Polska pozostaje zaś czołowym podwykonawcą koncernów motoryzacyjnych zza Odry. Część z nich ma też zakłady produkujące na eksport w naszym kraju.
Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Treści, którym możesz zaufać.
Stany Zjednoczone nałożyły sankcje na główne rosyjskie koncerny naftowe. Z kolei Bruksela przyjęła 19 pakiet san...
Dlaczego działalność małych i średnich przedsiębiorstw ma znaczenie. Wpływ przejęć MŚP na lokalne społeczności.
To już 25 lat odkąd na intelektualnej mapie Polski i stolicy funkcjonuje Centrum Badawcze Transformacji, Integra...
Rozwój wydobycia i posiadanie własnych zasobów węglowodorów – gazu i ropy naftowej – to warunek bezpieczeństwa e...
Regiony Rosji toną pozbawione subsydiów z Kremla i dochodów własnych zabieranych na potrzeby wojny. Dochody z po...
Rozbudowa szybkich sieci ładowania jest szczególnie ważna dla wzrostu sprzedaży samochodów ciężarowych, bez których trudno myśleć o dekarbonizacji – ocenia Małgorzata Kulis, dyrektor zarządzająca Volvo Trucks Polska.
Zarządzanie kryzysowe w Polsce polega na doraźnym dostosowywaniu rozwiązań do realiów sytuacji, a nie na spójnym...
Jak LegalTech i AI realnie zmieniają pracę prawnika – od automatyzacji dokumentów i analizy danych po obsługę klienta i przygotowanie do procesów sądowych.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas