Z opublikowanych przez NBP w czwartek wstępnych danych o bilansie płatniczym Polski wynika, że w marcu wartość eksportu towarów wyniosła 14,2 mld euro i była o 10,9 proc. wyższa niż w tym samym miesiącu przed rokiem. Wzrósł także import. Na koniec marca wart był 13,7 mld euro, o 3,1 proc. więcej niż rok wcześniej. W rezultacie saldo obrotów towarowych było dodatnie i wyniosło 475 mln euro. To zaś oznacza, że w porównaniu z marcem 2013 r. poprawiło się o 977 mln euro.
Przychody z tytułu eksportu usług wyniosły 2,3 mld euro i w ujęciu rocznym zwiększyły się o 1,2 proc., tj. o 27 mln euro. Wartość wydatków przekroczyła 1,9 mld euro i wzrosła o 3,2 proc. Jak podaje NBP, na dodatnie saldo usług wynoszące 412 mln euro złożyły się dodatnie salda transportu, podróży zagranicznych oraz pozostałych usług.
Według prognoz Departamentu Strategii i Analiz Ministerstwa Gospodarki wartość eksportu z Polski w ciągu całego 2014 r. powinna sięgnąć 166,5 mld euro. Według GUS w ubiegłym roku eksport wyniósł 152,8 mld euro, według NBP – przeszło 155,9 mld euro.
Atradius, globalna firma działająca na rynku ubezpieczeń należności handlowych i zarządzania wierzytelnościami, ocenia, że tegoroczny polski eksport będzie stymulować poprawa w gospodarkach Niemiec i Wielkiej Brytanii. to kluczowe rynki dla naszych– eksporterów: trafia na nie odpowiednio 25,7 oraz 6,4 proc. całej sprzedaży z Polski. – Jak wynika z Country Report, – perspektywy dla kluczowych rynków – niemieckiego i brytyjskiego – z punktu widzenia polskich przedsiębiorców prezentują się korzystnie – stwierdza Paweł Szczepankowski, dyrektor zarządzający Atradiusa w Polsce. Niemiecki import z Polski mają napędzać m.in. większa konsumpcja prywatna i wzrost inwestycji. Daje to korzystne prognozy dla polskich eksporterów, szczególnie z branży spożywczej, chemicznej czy budowlanej.
Spadków sprzedaży należy się natomiast spodziewać na Wschodzie, czego przyczyną jest konflikt na Ukrainie i pogarszające się relacje z Rosją. Już w pierwszych dwóch miesiącach tego roku eksport na rynek rosyjski, strategiczny dla polskich firm sprzedających na Wschód, skurczył się o blisko 5 proc. Był to najgłębszy spadek z dziesiątki najważniejszych krajów dla naszych eksporterów. W ostatnich dziesięciu latach wartość sprzedaży zagranicznej zwiększyła się ponad 7-krotnie, z 1,5 mld dol. pod koniec 2003 r. do prawie 11 mld dol. w roku ubiegłym.