Zdaniem powiatu, przekazanie zakupionego nowego taboru autobusowego w formie aportu powinno podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT po stronie powiatu i nie powinno korzystać ze zwolnienia z VAT. Ponadto, powiat wskazał, że powinien mieć prawo odliczenia całego podatku naliczonego od zakupionego taboru autobusowego.
W uzasadnieniu powiat wskazał, że transakcja wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. Dodatkowo zaznaczono, że podmiotem wnoszącym aport jest podatnik podatku od towarów i usług, ponieważ przyjmuje się, że jednostki samorządu terytorialnego powinny być uznawane za podatników podatku od towarów i usług w zakresie czynności cywilnoprawnych, nawet gdy dotyczą one ich zadań własnych. Ponadto, podkreślono, że nabyty nowy tabor autobusowy wykorzystany będzie wyłącznie do czynności opodatkowanej, tj. wniesiony aportem do spółki.
Podkreślono, że to powiat poniesie ciężar ekonomiczny wydatków (w tym podatku naliczonego) na realizację zakupu środków transportu publicznego, które w ramach realizacji spoczywających na nim zadań komunalnych generują jednocześnie podatek należny w postaci aportu. Ponadto, zaznaczono, że działanie z zamiarem wykonywania przez powiat w oparciu o nabyte pojazdy czynności opodatkowanych podatkiem nie ulega wątpliwości. Dodatkowo zauważono, że powiat wnosząc aport nie będzie działał w charakterze organu władzy publicznej realizującego zadania publiczne.
Dyrektor KIS w świetle obowiązującego stanu prawnego uznał, że stanowisko powiatu jest prawidłowe i w uzasadnieniu potwierdził jego stanowisko.
Janina Fornalik, doradca podatkowy, partner w MDDP
Stanowisko zaprezentowane przez dyrektora KIS w omawianej interpretacji jest moim zdaniem słuszne. Kluczowe jest w tym przypadku założenie, że powiat dokonując zakupu taboru autobusowego ma zamiar wnieść je aportem do spółki, w której posiada udziały. Aport środków trwałych jest dostawą towarów dokonywaną przez powiat jako podatnika VAT, a zatem podlegać będzie opodatkowaniu według 23 proc. stawki VAT. Tym samym powiatowi powinno przysługiwać pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od inwestycji w nowe autobusy. Sytuacja byłaby bardziej skomplikowana pod kątem VAT, gdyby w momencie dokonania zakupu autobusów nie było jednoznacznie określone ich przeznaczenie do aportu. Wówczas mogłaby się pojawić konieczność zastosowania prewspółczynnika do odliczenia podatku naliczonego, a następnie w momencie aportu należałoby dokonać odpowiedniej korekty odliczenia. Powodowałoby to problemy z rozliczeniem funduszy unijnych. Natomiast w stanie faktycznym opisanym w interpretacji VAT nie powinien stanowić kosztu kwalifikowalnego projektu z uwagi na pełne prawo do jego odliczenia przez powiat.