Reklama

Rozmowy z Niemcami o transporcie

PKP InterCity zostanie sprywatyzowane dopiero w 2011 roku

Publikacja: 30.07.2010 01:45

Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk (z lewej) i niemiecki minister transportu Peter Ramsauer s

Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk (z lewej) i niemiecki minister transportu Peter Ramsauer spotkali się wczoraj w Warszawie

Foto: Fotorzepa, Magda Starowieyska Magda Starowieyska

– Pierwsze efekty procesu prywatyzacji spółek z grupy PKP będą dopiero widoczne w przyszłym roku – powiedział Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury, podczas spotkania z niemieckim ministrem transportu Peterem Ramsaurem zorganizowanego przez Polsko-Niemiecką Izbę Przemysłowo-Handlową. – Samo PKP InterCity zostanie sprywatyzowane w 2011 r., przynajmniej częściowo – dodał Grabarczyk.

Niemieccy przedsiębiorcy obecni na spotkaniu z ministrami domagali się m.in. informacji, kiedy zostanie skrócony czas przejazdu koleją z Warszawy do Berlina. – Transport ma się najlepiej wtedy, kiedy politycy się do niego nie mieszają – przekonywali. Stąd planowana przez rząd prywatyzacja przewoźników kolejowych.

Głównym tematem spotkania był jednak transport intermodalny, czyli wykonywany z wykorzystaniem kilku rodzajów transportu (kołowego, kolejowego i morskiego). – Jego znaczenie będzie rosło, transport kombinowany stanowi przyszłość logistyki – ocenił minister Grabarczyk. Jak dodał, rząd inwestuje obecnie w rozwój centrów przeładunkowych i baz około 500 mln zł. Większość nowych obiektów powstaje na wschodniej granicy Polski. Przy okazji minister transportu zachęcał do zapoznania się z inwestycją w terminal przeładunkowy w Sławkowie, do którego dochodzi szeroki tor z Rosji, jako pomysłem na współpracę. To ważne, niemiecki Deutsche Bahn bowiem ogłosił ostatnio chęć przystąpienia do austriacko-rosyjskiego projektu budowy szerokiego toru przez Wiedeń z pominięciem Polski.

Jak wskazał Peter Ramsauer, przeszkodą w rozwoju transportu kolejowego są bardzo wysokie polskie opłaty za korzystanie z torów. – To prawda. Wezmę na siebie odpowiedzialność za określanie wysokości stawek, gdy tylko przejmę kontrolę nad spółką PKP Polskie Linie Kolejowe po wyjęciu jej z grupy PKP – podsumował Grabarczyk.

Ministrowie rozmawiali też o budowie gazociągu Nord Stream na wysokości portu w Szczecinie. – Nasz rozwój mogą ograniczać tylko potrzeby rynku, kwestie finansowe i bariery naturalne. Nie możemy do tej listy dodawać sztucznych przeszkód – mówi Jarosław Siergiej, prezes zespołu portów w Szczecinie i Świnoujściu. Budowa gazociągu zgodnie z obecnymi planami – na przecięciu z północnym szlakiem do portu – mogłaby uniemożliwić dalszy rozwój portu i przybijanie do niego statków o większym zanurzeniu.

Reklama
Reklama

Peter Ramsauer obiecał, że przyjrzy się raz jeszcze planom budowy Nord Stream. Jak dodał, wcześniej otrzymał sygnał z naszego Ministerstwa Spraw Zagranicznych, że zostało wypracowane kompromisowe rozwiązanie problemu.

PKP
Finanse
Technologie odpowiedzią na cyberzagrożenia
Finanse
Otwarta droga pomocy Ukrainie. Aktywa Rosji zamrożone bezterminowo
Finanse
Walka o zamrożone aktywa. Bank Rosji grozi Unii Europejskiej
Finanse
Zamrożone aktywa, ale roszczenia gorące. Tak Kreml chce zastraszyć Europę
Finanse
Osiem tysięcy wierzycieli Cinkciarza. Syndyk prześledzi księgi rachunkowe spółki
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama