CSR ważny dla biznesu

Dbanie o społeczeństwo i branie odpowiedzialności za środowisko pomaga budować zaufanie klientów. Ale może przynieść również wymierne korzyści finansowe

Publikacja: 28.09.2012 01:16

Do takiej konkluzji doszli uczestnicy debaty o tym, czy CSR, czyli biznes odpowiedzialny społecznie, jest konieczny. Ludwik Sobolewski, prezes warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych, podkreślił, że CSR to nie jest ekstrawagancja w wykonaniu firm, które podchodzą poważnie do swojego zaangażowania w problemy środowiska i społeczeństwa. – Takie oczekiwania wobec nich mają inwestorzy dostarczający im kapitał, który pozwala im się rozwijać – mówił Ludwik Sobolewski.

Podał przykład Afryki Południowej, gdzie rząd wydał wytyczne dla funduszy emerytalnych, zalecając im przy wyborze firm do portfela wybieranie tych, które są zaangażowane w działania na rzecz ochrony środowiska i dbanie o ład społeczny.

Janusz Górski, prezes Schenkera, powiedział, że nie ma jednoznacznej odpowiedzi, na ile zaangażowanie w CSR się opłaca. – Prawda jest jednak taka, że jeżeli nie działasz w tym obszarze, to wypadasz z gry, zaczynasz być wśród partnerów biznesowych traktowany jak ktoś spoza towarzystwa – podsumował Górski.

Jak wynika z danych PKPP Lewiatan, 53 proc. globalnych korporacji mimo spowolnienia zamierza w ciągu najbliższych trzech lat zwiększyć wydatki na działalność CSR, a zaledwie kilka procent zapowiedziało ich zmniejszenie.

Jak podkreślił szef Schenkera, coraz częściej działania na rzecz społeczeństwa traktuje się jako inwestowanie w wynik finansowy.

Zbigniew Bochniarz z World Academy of Art &Science podkreślił, że CSR jest światowym ruchem przyczyniającym się do poprawy kapitalizmu. Podsumował: – Nie pokonamy kryzysu gospodarczego, jeżeli nie zmienimy kapitalizmu.

200 firm w Polsce faktycznie inwestuje w działania CSR. Jeszcze pięć lat temu było ich ok. 120.

Z przytoczonych przez niego danych wynika, że na początku lat 90. rynek produktów ekologicznych był wart 200 mld dolarów, obecnie jego wartość szacowana jest już na ok. bilion dolarów. – I nadal ma rosnąć. Klienci chcą produktów, które nie szkodzą środowisku i im. Czy się na to godzimy czy nie, rynek napędza popyt – mówi Bochniarz. – Sięgając po

CSR, firmy inwestują w klienta, w relacje z nim. Mamy większe zaufanie do spółki, która nie niszczy środowiska – twierdzi.

To dlatego np. Wallmart planuje przejście na korzystanie w 100 proc. z energii odnawialnej, zamierza do zera zredukować produkcję odpadów i wprowadza szerszy asortyment proekologicznych produktów. Podobną politykę prowadzi Starbucks. – To firmy globalne, które od wszystkich swoich partnerów na całym świecie wymagają, by spełniali podobne normy – podsumował Bochniarz.

Do takiej konkluzji doszli uczestnicy debaty o tym, czy CSR, czyli biznes odpowiedzialny społecznie, jest konieczny. Ludwik Sobolewski, prezes warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych, podkreślił, że CSR to nie jest ekstrawagancja w wykonaniu firm, które podchodzą poważnie do swojego zaangażowania w problemy środowiska i społeczeństwa. – Takie oczekiwania wobec nich mają inwestorzy dostarczający im kapitał, który pozwala im się rozwijać – mówił Ludwik Sobolewski.

Podał przykład Afryki Południowej, gdzie rząd wydał wytyczne dla funduszy emerytalnych, zalecając im przy wyborze firm do portfela wybieranie tych, które są zaangażowane w działania na rzecz ochrony środowiska i dbanie o ład społeczny.

Prognozy „Parkietu”.
Jak oszczędzać i inwestować w czasach spadających stóp procentowych?
Finanse
Czego może nas nauczyć Warren Buffett?
Finanse
Warren Buffett przejdzie na emeryturę. Ma go zastąpić Greg Abel
Finanse
Berkshire ze spadkiem zysków, rośnie za to góra gotówki
Finanse
Polacy niespecjalnie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej