Przedsiębiorcy mogą skorzystać z usługi Opieka nad klientem

Pie­nią­dze z pro­gra­mu „Ka­pi­tał ludz­ki” słu­żą za­pew­nie­niu fachowej pomocy dla przed­się­bior­ców

Publikacja: 07.09.2012 03:07

Przedsiębiorcy mogą skorzystać z usługi Opieka nad klientem

Foto: Bloomberg

Wsparcie dla firm oferują  punkty konsultacyjne Krajowej Sieci Usług (KSU), której działalność finansowana jest w głównej mierze z programu operacyjnego „Kapitał ludzki". Aktualnie sieć liczy 58 punktów  zlokalizowanych w 15 województwach. W 13 regionach działają regionalne punkty konsultacyjne, które odpowiadają za przygotowanie oferty usług dla przedsiębiorców oraz za regionalną promocję sieci. Obecnie każdy z punktów oferuje cztery rodzaje usług.

Specjalny typ usługi proponowany przedsiębiorcom to „Opieka nad klientem". To usługa informacyjna, w ramach której przedsiębiorcy mogą otrzymać informacje, jak i od kogo uzyskać porady m.in. w obszarze transferu technologii, finansowania zwrotnego czy ochrony środowiska. Konsultanci sieci pomagają też w zaaranżowaniu spotkania ze specjalistycznym usługodawcą i prowadzą dalszy monitoring losów klienta.

Aktualnie wśród usługodawców usług specjalistycznych w ramach „Opieki nad klientem" znajdują się wszystkie usługi systemowe Krajowego Systemu Usług, tj. pożyczki i poręczenia, usługi transferu technologii, usługi doradcze w zakresie optymalizacji kosztów oprowadzenia działalności gospodarczej, finansowania zwrotnego oraz usługi doradczo-szkoleniowe z zakresu ochrony środowiska. Katalog usługodawców w ramach „Opieki nad klientem" poszerzany jest też o inne instytucje, które zawarły umowy lub porozumienia o współpracy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości i oferują usługi o jednolitym standardzie dla przedsiębiorców. Wśród usługodawców posiadających określony standard obsługi klienta znajdują się centra obsługi inwestora i eksportera, inkubatory przedsiębiorczości, tzw. aniołowie biznesu, banki, firmy leasingowe i szkoleniowe, parki technologiczne oraz podmioty świadczące usługi w zakresie wzornictwa przemysłowego.

Dwa etapy

„Opieka nad klientem" oferowana jest przedsiębiorcy, gdy diagnoza jego potrzeb wykazała, że skorzystanie z dostępnej w KSU usługi specjalistycznej pomoże mu w prowadzeniu firmy. Obejmuje ona dwa etapy. Pierwszy to diagnoza potrzeb i możliwości klienta w zakresie skorzystania z usługi specjalistycznej dostępnej w KSU oraz asysta przy wyborze jej usługodawcy oraz przy rozpoczęciu współpracy z usługodawcą specjalistycznym. Drugi etap to asysta przy podpisaniu umowy na realizację usługi specjalistycznej i pomoc konsultanta w trakcie korzystania z usługi specjalistycznej przez klienta.

Pomoc przy rozliczaniu

„Opieka nad klientem" obejmuje także pomoc przedsiębiorcy w zakresie przygotowania sprawozdania z postępu wdrażania projektów oraz przygotowania wniosków o płatność. Dostępna jest dla klientów, którzy rozliczają projekty współfinansowane z dotacji unijnych rozdzielanych przez PARP. Chodzi o pomoc w przygotowaniu dokumentacji finansowej dla projektów realizowanych przez przedsiębiorców w ramach programów operacyjnych: „Kapitał ludzki", „Innowacyjna gospodarka" i „Rozwój Polski wschodniej".

Mariola Misztak-Kowalska dyrektor Departamentu Rozwoju Instytucji Otoczenia Biznesu w PARP

Oferta Punktów Konsultacyjnych Krajowego Systemu Usług (PK KSU) jest bardzo efektywnym narzędziem pomagającym przedsiębiorcom w rozwoju firm, a osobom planującym rozpoczęcie działalności ułatwiającym realizację zamierzeń. Konsultant PK KSU zawsze przed rozpoczęciem usługi prowadzi diagnozę potrzeb klienta i proponuje mu usługę, która w największym stopniu odpowiada na jego potrzeby. Usługa PK KSU zarówno informacyjna, jak i doradcza jest tak zaprogramowana, aby klient mógł wybrać dla siebie interesujący go zakres. Na szczególną uwagę zasługuje usługa informacyjna „opieka nad klientem", w wyniku której konsultant po ustaleniu, że wskazane jest, aby klient skorzystał z usługi specjalistycznej (doradztwa, szkolenia, pożyczki, poręczenia itp.), wyszuka najbardziej odpowiednie usługi i usługodawców, przedstawi dostępne oferty oraz ułatwi kontakt z usługodawcą. „Opieka nad klientem" – bezpłatna dla przedsiębiorców usługa PK KSU łączy informację z korzystaniem z szerokiego wachlarza usług KSU – świadczonych zarówno przez podmioty zarejestrowane i współpracujące w Krajowym Systemie Usług, jak i usługodawców realizujących usługi według innych standardów, nadzorowanych przez podmioty współpracujące z PARP. Jednym z obecnych zadań regionalnych punktów konsultacyjnych jest analiza i upowszechnianie oferty usług biznesowych dostępnych dla przedsiębiorców w poszczególnych województwach. Zebrane oferty, wraz z warunkami korzystania z usług, można znaleźć na stronie www.ksu.parp.gov.pl po określeniu województwa, w którym ma być dostępna usługa.

Szansa na potrójne finansowanie

Dzięki pomocy konsultantów Krajowej Sieci Usług (KSU) firma Hefal Serwis zdobyła trzy rodzaje dotacji z Unii. Spółka działała od 2000 r. Specjalizuje się w projektowaniu i budowie sztucznych lodowisk oraz produkcji i montażu aluminiowych konstrukcji budowlanych. Jest liderem z około 50-proc. udziałem w rynku wszystkich budowanych w Polsce sztucznych lodowisk. W zeszłym roku poszerzyła działalność o projektowanie i budowę obiektów sportowych. Do dalszego rozwoju potrzebny był kapitał. – Zaczęliśmy rozglądać się za programami unijnymi – mówi Mirosława Płużek, członek zarządu Hefal Serwis, która o istnieniu KSU dowiedziała się przez przypadek, w trakcie rozmowy ze znajomymi, którzy skorzystali z pomocy ośrodka. Konsultanci Regionalnego Punktu Konsultacyjnego KSU prowadzonego przez Górnośląską Agencję Rozwoju Regionalnego precyzyjnie przedstawili możliwości zdobycia dotacji. Okazało się, że na sfinansowanie planowanych przez firmę inwestycji pieniądze można zdobyć z trzech źródeł, w tym z dwóch części programu „Innowacyjna gospodarka" i śląskiego programu regionalnego. Dzięki pomocy konsultantów zdobyto granty ze wszystkich tych źródeł i firma pozyskała 500 tys. zł z UE.

Wsparcie przy zakupie wyposażenia dla mikrofirmy

Krajowy System Usług oferuje przedsiębiorcom skuteczną pomoc w poszukiwaniach pieniędzy na rozwój ich firm. Irena Laska, krakowska dentystka przed rozpoczęciem własnej działalności, a po zakończeniu stażu podyplomowego pracowała w różnych, głównie prywatnych, gabinetach stomatologicznych. Chciała jednak działać na własny rachunek. Udało jej się dopiąć swego, kiedy to z kolegą założyła spółkę cywilną Dentika. Początki nie były jednak łatwe. – Co prawda udało się nam uzbierać pieniądze na zakup lokalu, jednak zabrakło środków na jego wyposażenie – wspomina dentystka. Wraz ze wspólnikiem postanowili skorzystać z pożyczki i tak trafili na Punkt Konsultacyjny Krajowego Systemu Usług działający przy Centrum Transferu Technologii w Krakowie. Specjaliści z Punktu Konsultacyjnego KSU szybko znaleźli najlepsze rozwiązanie. Dokładnie przeanalizowali potrzeby gabinetu i objęli go szczegółową opieką. Dzięki „Opiece długiej" prowadzonej przez ośrodek dentystka przygotowała i złożyła wszystkie wnioski o pożyczkę wraz z biznesplanem i harmonogramem rzeczowo-finansowym. Ponadto konsultanci KSU dokładnie wyjaśnili krok po kroku zapisy umowy pożyczki.

Regionalne Punkty Konsultacyjne KSU

- Dolnośląska Agencja Współpracy Gospodarczej    www.dawg.pl

- Toruńska Agencja Rozwoju Regionalnego    www.tarr.org.pl

- Lubelska Fundacja Rozwoju    www.lfr.lublin.pl

- Łódzka Agencja Rozwoju Regionalnego    www.larr.lodz.pl

- Politechnika Krakowska Centrum Transferu Technologii    www.transfer.edu.pl

- Fundacja Małych i Średnich Przedsiębiorstw    www.fund.org.pl

- Izba Rzemieślnicza w Opolu    www.izbarzem.opole.pl

- Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego    www.rarr.rzeszow.pl

- Agencja Rozwoju Pomorza    www.arp.gda.pl

- Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego    www.garr.pl

- Agencja Rozwoju Regionalnego w Starachowicach    www.farr.pl

- Agencja Rozwoju Regionalnego w Koninie    www.arrkonin.org.pl

- Zachodniopomorska Agencja Rozwoju Regionalnego

www.zarr.com.pl

Wsparcie dla firm oferują  punkty konsultacyjne Krajowej Sieci Usług (KSU), której działalność finansowana jest w głównej mierze z programu operacyjnego „Kapitał ludzki". Aktualnie sieć liczy 58 punktów  zlokalizowanych w 15 województwach. W 13 regionach działają regionalne punkty konsultacyjne, które odpowiadają za przygotowanie oferty usług dla przedsiębiorców oraz za regionalną promocję sieci. Obecnie każdy z punktów oferuje cztery rodzaje usług.

Specjalny typ usługi proponowany przedsiębiorcom to „Opieka nad klientem". To usługa informacyjna, w ramach której przedsiębiorcy mogą otrzymać informacje, jak i od kogo uzyskać porady m.in. w obszarze transferu technologii, finansowania zwrotnego czy ochrony środowiska. Konsultanci sieci pomagają też w zaaranżowaniu spotkania ze specjalistycznym usługodawcą i prowadzą dalszy monitoring losów klienta.

Pozostało 90% artykułu
Fundusze europejskie
Wkrótce miliardy z KPO trafią do Polski. Wiceminister finansów podał datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Fundusze europejskie
Horizon4Poland ’24 - fundusze europejskie na polskie projekty B+R!
Fundusze europejskie
Pieniądze na amunicję i infrastrukturę obronną zamiast na regiony
Fundusze europejskie
Piotr Serafin bronił roli regionów w polityce spójności
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Fundusze europejskie
Fundusze Europejskie w trosce o zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży