Reklama
Rozwiń
Reklama

Raje podatkowe mają się doskonale. Europejskie bardziej szkodliwe od azjatyckich

Duże firmy ponadnarodowe schowały w 2022 r. w rajach podatkowych ponad miliard dolarów zysków, 35 proc. tego co zarobiły, mimo zaostrzenia przepisów podatkowych na świecie. A obłożenie miliarderów stawką 2 proc. dodatkowego podatku dałoby rządom na świecie stały zastrzyk finansowy ponad 212 mld dolarów rocznie, a w Europie 40 mld euro - ogłosiło w raporcie Europejskie Obserwatorium Fiskalne.

Publikacja: 26.10.2023 17:54

Raje podatkowe mają się doskonale. Europejskie bardziej szkodliwe od azjatyckich

Foto: Adobe Stock

Mimo różnych dużych afer w ostatnich latach (Panama Papers, LuxLeaks, Swissleaks) i ujawniania przypadków uchylania się od płacenia podatków (poprzez np. mechanizm optymalizacji podatkowej) świat nie znał skali tego zjawiska od 2019 r. W 2016 r. mówiło się, że firmy ponadnarodowe i najwięksi bogacze na świecie ukryli 650 mld dolarów dochodów, w 2019 r. była już mowa o 900 mld.

Europejskie Obserwatorium Fiskalne (OEF) związane z paryską uczelnią ekonomiczną, kierowane przez ekonomistę Gabriela Zucmana opublikowało kilka dni temu nową ocenę. Po raz pierwszy wymieniono sumę ponad biliona dolarów zysków osiągniętych w latach 2021 i 2022.

Pozostało jeszcze 83% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Finanse
Silny jak polski konsument. Leasing liczy na inwestycje
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Finanse
Atak hakerów, wyciekły numery PESEL. Wicepremier ostrzega
Finanse
Fed tnie stopy procentowe. Rynek szykuje się na kolejne cięcia
Finanse
Gorączka złota w Rosji. Obywatele na potęgę skupują kruszec
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Finanse
Sąd ogłosił upadłość spółki Cinkciarz.pl. Co z pieniędzmi tysięcy klientów?
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama