Rynek leasingu cały czas rośnie

Od stycznia do końca sierpnia firmy leasingowe udzieliły firmom finansowania na kwotę około 15 mld zł. Rynek napędzają przede wszystkim samochody do 3,5 tony

Publikacja: 17.09.2010 14:27

Dla przypomnienia w ubiegłym roku rynek spadł o ok. 30 proc. W tym roku wraca na ścieżkę dwucyfrowego wzrostu. W samym lipcu rynek wzrósł o ok. 26 proc., a w sierpniu o 17 proc. — wynika z szacunkowych danych Związku Polskiego Leasingu.

Jak mówi Robert Samsel, członek zarządu i dyrektor sprzedaży w Societe Generale Equipment Leasing, zapowiada się, że wrzesień także będzie lepszy od września ubiegłego roku.

— Miesiące wakacyjne, tak jak prognozowaliśmy, przyniosły ożywienie na rynku leasingu. Jest to sygnał poprawy nastrojów przedsiębiorców i ich rosnącej skłonności do realizacji odłożonych w czasie kryzysu inwestycji. W naszym przypadku sprzedaż napędzana jest przez segment małych i średnich firm — prawie 75 proc. łącznej sprzedaży naszych usług. Istotne wzrosty inwestycji widać przede wszystkim w kategorii pojazdów, a także kluczowych dla nas segmentach: rolnictwie i medycynie — mówi Daniel Mrozek, odpowiedzialny za rozwój oferty produktowej BZ WBK Leasing.

W okresie ośmiu miesięcy rynek odnotował ponad 16-proc. skok, do prawie 15 mld zł (o 2 mld zł więcej niż w takim samym okresie w 2009 r.). Wzrosła wartość finansowania wszystkich segmentów rynku. Zwłaszcza jednak pojazdów do 3,5 t. Ich finansowanie było ponad dwukrotnie wyższe (2,9 mld zł) w porównaniu z ośmioma miesiącami 2009 r.

W tej drugiej kategorii mieszczą się samochody z tzw. kratką i to popyt na nie napędza biznes firmom leasingowym. Ma to związek z planowanym przez resort finansów ograniczeniem możliwości odliczania podatku VAT aut z kratką. Ministerstwo chce, by zamiast 100 proc. podatku przedsiębiorstwa mogły odzyskać jedynie jego 60 proc., ale nie więcej niż 6 tys. zł (tak jak przy nabywaniu zwykłych aut osobowych).

Popyt, generowany głównie przez małe i średnie firmy, dotyczy głównie samochodów o wartości powyżej 100 tys. zł (np. SUV, miejskie auta terenowe), gdzie korzyść w relacji do wyższego kosztu zakupu (m. in. związanego z montażem kratki) jest największa.

Finanse
Warren Buffett przejdzie na emeryturę. Ma go zastąpić Greg Abel
Finanse
Berkshire ze spadkiem zysków, rośnie za to góra gotówki
Finanse
Polacy niespecjalnie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej
Finanse
Norweski fundusz emerytalny z miliardową stratą
Finanse
TFI na zakupach, OFE wyprzedają polskie akcje