Forum Ekonomiczne

„Rzeczpospolita” na Forum Ekonomicznym w Karpaczu 2025

Reklama

Reputacja firmy nabiera większego znaczenia

Konsumenci wciąż decyzje zakupowe opierają na cenie i jakości, ale opinia o firmie staje się coraz ważniejsza.

Publikacja: 10.09.2015 21:00

Foto: Rzeczpospolita

Google, Volkswagen, Toyota, Microsoft i Apple zostały najwyżej ocenione w Rankingu Efektywnej Reputacji, przygotowanym przez MillwardBrown. Właściciel najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej na świecie wyraźnie zdystansował pozostałych laureatów, zdobywając 269 pkt. Pozostałe cztery firmy z czołówki zdobyły 205–197 pkt.

– Wyraźnie widać, że wśród firm o najwyższej reputacji dominują przedstawiciele sektora nowych technologii oraz firmy motoryzacyjne – zaznaczył Peter Walshe, dyrektor w Millward Brown, w czasie prezentacji raportu w Krynicy. Dodał, że reputacja niekoniecznie idzie w parze z sytuacją finansową danej firmy, wskazując na zajmujący szóste miejsce Wedel, który ma bardzo wysoką reputację i zajął wysokie miejsce w rankingu, mimo że na świecie są firmy z branży spożywczej notujące lepsze wyniki.

Najniżej w rankingu znalazły się firmy tytoniowe, wydobywcze, farmaceutyczne, finansowe i ubezpieczyciele. – Szczególnie zaskoczyła mnie niższa pozycja niż w poprzednich edycjach badania banków i instytucji finansowych. Prawdopodobnie związane jest to z efektem światowego kryzysu finansowego w 2008 r., a w Polsce powodem mogło być zamieszane związane z kredytami hipotecznymi we frankach szwajcarskich – dodał Walshe.

Jaki wpływ ma postrzegana reputacja firmy na decyzje zakupowe konsumentów? Większość ankietowanych, 57 proc., zadeklarowała, że negatywna ocena postępowania firmy nie odwiedzie ich od zakupu. – Na pierwszym miejscu konsumenci stawiają odpowiednią obsługę, jakość produktu czy cenę. Postępowanie firmy jest mniej ważne, decydują głównie czynniki racjonalne i merytoryczne, chociaż nieco „egoistyczne" – zaznaczył Walshe. Etyczne zachowania firm wzmacniają raczej pozytywną motywację kupujących. W ciągu ostatniego roku z zakupu ze względu na negatywną ocenę postępowania firmy zrezygnowało 43 proc. konsumentów.

Tegoroczne badanie pokazało, że dla 15 proc. klientów nie ma znaczenia, czy firmy działają w sposób odpowiedzialny czy nie (w poprzedniej edycji badania wskaźnik ten wynosił aż 30 proc.). Bardziej interesują ich cena i jakość produktów. Ok. 40 proc. osób twierdzi, że wprawdzie firmy powinny działać w sposób odpowiedzialny, ale nie zwracają na to uwagi podczas zakupów. Z kolei 44 proc. ankietowanych uważa, że firmy muszą działać odpowiedzialnie, i dlatego nie kupują produktów tych producentów, którzy tak nie postępują.

Reklama
Reklama

Szczególnie wrażliwe na zmiany zaufania klientów są firmy z sektora spożywczego, przede wszystkim producenci pożywienia dla małych dzieci. – Załamanie zaufania może mieć natychmiastowy wpływ na spadek sprzedaży w tej branży, co pokazał przykład Chin, gdzie parę lat temu był problem z mlekiem dla dzieci czy szkłem znalezionym w produktach spożywczych. Dodatkowo trudno naprawić tego typu utratę zaufania – dodał Walshe.

W rankingu uczciwości wobec konsumentów zwyciężyły Biedronka, Lidl i Wedel. Pod względem przywództwa i sukcesu wygrały Apple, Google i Microsoft. W kategorii odpowiedzialności publicznej najlepsze noty zebrały Żywiec Zdrój, PGE i Procter and Gamble.

W rankingu nie znalazły się za to firmy z branży mediowej. Jakie znaczenie ma marka w tym sektorze?

– W 2011 r. kiedy przejmowaliśmy „Rzeczpospolitą", jej marka miała wielkie znaczenie w tej transakcji. W 2012 r., po publikacji słynnego tekstu o trotylu rzekomo znalezionym na wraku prezydenckiego tupolewa, stanęliśmy przed dramatyczną decyzją związaną z ratowaniem brandu mediowego, dla którego wiarygodność jest kluczowa. Mieliśmy wtedy dwie drogi: pójście w kierunku tabloidu albo walki o markę. Zdecydowaliśmy się na tę drugą opcję i przyznanie się do popełnienia błędu, chociaż była to ryzykowna strategia – przypomniał Grzegorz Hajdarowicz, właściciel Gremi Business Communication, wydawcy „Rzeczpospolitej".

- Spozycjonowanie tej marki jako tabloidu nie odpowiadałoby wypracowanej przez lata pozycji. Tworzenie mediów opiniotwórczych jest bardzo trudne. Łatwo zniżyć się do poziomu sensacyjności, ale później bardzo trudno zawrócić z tej drogi – podsumował Hajdarowicz.

Znaczenie dla reputacji i ma również region, z którego pochodzi marka. Przykładem mogą być produkty niemieckie, uważane za jakościowo bardzo dobre i trwałe. Drugą Bawarią pod tym względem chciałoby być województwo lubelskie. - Nasze województwo, jako jedno z nielicznych, prowadzi od kilku lat program "Marka Lubelskie", który promuje produkty pochodzące z naszego regionu - mówił Dariusz Donica, dyrektor departamentu promocji i turystyki w Urzędzie Marszałkowskim w Lublinie.

Reklama
Reklama

- Za tydzień rozpoczynamy akcję, która ma zachęcić mieszkańców do zakupu produktów, szczególnie spożywczych, wytworzonych w naszym województwie. Skupimy się na 1000 sklepach wiejskich, gdzie jest największy wybór produktów, w przeciwieństwie do wielkich sieci. Produkty z województwa lubelskiego będą specjalnie wyeksponowane a ponadto przeszkolimy sprzedawców - zaznaczył Donica. Dodał, że zdaniem władz województwa lubelskiego solą gospodarki są małe i średnie firmy, dlatego urząd zamierza promować przede wszystkim marki tych producentów.

XXV Forum Ekonomiczne w Krynicy 8 – 10 września 2015 r., www.forum-ekonomiczne.pl

Forum Ekonomiczne
Polityka i biznes – nowe otwarcie
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Forum Ekonomiczne
Innowacyjne leki bliżej pacjentów
Forum Ekonomiczne
Przygotowania do systemu kaucyjnego są na ostatniej prostej
Discussion
Operating with Patients in Mind
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Economy
Small Businesses as Innovation Leaders: A Fresh Look at Digitalisation
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama