CSR ważny dla biznesu

Dbanie o społeczeństwo i branie odpowiedzialności za środowisko pomaga budować zaufanie klientów. Ale może przynieść również wymierne korzyści finansowe

Publikacja: 28.09.2012 01:16

Do takiej konkluzji doszli uczestnicy debaty o tym, czy CSR, czyli biznes odpowiedzialny społecznie, jest konieczny. Ludwik Sobolewski, prezes warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych, podkreślił, że CSR to nie jest ekstrawagancja w wykonaniu firm, które podchodzą poważnie do swojego zaangażowania w problemy środowiska i społeczeństwa. – Takie oczekiwania wobec nich mają inwestorzy dostarczający im kapitał, który pozwala im się rozwijać – mówił Ludwik Sobolewski.

Podał przykład Afryki Południowej, gdzie rząd wydał wytyczne dla funduszy emerytalnych, zalecając im przy wyborze firm do portfela wybieranie tych, które są zaangażowane w działania na rzecz ochrony środowiska i dbanie o ład społeczny.

Janusz Górski, prezes Schenkera, powiedział, że nie ma jednoznacznej odpowiedzi, na ile zaangażowanie w CSR się opłaca. – Prawda jest jednak taka, że jeżeli nie działasz w tym obszarze, to wypadasz z gry, zaczynasz być wśród partnerów biznesowych traktowany jak ktoś spoza towarzystwa – podsumował Górski.

Jak wynika z danych PKPP Lewiatan, 53 proc. globalnych korporacji mimo spowolnienia zamierza w ciągu najbliższych trzech lat zwiększyć wydatki na działalność CSR, a zaledwie kilka procent zapowiedziało ich zmniejszenie.

Jak podkreślił szef Schenkera, coraz częściej działania na rzecz społeczeństwa traktuje się jako inwestowanie w wynik finansowy.

Zbigniew Bochniarz z World Academy of Art &Science podkreślił, że CSR jest światowym ruchem przyczyniającym się do poprawy kapitalizmu. Podsumował: – Nie pokonamy kryzysu gospodarczego, jeżeli nie zmienimy kapitalizmu.

200 firm w Polsce faktycznie inwestuje w działania CSR. Jeszcze pięć lat temu było ich ok. 120.

Z przytoczonych przez niego danych wynika, że na początku lat 90. rynek produktów ekologicznych był wart 200 mld dolarów, obecnie jego wartość szacowana jest już na ok. bilion dolarów. – I nadal ma rosnąć. Klienci chcą produktów, które nie szkodzą środowisku i im. Czy się na to godzimy czy nie, rynek napędza popyt – mówi Bochniarz. – Sięgając po

CSR, firmy inwestują w klienta, w relacje z nim. Mamy większe zaufanie do spółki, która nie niszczy środowiska – twierdzi.

To dlatego np. Wallmart planuje przejście na korzystanie w 100 proc. z energii odnawialnej, zamierza do zera zredukować produkcję odpadów i wprowadza szerszy asortyment proekologicznych produktów. Podobną politykę prowadzi Starbucks. – To firmy globalne, które od wszystkich swoich partnerów na całym świecie wymagają, by spełniali podobne normy – podsumował Bochniarz.

Do takiej konkluzji doszli uczestnicy debaty o tym, czy CSR, czyli biznes odpowiedzialny społecznie, jest konieczny. Ludwik Sobolewski, prezes warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych, podkreślił, że CSR to nie jest ekstrawagancja w wykonaniu firm, które podchodzą poważnie do swojego zaangażowania w problemy środowiska i społeczeństwa. – Takie oczekiwania wobec nich mają inwestorzy dostarczający im kapitał, który pozwala im się rozwijać – mówił Ludwik Sobolewski.

Podał przykład Afryki Południowej, gdzie rząd wydał wytyczne dla funduszy emerytalnych, zalecając im przy wyborze firm do portfela wybieranie tych, które są zaangażowane w działania na rzecz ochrony środowiska i dbanie o ład społeczny.

Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Świat więcej ryzykuje i zadłuża się. Rosną koszty obsługi długu