Monika Constant: Branża leasingowa zmienia model biznesowy

- Chcemy, żeby w jednym miejscu klient mógł załatwić jak najwięcej elementów związanych z wykorzystaniem aktywów - mówi Monika Constant, prezes zarządu Związku Polskiego Leasingu.

Publikacja: 11.06.2024 17:09

Monika Constant, prezes zarządu Związku Polskiego Leasingu

Monika Constant, prezes zarządu Związku Polskiego Leasingu

Foto: Rzeczpospolita

Materiał powstał we współpracy ze Związkiem Polskiego Leasingu

Związek Polskiego Leasingu obchodzi 30 lat. Polska jest drugim najszybciej rozwijającym się rynkiem leasingu w Europie. Co zrobić, żeby to utrzymać w kolejnych latach?

Rynek leasingu w Polsce rozwija się dynamicznie. W 2023 roku sfinansowaliśmy aktywa o wartości ponad 100 mld zł. Mamy nadzieję, że do 2030 roku wartość finansowanych aktywów osiągnie wielkość 200 mld zł. Widzimy ten potencjał, bo rośniemy co roku w dwucyfrowym tempie. To pokazuje, że nasi klienci, głównie mikro, małe i średnie firmy, widzą potencjał w takim finansowaniu, ufają leasingowi. Dla 62 proc. małych i średnich firm leasing jest kluczowym sposobem na finansowanie swoich aktywów. Patrzymy optymistycznie na nasze perspektywy.

Mali przedsiębiorcy wskazują przewagi leasingu nad np. kredytem?

Tak. Mamy badanie zrobione na zlecenie Związku Polskiego Leasingu oraz Związku Banków Polskich na próbie tysiąca małych i średnich firm. Porównując oba rozwiązania, przedsiębiorcy mówią, że leasing jest łatwiejszy, prostszy, bardziej elastyczny. Ten sposób finansowania pozwala szybciej dostosować się do ich potrzeb, bo ryzyko jest inne. Przy finansowaniu leasingiem aktywo pozostaje własnością finansującego, więc ryzyko jest mniejsze, a proces może być szybszy i sprawniejszy.

Cały proces można już przeprowadzić w sposób zdalny?

O ile jesteśmy w stanie wziąć kredyt na wysokie kwoty w sposób zdalny, o tyle każdą umowę leasingową musimy zakończyć mokrym podpisem, ewentualnie wykorzystując podpis elektroniczny. Chcielibyśmy jako branża, aby wreszcie możliwe było zdalne podpisywanie, czyli tzw. forma dokumentowa. Jest to przewidziane w projekcie ustawy przygotowywanym przez Ministerstwo Rozwoju oraz w projekcie poselskim. Mamy nadzieję, że sejm jak najszybciej zajmie się tą ustawą deregulacyjną, która wprowadza sporo rozwiązań ułatwiających pracę przedsiębiorcom. Spowoduje też, że umowę leasingu będzie można podpisywać zdalnie.

Gdzie dziś szukać nowości produktowych? Klienci są przyzwyczajeni do leasingu samochodu/maszyny czy pojawiają się nowe produkty, którymi firmy leasingowe chcą przyciągnąć klientów?

Nowości to głównie rozwiązania technologiczne. Coś, co powoduje, że klient może mieć dostępne aktywo jak najszybciej, a jego osiągnięcie jest jak najprostsze. Pracujemy nad rozwiązaniami prawnymi i technologicznymi, które spowodują, że ten proces będzie jak najszybszy i najprostszy. Chcemy, żeby w jednym miejscu klient mógł załatwić jak najwięcej elementów związanych z wykorzystaniem aktywów. Nie chodzi o samo finansowanie, ale również wybór aktywa, jego ubezpieczenie czy zarządzanie nim. To zmienia model biznesowy, w tym kierunku kieruje się branża leasingowa.

Samochody będą najczęściej wybieranym środkiem leasingu czy pojawiają się nowe produkty?

Na rynku europejskim to jednak pojazdy, samochody osobowe lub użytkowe dostawcze są najczęściej finansowanym leasingiem przedmiotem. Ale też inne maszyny, urządzenia czy sprzęt IT mogą być finansowane leasingiem. Rozwoju upatrujemy również we wszystkich aktywach, które spowodują transformację energetyczną Polski. To jest przyszłość, którą będziemy musieli sfinansować. Leasing jest gotowy, żeby uczestniczyć aktywnie w tej transformacji przedsiębiorstw, a co za tym idzie całej gospodarki.

Jakim wyzwaniem dla branży jest proces elektryfikacji flot samochodowych? Są specjalne oferty?

W Polsce funkcjonuje program „Mój elektryk” skutecznie wykorzystywany przez klientów firm leasingowych. Ten program ulega zmianie, został wydłużony, będą dostępne większe w środki w ramach puli na niego przeznaczonych. Wszędzie tam, gdzie tego typu dopłaty i zachęty do wykorzystywania pojazdów zeroemisyjnych istnieją, tam wzrasta konsumpcja tego typu aktywów. Szeroko rozumiana transformacja energetyczna będzie w dużym stopniu przyspieszała, jeśli będą dostępne różnego rodzaju zachęty ze strony państwa, które będą wspierać przedsiębiorców, szczególnie mniejszych i średnich.

W UE pojawia się temat ekologizacja floty firmowej. Jakie znaczenie ma ten temat dla branży leasingowej?

Ekologizacja zakłada, że narzucamy cele, które muszą być zrealizowane, szczególnie w wypadku flot firmowych. Branży leasingowej zależy, żeby nie wylać dziecka z kąpielą i nie spowodować, że w którymś roku firmy będą musiały finansować tylko floty samochodów niskoemisyjnych. Może się okazać, że dostawcy nie będą w stanie zrealizować pełnej oferty i nie będzie warunków do ładowania tego typu pojazdów. Trzeba wziąć pod uwagę wiele elementów, żeby móc narzucić bardzo surowe rozwiązania.

notował Grzegorz Balawender

Materiał powstał we współpracy ze Związkiem Polskiego Leasingu

Materiał powstał we współpracy ze Związkiem Polskiego Leasingu

Związek Polskiego Leasingu obchodzi 30 lat. Polska jest drugim najszybciej rozwijającym się rynkiem leasingu w Europie. Co zrobić, żeby to utrzymać w kolejnych latach?

Pozostało 95% artykułu
Finanse
Długi dają zarobić, a inwestycje kwitną
Finanse
Król Karol III otrzyma ogromną podwyżkę. Dzięki farmom wiatrowym
Finanse
Potężna oferta BGK wsparta funduszami unijnymi
Finanse
Skowrońska: Czy to było bezkrólewie, czy królestwo absolutne PiS?
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Finanse
Prezesi PZU, BGK i BOŚ już ze zgodą KNF