Cienie i blaski nowych technologii. Jak Polacy widzą przyszłość

50 proc. Polaków przewiduje, że w najbliższych trzech latach zwiększy się oddziaływanie technologii na relacje w pracy, życiu prywatnym i na środowisko.

Publikacja: 29.07.2022 03:00

Cienie i blaski nowych technologii. Jak Polacy widzą przyszłość

Foto: Adobe Stock

Niemal 60 proc. Polaków uważa, że technologia zmienia świat na lepsze, ale aż 46 proc. z nich wskazuje, że dzieje się tak tylko w pewnych obszarach – wynika z raportu Forum Odpowiedzialnego Biznesu, który „Rzeczpospolita” opisuje jako pierwsza.

Czytaj więcej

Google zwolniło inżyniera, który twierdził, że chatbot ma świadomość

Szanse i ryzyka

Badanie przeprowadzono wśród konsumentów i przedsiębiorstw. Wyniki jasno pokazują, że kwestia wpływu nowych technologii na gospodarkę, klimat oraz życie prywatne jest złożona. Dobrze obrazują to odpowiedzi dotyczące klimatu. Największa grupa Polaków, bo aż 39 proc., wskazuje, że nowe technologie pogłębiają kryzys klimatyczny, a jedynie 16 proc. wskazuje, że pomagają z nim walczyć. 13 proc. ocenia, że nie mają wpływu na klimat, a pozostałe 32 proc. nie ma opinii na ten temat.

Obawy o wpływ nowych technologii wybrzmiewają też mocno na rynku pracy. Aż 86 proc. Polaków woli, żeby ich aplikację o pracę oceniał człowiek, a nie system oparty na algorytmach sztucznej inteligencji. Aż 40 proc. uznaje wykorzystanie przy rekrutacji systemów opartych na sztucznej inteligencji za złe rozwiązanie, a tylko niespełna co piąta za dobry pomysł. Ci ostatni wskazują na takie korzyści, jak oszczędność czasu, łatwość i wygoda oraz obiektywizm rekrutacji.

Jak wpływ technologii na rynek pracy widzą przedsiębiorcy? Nieco ponad jedna czwarta firm deklaruje, że możliwa jest likwidacja miejsc pracy w wyniku wykorzystania w organizacji nowych technologii. Programy skierowane do osób zagrożonych likwidacją miejsc pracy wdraża nieco ponad połowa firm. Zdecydowanie częściej takie działania podejmują firmy największe.

Biznes jest świadomy faktu, że od nowych technologii nie ma odwrotu. Aż dziewięć na dziesięć firm inwestuje w cyfryzację.

Wykluczenie cyfrowe

W ostatnich latach mocno wzrosło wykorzystanie mediów społecznościowych. Co trzecia osoba korzysta z nich aż kilkanaście razy dziennie, a kolejne 33 proc. – kilka razy dziennie. Ale tylko co dziesiąty Polak czyta regulaminy serwisów, aplikacji czy programów, z których korzysta. Ponad połowa badanych krytycznie ocenia obiektywizm informacji w mediach społecznościowych.

Z badania wyłania się jasny przekaz, że im młodsza i lepiej wykształcona osoba, tym częściej pojawia się pozytywna opinia o wpływie technologii na świat.

Obawy – jak w przypadku wielu obszarów – często wynikają z braku świadomości i zbyt małej wiedzy. Tymczasem coraz więcej usług oferowanych przez instytucje publiczne i firmy prywatne bazuje na technologiach. W szczególnie trudniej sytuacji są osoby cyfrowo wykluczone, czyli z niskim wykształceniem, starsze, mieszkańcy wsi czy osoby z niepełnosprawnościami.

W tym kontekście niepokojąco prezentują się odpowiedzi firm na pytanie: „czy przy wdrożeniu nowego rozwiązania analizowane jest ono pod kątem dostępności dla grup potencjalnie wykluczonych?”. Aż 50 proc. odpowiedziało przecząco.

Niemal 60 proc. Polaków uważa, że technologia zmienia świat na lepsze, ale aż 46 proc. z nich wskazuje, że dzieje się tak tylko w pewnych obszarach – wynika z raportu Forum Odpowiedzialnego Biznesu, który „Rzeczpospolita” opisuje jako pierwsza.

Szanse i ryzyka

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Gospodarka
Hiszpania liderem wzrostu w eurolandzie
Gospodarka
Francję czeka duże zaciskanie budżetowego pasa
Gospodarka
Największa gospodarka Europy nie może stanąć na nogi
Gospodarka
Balcerowicz do ministrów: Posłuszeństwo wobec premiera nie jest najważniejsze
Gospodarka
MFW ma trzy scenariusze dla Ukrainy. Jeden optymistyczny, dwa – dużo gorsze