#RZECZoBIZNESIE: Agnieszka Hryniewicz-Bieniek: Jak zwiększyć innowacyjność polskiej gospodarki

Dyskusja o innowacyjności polskiej gospodarki toczy się zwykle wokół pytania jak polepszyć miejsce Polski na mapie światowej jeśli chodzi o nowoczesne technologie. Jak dokonać milowego kroku, aby dogonić kraje z czołówki, takie jak Niemcy, Finlandia, czy Szwecja.

Aktualizacja: 06.10.2016 15:46 Publikacja: 06.10.2016 15:28

#RZECZoBIZNESIE: Agnieszka Hryniewicz-Bieniek: Jak zwiększyć innowacyjność polskiej gospodarki

Foto: Rzeczpospolita

- Kluczem jest inwestowanie w edukacje oraz w kompetencje przedsiębiorstw i całego społeczeństwa. Jako Google prowadzimy szkolenia internetowe, kursy, a także warsztaty dla studentów, których celem jest podnoszenie kompetencji cyfrowych Polaków - wyjaśnia Agnieszka Hryniewicz-Bieniek, dyrektor krajowy Google Poland.

Dodaje, że kompetencje cyfrowe to bardzo szerokie spectrum możliwości. Pozwalają one nie tylko na obsługiwanie wyszukiwarki internetowej, ale także na tworzenie stron internetowych, prowadzenie e-commerce, czy analizę danych w chmurze. Ekspert podkreśla przy tym, że to właśnie te umiejętności są najbardziej poszukiwane wśród potencjalnych pracowników.

Na jakim etapie należałoby więc rozpocząć naukę tych kompetencji?

- Prawdą jest, że im młodsze pokolenie, tym lepiej radzi sobie z przyswajaniem nowych umiejętności. W szkołach powinno się kłaść nacisk na naukę programowania, przedsiębiorstwa powinny stwarzać możliwość dalszego dokształcania się. Kluczem jest nauka umiejętności praktycznych takich jak prowadzenie biznesu, czy też docieranie do nowych klientów.

Firma Google powstała na uczelni, założona przez dwóch studentów. Jak powinna wyglądać współpraca nauki z biznesem? Jakie kroki należy podjąć aby to "małżeństwo" przynosiło wymierne korzyści?

- Współpraca jest kluczowa, szczególnie w kontekście innowacji przełomowych. Uczelnie powinny kreować ekosystemy startupowe do inkubowania tego typu przedsiębiorstw.

Według Agnieszki Hryniak-Bieniek, ważna jest też komercjalizacja wynalazków, tak aby praca studentów przekładała się bezpośrednio na jakość polskiej gospodarki. - Ważne jest stworzenie modelu który pozwala przenosić wartość intelektualną uczelni na stronę komercjalną.

- Również z punktu widzenia biznesu, współpraca z uczelniami może się opłacić. Tylko uczelnie mają szanse przeprowadzić badania, z powodu braku odpowiedniego zaplecza naukowego i finansowego pojedynczych przedsiębiorstw.

Jak przedstawia się obraz start-upów w Polsce? Jest duża grupa sceptyków, którzy krytykują to, że polskie start-upy zajmują się tylko aplikacjami, których podaż i tak jest już ogromna.

- Według danych fundacji Start-up Poland, na rynku polskim mamy około 2,5 tys. start-upów w Polsce, z czego większość to podmioty oferujący oprogramowanie komputerowe.Średnio co trzeci start-up osiąga 50-proc. wzrost przychodów w skali roku. Takie szybkie skalowanie wzrostu pozwala na otwarcie się przedsiębiorstwa na świat. Polska słynie ze zdolnych developerów, posiadamy odpowiednią bazę pod powstawanie tego typu firm.

Ekspert zaznacza, że magnezem zarówno dla inwestorów jak i wykwalifikowanych pracowników z zagranicy są pomysły oraz środowisko. Musimy zaopatrzyć miasta w campusy technologiczne, oferujące darmową przestrzeń do networkingu i mentoringu. Sektor publiczny również powinien wziąć w tym udział.

- Kluczem jest inwestowanie w edukacje oraz w kompetencje przedsiębiorstw i całego społeczeństwa. Jako Google prowadzimy szkolenia internetowe, kursy, a także warsztaty dla studentów, których celem jest podnoszenie kompetencji cyfrowych Polaków - wyjaśnia Agnieszka Hryniewicz-Bieniek, dyrektor krajowy Google Poland.

Dodaje, że kompetencje cyfrowe to bardzo szerokie spectrum możliwości. Pozwalają one nie tylko na obsługiwanie wyszukiwarki internetowej, ale także na tworzenie stron internetowych, prowadzenie e-commerce, czy analizę danych w chmurze. Ekspert podkreśla przy tym, że to właśnie te umiejętności są najbardziej poszukiwane wśród potencjalnych pracowników.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gospodarka
Wskaźnik Bogactwa Narodów 2024. Miejsce Polski bez zmian
Gospodarka
OECD: lekka poprawa prognozy dla Europy i świata
Gospodarka
Europa mniej atrakcyjna w 2023 r. dla inwestycji zagranicznych
Gospodarka
Czy chińska nadwyżka jest groźna dla świata?
Gospodarka
Agencja S&P Global krytycznie o polityce finansowej Węgier