W 2010 roku nie brakowało spektakularnych projektów . Jeden z największych rozpoczęła szwedzka Ikea. Meblarski koncern zainwestuje łącznie 340 mln euro w fabrykę płyt do produkcji mebli. Zakład stanie w gminie Orla na Podlasiu. Początkowo znajdzie tam zatrudnienie 250 osób, ale docelowo aż 2 tys. To nie tylko jedna z największych inwestycji zagranicznych w ostatnich latach, ale też dla Polski wschodniej najważniejsza. Może przyciągnąć kolejne firmy i zwiększyć atrakcyjność tej części kraju.
Wśród branż dominowała motoryzacja. Najwięcej nowych projektów pojawiło się w sektorze produkcji części i komponentów.
W połowie roku rozpoczęła się w Dąbrowie Górniczej warta 60 mln euro rozbudowa fabryki tarcz hamulcowych włoskiego Brembo. Stanie się największym zakładem koncernu na świecie. W tym roku zaczęła się także warta 51 mln euro budowa fabryki szyb dla Daimlera realizowana w Środzie Śląskiej przez koncern Pittsburgh Glass Works. Według międzynarodowej firmy doradczej Frost & Sullivan Polska wciąż będzie dla inwestorów z tego sektora atrakcyjnym rynkiem. Niemal wszystkie tego typu fabryki nastawione są na eksport. Jak wyliczyła firma analityczna AutomotiveSuppliers.pl, w 2010 r. wartość eksportu polskich fabryk motoryzacyjnych (komponenty, silniki i samochody) przekroczy 17 mld euro.
Pojawiły się także nowe inwestycje w przemyśle lotniczym. W najbliższych latach ma to być jeden z najszybciej rozwijających się sektorów gospodarki. Ważna jest budowa fabryki podwozi do samolotów, w którą koncern Goodrich zainwestuje 47 mln euro. Ale eksperci wskazują, że atrakcyjność Polski dla inwestycji w produkcję słabnie, bo rosną koszty pracy. – Na szczęście ciągle jeszcze skutecznie konkurujemy jakością. Choć dużą barierą dla nowych przedsiębiorców pozostają trudne do przebrnięcia procedury administracyjne – mówi Marek Turczyński z Deloitte.
Mniejsze nakłady, ale nowoczesne know-how przyniosły inwestycje w branży nowych technologii. Przykładem jest budowane przez Hamilton Sundstrand centrum badawczo-rozwojowe pomocniczych silników lotniczych. To jeden z najbardziej zaawansowanych tegorocznych projektów. Pracę w centrum znajdzie 70 inżynierów. Do spektakularnych przedsięwzięć należy też fabryka firmy Nuctech Company. Ten światowy lider w produkcji skanerów wykorzystujących technikę nuklearną do prześwietlania pojazdów, kontenerów czy przesyłek pocztowych wykłada 25 mln euro na budowę zakładu w Kobyłce, pierwszego poza Chinami.