Reklama
Rozwiń

Black hawki z Mielca w świat

Sikorsky inwestuje w Polsce. Potentat śmigłowcowy zaczyna w PZL Mielec montaż najnowszej wersji helikoptera Black Hawk i chce stąd zaatakować Europę

Publikacja: 03.09.2009 05:04

Już w przyszłym roku eksportową wersję następcy śmigłowca UH 60 Black Hawk produkować będą należące

Już w przyszłym roku eksportową wersję następcy śmigłowca UH 60 Black Hawk produkować będą należące do Amerykanów (fot: PZL Mielec)

Foto: Rzeczpospolita

Plany amerykańskiej firmy potwierdził podczas 17. Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach Bob Kokorda, wiceprezes ds. strategii korporacyjnej i synergii w firmie Sikorsky, której zeszłoroczne przychody przekroczyły 5,4 mld dolarów, a zysk operacyjny sięgnął prawie pół miliarda dol.

Amerykanie zapowiadają europejską i globalną ekspansję, ale mają też na uwadze zamówienia polskiego wojska, które pilnie potrzebuje co najmniej

50 nowych śmigłowców. Apetyt na kontrakty MON ma też włosko-brytyjska AgustaWestland, która właśnie kupiła udziały PZL Świdnik i do końca roku po dopełnieniu proceduralnych formalności, przejmie lubelską fabrykę helikopterów.

W sprywatyzowane w 2007 roku mieleckie zakłady lotnicze Amerykanie zainwestowali już ponad 65 mln dolarów.

Podkarpacka firma założona przed wojną po prywatyzacji przeszła gruntowną metamorfozę i zatrudnia już 1800 pracowników. W tym roku mimo kryzysu przyjęła 90 kolejnych specjalistów. Sikorsky Aircraft wchodzący w skład korporacji United Technologies to potęga – w jego zakładach na świecie pracuje ponad 16 tys. osób.

W planach Sikorsky’ego PZL Mielec będzie nie tylko odpowiedzialny za końcowy montaż helikoptera S-70i – następcy rozpowszechnionych w US Army black hawków (wyprodukowano dotąd 3 tys. maszyn tego typu), ale też stanie się w przyszłości jedynym światowym centrum dystrybucji tego wielozadaniowego śmigłowca wojskowego o udźwigu 10 ton.

Janusz Zakręcki, prezes podkarpackiej firmy, zapewnia, że mielecka fabryka, kojarzona dotąd z produkcją samolotów transportowych sky truck i rolniczych dromaderów, opanowała technologie budowy bojowych helikopterów. Pierwsze egzemplarze wykonanych w Polsce kabin black hawków już trafiły do centrali Sikorsky Aircraft w Stratford w stanie Connecticut. Mielec ma kontrakt na zrobienie w pierwszym etapie 200 sztuk kabin maszyn dla armii USA.

Teraz w Mielcu rozpoczęto montaż pierwszego gruntownie zmodernizowanego black hawka S-70i z 12 miejscami na pokładzie oferowanego przez amerykański koncern na rynku międzynarodowym. Eksportowy śmigłowiec ma charakter uniwersalny i modułowy, co oznacza, że będzie konfigurowany w wielu wersjach.

Po wykonaniu prototypu PZL Mielec już w przyszłym roku ma być gotów do seryjnej produkcji S-70i. W Mielcu powstanie centrum prób w locie i końcowego odbioru wojskowych śmigłowców. Docelowo z firmą ma współpracować 100 polskich poddostawców.

Plany amerykańskiej firmy potwierdził podczas 17. Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach Bob Kokorda, wiceprezes ds. strategii korporacyjnej i synergii w firmie Sikorsky, której zeszłoroczne przychody przekroczyły 5,4 mld dolarów, a zysk operacyjny sięgnął prawie pół miliarda dol.

Amerykanie zapowiadają europejską i globalną ekspansję, ale mają też na uwadze zamówienia polskiego wojska, które pilnie potrzebuje co najmniej

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Finanse
Listy zastawne: klucz do tańszych kredytów mieszkaniowych?
Finanse
Otwarcie na dialog, czekanie na konkretne działania
Finanse
Putin gotowy na utratę zamrożonych aktywów. Już nie chce kupować boeingów
Finanse
Donald Trump wybiera nowego szefa Fed. Kandydat musi spełniać podstawowy warunek
Finanse
Holistyczne spojrzenie na inwestora