Umiejętność wykorzystania powrotu wzrostu gospodarczego to dzisiaj największy problem szefów globalnych korporacji – wynika z raportu ”Wyzwania dla menedżerów” przygotowanego przez organizację przedsiębiorców Conference Board.
Menedżerów najwyższego szczebla niepokoi też fakt, że kryzysowe regulacje rządowe wprowadzone po załamaniu się światowego systemu finansowego nadal obowiązują, choć sytuacja gospodarcza wyraźnie się poprawiła. To zupełnie odmienne wskazania niż pod koniec 2008 roku, w samym środku kryzysu finansowego. Wtedy przeważała obawa o stan globalnej gospodarki.
– Zmiana akcentów w opiniach prezesów o najważniejszych wyzwaniach przyszłego roku w stosunku do poprzedniej edycji badania, realizowanej w szczytowym momencie kryzysu finansowego w USA, pozwala na umiarkowany optymizm – uważa Michał Zdziarski z oddziału Conference Board w Europie Środkowej. Jego zdaniem widać ewolucję postaw prezesów i ich przekonanie o konieczności rozwoju firm.
Po dość drastycznych restrukturyzacjach i programach ograniczania kosztów, które firmy przeprowadziły w ostatnich latach, wśród najważniejszych wyzwań pojawiają się: stymulowanie przedsiębiorczości i innowacje, zarządzanie gotówką i wzrost zysku. Obawiają się oni również, czy zadłużone rządy nie wprowadzą nadmiernych regulacji zagrażających odbudowie fundamentów rozwoju gospodarczego.
Badanie Conference Board nie ujawnia nastrojów tych szefów, którym wzrosło ryzyko utraty stanowiska. — Takie ryzyko jest wliczone w korzyści związane z byciem prezesem dużej firmy – uważa Rainer Schultheis, wiceprezes Conference Board na Europę, Bliski Wschód i Indie. Jego zdaniem nie można wykluczyć, że zdarzyły się przypadki zbyt pochopnych zmian na najwyższych stanowiskach firm. – Ale nikt nie jest prezesem wiecznie – dodaje. Jego zdaniem również zmieniło się nastawienie konsumentów do firm i ich produktów. Będą oni teraz znacznie bardziej krytyczni i wymagający. Ale mają do tego prawo, w końcu to za ich pieniądze rząd organizował pomoc państwa. To także konsumenci wymuszą na firmach poprawę jakości i metod zarządzania.