Co decyduje o wysokości marży obligacji?

Wbrew powszechnemu mniemaniu marże obligacji nie zależą od wiarygodności emitentów ani zabezpieczenia długu – wynika z raportu PKF Capital.

Aktualizacja: 12.08.2013 01:08 Publikacja: 12.08.2013 01:08

Marże obligacji zależne od wielkości emisji i firmy

Marże obligacji zależne od wielkości emisji i firmy

Foto: Rzeczpospolita

Analizie poddane zostały wszystkie 204 emisje obligacji przedsiębiorstw, które notowane były na rynku Catalyst na koniec 2013 r. Pod uwagę wzięto siedem czynników: wartość emisji, wielkość emitenta, formę zabezpieczenia papierów dłużnych, branżę, w której działa emitent, jego notowania na GPW lub NewConnect, liczbę lat od emisji do wykupu oraz wiarygodność kredytową przedsiębiorstw.

Analiza wykazała, że średnia wartość marży maleje wraz ze wzrostem wielkości emisji. W grupie najmniejszych emisji, o wartości poniżej 1 mln zł, średnia marża sięgnęła 7,6 proc. W wypadku emisji wartych co najmniej 50 mln zł spada do 4,1 proc. Podobną zależność autorzy raportu zauważyli też, gdy pod uwagę wzięli wielkość firm mierzoną przychodami lub kapitalizacją.

Analiza wykazała za to, że niewielki wpływ na wysokość marży ma zabezpieczenie papierów. – Samo zabezpieczenie obligacji nie jest podstawą do określenia ryzyka niewypłacalności emitenta i ustalenia poziomu marży. Należy pamiętać, że emitent obligacji odpowiada wobec obligatariuszy całym swoim majątkiem i to dotyczy również obligacji niezabezpieczonych – komentuje Paweł Goźliński, wiceprezes PKF Capital. – Ponieważ ryzyko inwestycji w obligacje inwestorzy postrzegają głównie przez pryzmat wielkości emitenta, fakt zabezpieczenia obligacji w oderwaniu od pozostałych parametrów nie daje podstaw do istotnego obniżenia marży procentowej. Skrajnie wysokie emisje, jak np. przeprowadzone przez PKN Orlen czy PGNiG, w ocenie inwestorów charakteryzują się mniejszym ryzykiem niż najlepiej zabezpieczone obligacje podmiotu znajdującego się na wczesnym etapie rozwoju – dodaje.

Niewielki wpływ na wysokość marż miało też ryzyko niewypłacalności określone na podstawie ratingów przyznanych emitentom przez autorów raportu.

Wpływ na marże miał za to fakt notowania na GPW. Średnia marża obligacji wyemitowanych przez spółki z głównego rynku giełdy wyniosła 5,1 proc. i okazała się o 2,4 pkt proc. niższa niż w wypadku emitentów z NewConnect. Spółki prywatne mogły zaś liczyć na przeciętną marżę wynoszącą 6,1 proc.

Analizie poddane zostały wszystkie 204 emisje obligacji przedsiębiorstw, które notowane były na rynku Catalyst na koniec 2013 r. Pod uwagę wzięto siedem czynników: wartość emisji, wielkość emitenta, formę zabezpieczenia papierów dłużnych, branżę, w której działa emitent, jego notowania na GPW lub NewConnect, liczbę lat od emisji do wykupu oraz wiarygodność kredytową przedsiębiorstw.

Analiza wykazała, że średnia wartość marży maleje wraz ze wzrostem wielkości emisji. W grupie najmniejszych emisji, o wartości poniżej 1 mln zł, średnia marża sięgnęła 7,6 proc. W wypadku emisji wartych co najmniej 50 mln zł spada do 4,1 proc. Podobną zależność autorzy raportu zauważyli też, gdy pod uwagę wzięli wielkość firm mierzoną przychodami lub kapitalizacją.

Finanse
Lokalność zyskuje na znaczeniu
Forum Funduszy 2025
Jak sprawić, by pieniądze Polaków wreszcie zaczęły pracować?
Finanse
W BGK o budowaniu odporności przez samorządy w trudnych czasach
Finanse
Bank Pekao ma przejąć PZU. Co dalej z Alior Bankiem?
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Finanse
Kto zastąpi Jerome’a Powella? Według Bloomberga – Scott Bessent