Pizza za jakieś 2,37 zł. Tak Domino’s walczy o olbrzymi rynek

Indie to dla Domino’s rynek numer 1 poza USA. Inflacja w tym kraju sprawiła, że pizzowy gigant walczy o klienta ceną, wprowadzając specjalną pizzę za 49 rupii (mniej niż 2,50 zł).

Publikacja: 20.07.2023 12:48

Lokal Domino’s w New Delhi

Lokal Domino’s w New Delhi

Foto: Bloomberg

W czasach szalejącej w Indiach inflacji Domino’s postanowiło zawalczyć o wrażliwego cenowo klienta na swoim drugim najważniejszym rynku za pomocą specjalnych promocji. Firma chce utrzymać przy sobie tych spośród indyjskich klientów, którzy mają chude portfele i dla których wzrost cen sprawia, że oglądają oni każdą rupię dwa razy nim ją wydadzą. Dlatego Domino’s wprowadziło specjalną wersję swojej pizzy i wyceniło ją na 49 rupii (ok. 2,37 zł według czwartkowego kursu indyjskiej waluty). To jedna dziesiąta ceny najtańszej (w promocji) pizzy w polskim Domino’s.

Najtańsza pizza Domino’s na świecie, to mający niemal 18 cm średnicy (7 cali) placek przyprawiony bazylią i pietruszką. Pierwotnie miała kosztować 59 rupii, ale rezygnacja z pomidorów pozwoliła na jeszcze ostrzejsze ścięcie ceny. Jej celem, z punktu widzenia indyjskiego franczyzobiorcy marki Domino’s, jest utrzymanie przyzwyczajeń klientów do jedzenia poza domem.

Czytaj więcej

Nowa usługa McDonald's. Sieć zapewni catering na wesela

- Idziesz do lokalu lub zaglądasz do aplikacji, ponieważ jest promocja za 49 rupii. W innym wypadku klienci będą mniej jeść poza domem – mówił Reutersowi Sameer Kheterpal, dyrektor generalny Jubilant FoodWorks, franczyzobiorcy Domino’s w Indiach.

Jak zaoszczędzić na jedzeniu na mieście

Specjalna, najtańsza pizza ma przyciągnąć wrażliwych cenowo klientów, którzy w innym wypadku mogliby skusić się na bardziej tradycyjną samosę za 10 rupii, zamiast podarować sobie odrobinę luksusu. Ale o przetrwanie na rynku franczyzobiorca Domino’s walczy też na inne sposoby. W ramach oszczędności zrezygnowano z wieczek w opakowaniach na wynos, co dało oszczędność 5 rupii (ok. 24 groszy) na jednym opakowaniu. Zamówienia na wynos to ponad 60 procent zamówień, więc oszczędności się kumulują w 1816 lokalach sieci.

Nie tylko Domino’s walczy o utrzymanie klienta. Pizza Hut agresywnie promuje pizzę za 79 rupii (4 zł). Sapphire Foods, franczyzobiorca Pizza Hut w najludniejszym kraju na świecie, twierdzi, że to najniższa cena pizzy z Pizza Hut na świecie. Merill Pereyra, zarządzający Pizza Hut w Indiach twierdzi, że te niedrogie pizze były hitem wśród młodych mieszkańców Indii.

Również McDonald’s walczy, obniżając ceny. W czerwcu franczyzobiorca burgerowego giganta wprowadził ofertę posiłków za pół ceny. Akshay Jatia, szef Westlife Foodworld, który ma prawa do marki w zachodnich i południowych Indiach, zapowiada dużo akcji promocyjnych i uważa, że przyciągnie to klientów pozwalając zwiększyć sprzedaż i… marże.

Czytaj więcej

Amerykańska pizza przegrała z włoską. Domino’s wycofuje się z Włoch

Droga pizza zawsze znajdzie klienta

Równolegle do zaciskania pasa przez ludzi o średnich i niskich dochodach, do których kierowane są te agresywne cenowo promocje, przedstawiciele biznesu gastronomicznego obserwują zjawisko wzrostu sprzedaży droższych pizz i potraw w zamożniejszych rejonach. Bez kłopotu sprzedają się pizze kosztujące równowartość 55,5 zł.

Jednak na razie obraz finansów sieci gastronomicznych jest niewesoły. Franczyzobiorca Domino’s odnotował spadek zysków o 70 procent w pierwszym kwartale 2023 roku. Sapphire Foods odnotowało zyski mniejsze o połowę, a franczyzobiorca Burger Kinga, Restaurant Brands Asia powiększył o 9 procent stratę.

W czasach szalejącej w Indiach inflacji Domino’s postanowiło zawalczyć o wrażliwego cenowo klienta na swoim drugim najważniejszym rynku za pomocą specjalnych promocji. Firma chce utrzymać przy sobie tych spośród indyjskich klientów, którzy mają chude portfele i dla których wzrost cen sprawia, że oglądają oni każdą rupię dwa razy nim ją wydadzą. Dlatego Domino’s wprowadziło specjalną wersję swojej pizzy i wyceniło ją na 49 rupii (ok. 2,37 zł według czwartkowego kursu indyjskiej waluty). To jedna dziesiąta ceny najtańszej (w promocji) pizzy w polskim Domino’s.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gastronomia
McDonald’s przyciągnie najbiedniejszych. Ale tylko przez miesiąc
Gastronomia
Kultowy warszawski lokal okradziony. Właściciele apelują o pomoc
Gastronomia
McDonald’s przyciąga najbiedniejszych. Szykuje nowy bardzo tani zestaw
Gastronomia
Polacy znów ruszyli po jedzenie do fast foodów
Gastronomia
KFC zamyka ponad 100 lokali przez propalestyński bojkot
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?