Reklama
Rozwiń

„Innowacyjna gospodarka” - program nie do końca znany firmom

Wciąż nie wszyscy przedsiębiorcy wiedzą z jakiego programu operacyjnego są kierowane do nich dotacje unijne

Publikacja: 24.05.2010 10:00

Waldemar Sługocki, wiceminister rozwoju regionalnego

Waldemar Sługocki, wiceminister rozwoju regionalnego

Foto: Fotorzepa

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zbadało stan świadomości ogółu społeczeństwa jak i firm o programie "Innowacyjna gospodarka" kierowanym bezpośrednio do firm (budżet 9,7 mld euro). Program jest bardzo dobrze znany (90 proc.) z nazwy wśród dużych i średnich przedsiębiorstw. Jednak już mikro i małe firmy (zatrudniające mniej niż 10 pracowników) wykazują jego znacznie niższą znajomość (58 proc.). [wyimek] [b]84 proc.[/b] firm kojarzy wdrażanie programu z PARP

[b]76 proc.[/b] firm kojarzy wdrażanie programu z Ministerstwem Gospodarki[/wyimek]

- Badania dotyczące wiedzy o „Innowacyjnej gospodarce” zlecamy cyklicznie. Obejmują one okres przed i po każdej kampanii informacyjnej – wyjaśnia Waldemar Sługocki, wiceminister rozwoju regionalnego. Tłumaczy, że jego lepsza znajomość wśród dużych i średnich przedsiębiorstw wynika przede wszystkim z większych możliwości odbioru kierowanych do przedsiębiorców działań informacyjnych.

– Większe firmy mają zwykle własne działy marketingu i promocji, których często nie ma w mikro i małych przedsiębiorstwach. - Duże i średnie firmy są najbardziej świadome korzyści, jakie dają fundusze UE i relatywnie najczęściej sięgają po unijne pieniądze – uważa Jerzy Kwieciński, wiceprezes Europejskiego Centrum Przedsiębiorczości. - Należy jednak pamiętać, że środki z „Innowacyjnej gospodarki” są z założenia kierowane głównie do sektora MSP. Firmy te powinny otrzymać nie mniej niż 65 proc. budżetu programu. Dlatego należy zadbać o właściwy poziom wiedzy wśród mikro i małych przedsiębiorstw – uważa Grażyna Gończar, konsultant z firmy doradczej STRATEGOR. - Kolejne elementy kampanii będą bardziej nakierowane na sektor MSP – zapewnia Sługocki.

Znajomość programu zależy też od regionu. Lepiej znają go mieszkańcy Polski Zachodniej i Wschodniej, słabiej Centralnej. - Poziom wiedzy w regionach zależy od lokalizacji inwestycji realizowanych przez beneficjentów. Najwyższy poziom wiedzy generalnie pokrywa się z lokalizacją przedsięwzięć na zachodzie i południu kraju. Ma też związek z liczbą przedsiębiorców w danym województwie czy regionie - analizuje Sługocki. - Widać też, że biedniejsze regiony bardziej interesują się funduszami widząc w nich swoją szansę na rozwój - dodaje Kwieciński. Identycznie uważa Gończar. - Wysoki stopień wiedzy na temat programu w Polsce Wschodniej należy ocenić pozytywnie. Dzięki temu stwarzane są szanse na poprawę sytuacji gospodarczej w regionach, które odbiegają poziomem rozwoju od reszty kraju.

O ile ogół społeczeństwa czerpie wiedzę o „Innowacyjnej gospodarce” z telewizji to firmy już z Internetu (szczególnie średnie - 82 proc.). W dużych firmach (powyżej 250 osób) ważną rolę odgrywa też prasa codzienna (67 proc.). - To, że Internet jest tak ważnym źródłem wiedzy o programie cieszy, bo oznacza, że przedsiębiorcy aktywnie korzystają z gospodarki elektronicznej – uważa Kwieciński.

- Portale internetowe są rzeczywiście głównym źródłem informacji o programie. Niestety nie każdy właściciel firmy wie z jakich stron korzystać. Przedsiębiorcy mogą znać oficjalną stronę Funduszy Europejskich, ale niekoniecznie trafiają na portale PARP-u czy też Ministerstwa Gospodarki, a właśnie tam jest wiele istotnych informacji - dodaje Gończar.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zbadało stan świadomości ogółu społeczeństwa jak i firm o programie "Innowacyjna gospodarka" kierowanym bezpośrednio do firm (budżet 9,7 mld euro). Program jest bardzo dobrze znany (90 proc.) z nazwy wśród dużych i średnich przedsiębiorstw. Jednak już mikro i małe firmy (zatrudniające mniej niż 10 pracowników) wykazują jego znacznie niższą znajomość (58 proc.). [wyimek] [b]84 proc.[/b] firm kojarzy wdrażanie programu z PARP

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Fundusze europejskie
Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz: Jest zgoda KE na przedłużenie KPO do końca 2026 roku
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Fundusze europejskie
Polska prezydencja przygotuje grunt pod negocjacje budżetu UE
Fundusze europejskie
Wkrótce miliardy z KPO trafią do Polski. Wiceminister finansów podał datę
Fundusze europejskie
Horizon4Poland ’24 - fundusze europejskie na polskie projekty B+R!
Fundusze europejskie
Pieniądze na amunicję i infrastrukturę obronną zamiast na regiony