Proponuje się, aby sprawozdania przesyłały za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Tak zakłada projekt nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, przygotowany przez sejmową Komisję Polityki Społecznej i Rodziny.
Od 1 września 2010 r. obowiązują przepisy uniemożliwiające zbieranie pieniędzy z 1 proc. podatku organizacjom, które nie przekazały sprawozdań – finansowego i merytorycznego z działalności. Obowiązek raportowania mają już jednak od wielu lat.
Co do zasady organizacja musi zatwierdzić sprawozdanie finansowe do końca czerwca i przesłać je do ministra pracy wraz ze sprawozdaniem merytorycznym z działalności w terminie 15 dni. Podmioty, które zlekceważą ten wymóg, nie znajdą się w ministerialnym wykazie organizacji, na które można przekazywać część swojego podatku.
Zdaniem Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej z przepisów wynika, że sprawozdania trzeba przesyłać w wersji papierowej. Nowelizacja ma to zmienić. Jak czytamy w uzasadnieniu projektu, organizacje będą musiały składać sprawozdania za pomocą środków komunikacji elektronicznej, docelowo po bezpłatnym założeniu konta użytkownika.
Nowelizacja przewiduje też możliwość złożenia uproszczonego sprawozdania merytorycznego przez mniejsze organizacje.